Prima pagina

Patronul Altex ataca piata bancilor cu credite de consum

Patronul Altex ataca piata bancilor cu credite de consum

Dan Ostahie, Proprietarul Altex: Este un pas normal in dezvoltarea companiei sa oferim clientilor credite si pentru alte scopuri. Ne gandim si la alte produse de finantare prin care Credex sa devina un magazin de credite.

19.08.2008, 18:40 74

Dan Ostahie, actionarul majoritar al retailerului de electronice si electrocasnice Altex, ataca piata bancara prin lansarea unui credit pentru nevoi personale, pe care clientii Altex il pot folosi pentru orice achizitie, nu neaparat pentru electronice sau electrocasnice ca pana acum.
Cea mai mare parte a creditelor acordate de catre banci persoanelor fizice in ultimii ani sunt de nevoi personale, in acest sector, pe care activeaza si alte institutii financiare nebancare, fiind cea mai dura competitie. Atuul Altex este reteaua de distributie si brandul familiar consumatorilor.
Altex s-a impus pe piata in anii de boom al vanzarilor de electrocasnice, 2003-2005, prin asa-numitele "credite cu buletinul".
Pana la lansarea produsului "Credit de nevoi personale", compania de credite a Altex, Credex, oferea finantari doar pentru achizitia de produse electrocasnice din magazinele Altex si Media Galaxy.
"Este un pas normal in dezvoltarea companiei sa oferim clientilor credite si pentru alte scopuri. Ne gandim si la alte produse de finantare prin care Credex sa devina un magazin de credite", a declarat Ostahie.
Compania de credite de consum Credex este controlata de retailerul Altex si de Raiffeisen Bank, care detine 30% din actiuni si asigura o buna parte din finantare pentru acordarea creditelor.
Bazinul de clienti ai companiei va fi reprezentat in principal de clientii Altex, Credex urmand sa profite prin punctele de lucru de traficul magazinelor de electrocasnice.
Reteaua Credex este formata in prezent din aproximativ 85 de puncte de lucru instalate in magazinele Altex si Media Galaxy. Reprezentantii companiei au estimat ca numarul de clientilor va ajunge la aproximativ 10.000 pentru "Creditul de Nevoi Personale".
Potrivit lui Dragos Sarbu, directorul general al Credex, compania urmeaza sa isi dezvolte activitatea in segmentul creditelor de consum, unul dintre cele mai dinamice din piata, prin lansarea de noi produse pana la finalul anului, dar si prin extinderea fizica a retelei.
"Creditul de Nevoi Personale" are o DAE (dobanda anuala efectiva) de 25,3% calculata la 60 de luni si o suma maxima imprumutata de 18.000 de lei. Credex urmeaza sa introduca un card de credit propriu, care sa poata fi utilizat doar la bancomatele bancii cu capital austriac Raiffeissen, care detine 33% din actiunile Credex.
"Avem in proiect emiterea de carduri pentru clienti, la care sa fie asociat in curand si un cont Credex", a spus Ostahie.
Emiterea de carduri de credit pentru clienti reprezinta si ancorarea in portofoliul companiei, promovarea noilor produse fiind astfel mult mai facila. "Dupa creditul de consum, care este una dintre cele mai bune cai de a exploata oportunitatile pietei, cardul de credit are un potential la fel de mare. Are avantajul ca aduce clienti permanenti", a spus Sarbu.
In functie de numarul de credite acordate si de valoarea lor, Credex a extimat ca se situeaza pe al patrulea loc in piata companiilor de intermediere de credite, dupa Cetelem, care a acordat anul trecut credite de 226 de milioane de euro, GE Money si BRD Finance.
Credex a acordat anul trecut credite in valoare de 71 de milioane de euro, iar pentru 2008 urmareste o tinta de 110 milioane de euro si un volum de 180.000 de credite. Pe langa noi produse de creditare si carduri de credit, reprezentantii companiei au declarat ca urmaresc si dezvoltarea de produse de asigurare.
"Pe termen scurt, in doua - trei luni, vom introduce si asigurari pentru riscul de neplata, care vor asigura imposibilitatea de plata a unui client in functie de anumite evenimente", a spus Sarbu.
Strategia de dezvoltare a companiei de credite de consum va fi realizata si prin incheierea de parteneriate cu magazine de bricolaj, amenajari interioare, mobila sau chiar agentii de turism.
"Urmeaza parteneriate cu astfel de magazine si pe masura ce ne dezvoltam portofoliul urmarim si locatii stradale proprii", a declarat Ostahie. Primul punct de lucru de acest fel functioneaza deja in centrul comercial Bucovina din Suceava.
Ostahie nu a mentionat retailerii urmariti pentru extinderea Credex insa unul dintre acestia ar putea fi Mobexpert, Dan Ostahie avand in dezvoltare si alte proiecte in parteneriat cu Dan Sucu, proprietarul grupului Mobexpert. Sucu si Ostahie dezvolta impreuna, in vecinatatea hipermarketului Carrefour din Ploiesti, o galerie comerciala pentru a carei constructie vor investi 20 de milioane de euro.
Reteaua Credex, care cuprinde mai mult de 80 de puncte de lucru, se va dezvolta pana la finalul anului cu inca 10 unitati, in noile magazine care vor fi deschise de retailerul de electrocasnice Altex.
Reprezentantii companiei nu au dorit sa mentioneze valoarea bugetului de dezvoltare. Costurile constructiei unei locatii Credex, de circa 20 de metri patrati, au fost evaluate la cateva mii de euro.
"Vom avea noi puncte si in reteaua Altex si prin parteneriate, dar nu vom avea si puncte independente pana la finalul anului. Deocamdata vom exploata portofoliul de clienti Altex. De altfel, urmarim ca la finalul anului 25% din vanzarile Altex sa fie realizate prin credit", a spus Dragos Sarbu, directorul Credex.
Principalele concurente ale Credex sunt companiile Cetelem, controlata de BNP Paribas, BRD Finance, Ralfi sau EFG Retail Service. Potrivit BNR, in primul trimestru al anului institutiile financiare nebancare au acordat credite de 9,2 miliarde de euro.
In functie de acest procent, vanzarile pe credit in magazinele Altex urmeaza sa ajunga la 100 de milioane de euro, dupa ce Altex a reestimat in scadere tinta de afaceri pentru intregul an.
Dupa primul semestru, Altex a revizuit cifra de afaceri pentru 2008 la 400 de milioane de euro, de la 430 de milioane, estimarea de la inceputul anului.
In urma cu aproximativ o luna, Altex a anuntat dezvoltarea retelei de magazine peste granite prin deschiderea unui magazin in Ukraina, la Odessa, in urma unei investitii de 10 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO