Prima pagina

Preluare surpriza: Efect Media a cumparat Churchill Media

05.09.2003, 00:00 68



Negocierile privind vanzarea Churchill Media, al treilea jucator de pe piata outdoor, s-au finalizat saptamana aceasta cu o supriza: compania nu a fost cumparata de liderul pietei - Euromedia, asa cum se vehicula initial, ci de Efect Media, locul patru.



Efect Media, sustinuta financiar si de un investitor privat, a cumparat pachetul majoritar de actiuni de la fondul suedez de investitii Oresa Ventures, unicul actionar al Churchill Media pana saptamana aceasta. Oresa Ventures a ramas in continuare actionar al companiei, insa cu o participatie minoritara.



Tranzactia este estimata la mai multe milioane de dolari, investitia Oresa in Churchill Media fiind de 3 - 4 milioane de dolari.



Efect Media si Churchill Media vor functiona in continuare ca entitati juridice separate, conduse insa de o echipa comuna de management si formand un singur grup, care se va numi Churchill - Efect. Impreuna, spun reprezentantii Efect Media, cele doua companii vor depasi anul viitor Exclusiv Media - actualul loc doi pe piata.



"Am cumparat Churchill Media datorita complementaritatii suporturilor publicitare si pentru ca dorim sa creem al doilea jucator de pe piata romaneasca de outdoor. Jucator care sa se apropie de pozitia de lider al pietei si sa devina interesant pentru investitorii strategici", a declarat pentru ZF Cristian Toanchina, director general si actionar al Efect Media.



Achizitia Churchill Media de catre Efect Media poate fi considerata o surpriza pentru ca de tranzactie a fost interesat si liderul pietei - Euromedia, care are drept actionar majoritar unul din cele mai importante fonduri de investitii din lume, Advent International (SUA).



In 2002, conform estimarilor jucatorilor din piata, Euromedia detinea o cota de piata de 50% din punct de vedere al vanzarilor, fiind urmata de Exclusiv Media, cu o cota de aproximativ 25%.



Exclusiv Media este singura companie de pe piata detinuta de un investitor strategic, grupul media NewsCorp, controlat de magnatul Rupert Murdoch.



Churchill Media avea in 2002 o cota de aproximativ 10% iar Efect Media, 5 -7%.



"Conform calculelor noastre, Efect Media este, luand drept criteriu cifra de afaceri, al patrulea jucator de pe piata. Impreuna cu Churchill Media, care este locul trei, ne vom apropia puternic de locul doi iar in 2004 ne propunem sa ne apropiem chiar de lider", afirma Toanchina.



Cum va reusi un grup cu o cota de piata de aproape 20% sa se apropie de o companie, Euromedia, cu o cota de 50%?



"Avem in vedere mai multe strategii de dezvoltare, care includ si varianta continuarii achizitiilor de companii. In plus, noul grup va putea intra pe piata cu o oferta mult mai competitiva, rezultat al sinergiilor dintre cele doua companii", afirma Dio Boaca, director executiv al Churchill Media si director de vanzari al grupului nou format.



Piata romaneasca de outdoor a avut o evolutie slaba in perioada 2000 - 2002, cand valoarea a ramas constanta in intervalul 11 - 12 milioane de dolari.





 



Piata de outdoor, in asteptarea cresterii si investitorilor strategici



Desi nu a confirmat asteptarile, piata romaneasca de outdoor a atras investitii de 20 - 30 de milioane de dolari in perioada 1998 - 2003, din partea fondurilor de investitii, oamenilor de afaceri cat si a unui investitor strategic.



Oresa Ventures a investit in Churchill Media incepand cu 1998, pornind de la o participatie de 30%. Treptat, in urma unor majorari de capital, fondul suedez a ajuns actionar majoritar, cu o detinere de 60%.



La inceputul acestui an, Oresa a inceput pregatirile pentru vanzarea companiei, achizitionand si participatiile celorlalti doi actionari ai Churchill Media: Innova Capital, alt fond de venture capital, si un om de afaceri britanic, fondatorul companiei. In urma acestor tranzactii, valoarea investitiei Oresa in Churchill Media a ajuns la aproximativ 3,5 milioane de dolari.



Cum a fost afacerea Churchill Media pentru Oresa?



"De cand am investit, in 1998, piata a scazut cu 30 - 40% iar interesul investitorilor strategici a lipsit aproape cu desavarsire. Daca luam in calcul investitia tuturor actionarilor initiali ai companiei, afacerea a fost slaba. Daca vorbim numai despre Oresa, lucrurile stau mai bine. Nu va fi insa o afacere cu care sa ne laudam", afirma Cornel Marian, reprzentantul Oresa Ventures in Romania.



Euromedia, liderul actual al pietei, a fost creat in urma achizitiei Monopoly Media de catre Advent International, care detinea deja o companie de outdoor in Romania - Europlakat. Advent a fuzionat apoi cele doua societati si a creat actualul lider de piata, cu o cota de 50%.



Atat Advent International, Oresa Ventures cat si actionarii Efect Media au intrat in afaceri outdoor pentru a crea companii lider de piata, care sa fie vandute apoi unor investitori strategici precum grupul american ClearWave - liderul pietei mondiale de outdoor sau JCDecaux (Franta) - numarul unu in Europa.



Desi au o prezenta puternica in Europa Centrala si de Est, cele doua grupuri au evitat pana in prezent Romania, atat datorita valorii mici a pietei cat si evolutiei slabe din perioada 1999 - 2002.



In 1998, anul intrarii fondurilor de investitii in afacerile romanesti de outdoor, se estima o dublare a pietii pana in 2002 - 2003. Nu a fost nici pe departe asa insa sperante de revigorare a pietei exista inca.



"Estimam ca piata va atinge anul acesta nivelul de 15 - 16 milioane de dolari. Pe termen lung sau chiar mediu nu pot fi facute insa nici un fel de previziuni. Asteptam sa vedem cu se va rezolva problema reclamelor la tutun", spuneDio Boaca, directorul executiv al Churchill Media.



Odata cu apropierea datei intrarii Romaniei in Uniunea Europeana este posibil ca producatorilor de tutun sa le fie interzisa publicitatea, fapt care ar putea afecta puternic piata romaneasca de outdoor. Reclamele pentru tigari detin in prezent 40 - 50% din piata de outdoor.



"Putem fi optimisti, gandindu-ne ca in Grecia, care face parte din Uniunea Europeana, exista reclame la tigari sau pesimisti, gandindu-ne ca in Polonia au fost interzise", a conchis Boaca. laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO