Prima pagina

Pantalonii si caldura: cei mai mari inamici ai fabricilor de ciorapi

06.08.2003, 00:00 80

Urmand modelul occidental, femeile din Romania pun tot mai mult pret pe hainele comode si mai putin pe eleganta. Ele prefera astfel mai mult pantalonii in locul fustei, lucru care a condus la vanzari tot mai scazute la ciorapii de dama in ultimii ani.
Iar producatorii au incasat o lovitura anul acesta si din alta directie: trecerea rapida de la iarna la vara.
Numai la nivelul lunii mai, vanzarile de ciorapi au scazut cu aproximativ 20%, conform vicepresedintelui producatorului bucurestean de profil Adesgo, Elena Ghiurutan.
Piata romaneasca a ciorapilor s-a ridicat, anul trecut, la aproximativ 50 milioane de dolari, conform unor estimari.
Aceasta valoare include insa nu doar ciorapii de dama, ci si pe cei barbatesti si de copii.
"Pe prima jumatate a anului am avut rezultate cam la nivelul previziunilor, dar noi am fi vrut sa fie mai mari. Doar ca a venit caldura aceasta mare in foarte scurt timp, iar in loc sa inregistram un varf al vanzarilor, in luna mai s-a simtit o cadere," a declarat Ghiurutan.
Astfel, moda nu este singurul rival al ciorapului, ci si temperaturile tot mai mari din ultimii ani, care au scurtat anotimpurile de tranzitie, adica perioadele propice pentru purtatul ciorapilor.
Dumitru Simion, vicepresedintele companiei Gimsid din care face parte si producatorul de ciorapi Bellatex, spune ca in productia si vanzarile de ciorapi au scazut dramatic in ultimii doi ani.
"Din cauza modei cu pantaloni la femei, a puterii de cumparare scazute a romancelor dublata de o necunoastere de catre acestea a modului de apreciere a calitatii unui ciorap de dama, cat si a patrunderii in tara a unor cantitati insemnate de ciorapi de dama care nu sunt inregistrate in vama, vanzarile si productia autohtona au scazut in mod dramatic in ultimii doi ani," a spus Simion.
El a adaugat ca, in cazul Bellatex, in ultimii doi ani, vanzarile au scazut cu circa o treime.
Bellatex a fost infiintata in 1995 si produce marca de ciorapi Bella.
"In Romania, calitatea conteaza inca destul de putin. Pretul primeaza, ori un produs de foarte buna calitate are si un pret pe masura," a adaugat Ghiurgutan de la Adesgo.
Adesgo, companie infiintata in 1926, este cunoscuta pe piata interna pentru cele doua marci ale sale, Elegant, care se adreseaza consumatoarelor de masa si Diamond, care se adreseaza unui segment mediu.
Conform presedintelui Asociatiei producatorilor de ciorapi Maria Buzdugan, cea mai mare problema a producatorilor locali o reprezinta insa importurile ieftine, in special de pe piata chineza.
Buzdugan spune ca anul trecut, piata romaneasca a importat 99 milioane de perechi de ciorapi din China, la un pret mediu de 0,015 dolari bucata (500 de lei).
"Pretul ar trebui sa fie de cel putin zece ori mai mare," afirma Buzdugan.
Ea a adaugat ca si producatorii interni importa materia prima din strainatate, iar pretul pe care il platesc pentru un fir este de circa 5 euro.
"Sezonul rece nu s-a scurtat foarte mult, iar daca n-ar exista aceasta concurenta neloiala, cei care ar avea afaceri in domeniu ar putea aplica strategii proprii care sa ii ajute. Este adevarat ca si puterea de cumparare a scazut," a spus Buzdugan.
Simion de la Bellatex este de parere ca piata a fost invadata  de o multime de produse ilegale sau chiar expirate.
"La noi se aduc ciorapi expirati din Italia, pentru ca poliamida este un cauciuc, care la un moment dat imbatraneste: se aduc la gramada, li se schimba eticheta, iar doamnele noastre platesc 120.000 de lei pe o pereche de ciorapi italieni," a spus el.
Potrivit lui Buzdugan,  o romanca foloseste, in medie, circa trei-patru perechi de dresuri pe an, fata de tarile occidentale, unde consumul este de 10-12 perechi pe an.
Perspectivele in cazul pietei romanesti nu sunt deloc incurajatoare.
"Tendinta este in scadere," a mai spus Simion.
Principalii producatori de pe aceasta piata sunt Adesgo, specializata pe dresurile de dama, Mondex Sibiu, care produce si pentru barbati si copii, Melissa Star Bucuresti, Ciserom Sebes, ELCA Campina, Ciorapi CIFA Timisoara si Decatex Prod SRL Bucuresti. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO