Prima pagina

Piata de call center: numarul de angajati va creste de zece ori

Piata de call center: numarul de angajati va creste de zece ori

50.000 de romani vor lucra in call center-uri fata de 5.000 acum

22.06.2006, 19:38 53

Unul din 100 de angajati romani va lucra in urmatorii 5-10 ani intr-un contact-center, adica va da relatii despre un produs sau un serviciu pentru clienti din Romania, dar in primul rand pentru cei din strainatate. Competentele lingvistice, cadrul fiscal favorabil si disponibilitatea angajatilor romani de a invata ceva nou sunt punctele forte in atragerea de investitii in acest sector. Aceste joburi sunt o poarta de intrare in structura ierahica a multinationalelor. De pe acum, multi studenti lucreaza in acest domeniu pentru un "ban de buzunar" si experienta.
In 5-10 ani aproximativ 50.000 de romani vor lucra in industria de contact-center (centru de contact) si externalizarea proceselor de business, a estimat pentru ZF Florin Talpes, directorul general al Softwin. In acest moment in aceasta industrie lucreaza 5.000 de persoane.
Un contact-center este un centru specializat in servicii de relatii cu clientii sau potentialii clienti prin intermediul diverselor canale de comunicare, precum telefon (call-center), fax, Internet. Externalizarea proceselor de business se refera la externalizarea unor procese din unele departamente, precum cel financiar, marketing sau vanzari. Daca s-ar plati un salariu mediu net de 300 de euro pentru 50.000 de angajati, companiile trebuie sa plateasca circa 300 de milioane euro pe an (salarii nete, impozit si CAS).
In acest moment piata de contact-center este de aproximativ 30 de milioane de euro. Sub 15 milioane de euro reprezinta veniturile provenite de la clientii locali pentru consultanta si servicii, iar peste 15 milioane provin din outsourcing - externalizarea serviciilor pentru companii din afara tarii, conform estimarii lui Talpes.
Tot in 5-10 ani piata de de contact-center si externalizarea proceselor de business va ajunge la 350-500 de milioane de euro, a estimat Talpes.
"Cererea pentru acest tip de servicii va creste datorita concurentei dintre companii, iar companiile vor apela la firme specializate care pot externaliza o parte dintre procesele companiilor mult mai eficient", a declarat pentru ZF Radu Enache, directorul general Hewlett-Packard Romania.
De altfel, HP a anuntat in martie ca va investi 200 de milioane de dolari (166 milioane euro) in urmatorii cinci ani intr-un centru de externalizare a proceselor de afaceri localizat in Bucuresti. HP este una dintre multele multinationale care au investit in astfel de centre in Romania, precum Microsoft sau Oracle.
"As putea spune ca in acest moment este o moda pentru companiile straine sa investeasca in astfel de centre aflate in Romania si Bulgaria. In primul rand romanii au abilitati tehnice si lingvistice, dar nu trebuie sa uitam si costurile mai mici, datorita fiscalitatii reduse", a adaugat Enache.
Companiile locale cele mai interesate in acest moment de astfel de servicii sunt cele din sectorul bancar si telecomunicatii. "Mai repede sau mai tarziu, utilitatile private, cum ar fi companiile furnizoare de electricitate sau energie termica, vor veni si in Romania. Atunci va fi o nevoie acuta de astfel de servicii. Acelasi lucru se va intampla si in cazul retailerilor sau dealerilor auto", a declarat pentru ZF Cosmin Mares, directorul de comunicare Softwin. "Totusi, piata este inca foarte mica. Prin comparatie, Ungaria, cu jumatate din populatia Romaniei, are circa 330 de centre, iar Germania peste 2.800".
In Romania, cererea pentru servicii de contact center cunoaste o rata de crestere de 20% anual, iar numarul companiilor care ofera asistenta clientilor lor, printr-un departament propriu sau prin servicii externalizate, este de circa 250, conform lui Mares.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO