Prima pagina

Orkla Food negociaza preluarea pateului Ardealul

Orkla Food negociaza preluarea pateului Ardealul
09.09.2004, 00:00 46

Efervescenta preluarilor jucatorilor autohtoni din industria pateurilor si a conservelor din carne continua cu oferta lansata de Orkla Foods Romania pentru preluarea numarului doi de pe aceasta piata: Prod.Ardealul Covasna, detinatorul marcii Ardealul.
Orkla Foods Romania, care are capital norvegian, produce mustar, sosuri, margarina sub marcile Bunica, Tomi, Wiesana, Fruhstuck si La minut si a avut anul trecut afaceri de 18 milioane de $. Prod.Ardealul are afaceri de 10 mil. euro.
Surse din industria carnii sustin ca cele doua parti negociaza tranzactia de mai bine de doua saptamani. Mai mult decat atat, sursele citate sustin ca in cursa a intrat si liderul pietei romanesti a pateurilor - Scandia Sibiu - care a lansat, la randul sau, "invitatii" celor de la Orkla Foods Romania pentru demararea unor negocieri privind o posibila preluare.
Acum nici o saptamana, producatorul ceh din industria alimentara Hame, a preluat in peste 60% din actiunile companiei Romconserv Caracal, al cincilea jucator de pe piata pateurilor si a conservelor din carne. Conform acelorasi surse, un alt jucator din aceasta piata - Antrefrig Bucuresti - cauta de mai bine de un an un investitor pentru o posibila preluare, insa, in urma esecurilor negocierilor si a unei stabilitati pe piata este posibil ca investitorii iranieni ai Antrefrig sa fi renuntat pentru moment la ideea vanzarii pachetului majoritar de actiuni.
Vranceanu Nicolae, directorul general al Prod.Ardealul, neaga faptul ca ar negocia vanzarea catre filiala romaneasca a grupului norvegian din industria alimentara - Orkla Foods, dar admite ca au existat contacte intre cele doua companii. "Nu este vorba de negocieri, ci de convenirea unor termeni pentru a exporta conserve din carne pentru cei de la Orkla Foods", sustine Nicolae. La momentul preluarii companiei Romconserv de catre Hame, Nicolae a declarat ca s-au purtat discutii cu cehii atat pentru o posibila preluare, dar nu s-au inteles la pret, cat si pentru o eventuala procesare pentru firma din Cehia.
Orkla Foods Romania se afla intr-o continua expansiune, atat pe piata romaneasca cat si pe cea est-europeana si a statelor baltice, unde a achizitionat numeroase branduri locale si capacitati de productie.
Compania a preluat acum doi ani divizia de margarina, ketchup si maioneza din cadrul Topway Craiova, iar in urma cu cateva luni a achizitionat liniile de procesare a fructelor si legumelor ale unei firme din Targoviste.
Aliz Kosza, directorul executiv al Orkla Foods Romania, neaga existenta unor negocieri pentru preluarea companiei Ardealul. "A fost o vizita pe care am facut-o cu specialistii nostri in siguranta alimentara pentru a ne asigura ca cei de la Prod.Ardealul indeplinesc standardele cerute de grupul nostru", afirma Kosza. Recent, Kosza nu a exclus posibilitatea continuarii extinderii companiei pe piata romaneasca.
"Lansam oferte si vom negocia cu orice firma care a dezvoltat un brand puternic pe piata romaneasca si care se inscrie in politica companiei noastre la nivel global", afirma Kosza.
Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii (ARC), din care fac parte cei mai multi procesatori romani din carne, afirma ca acum se poate cumpara ieftin un brand local avand in vedere dificultatile producatorilor romani.
"Acum, cand pe piata s-au inmultit ofertele de preluare avansate de marile companii multinationale, se observa cine a construit o afacere pentru a o vinde mai tarziu si cine nu. Ultimele studii de piata releva faptul ca segmentul pateurilor este relativ deschis, fiind loc, inca, pentru concurenta", sustine Minea. El afirma ca Romania se va inscrie in tendinta mondiala unde piata produselor alimentare este dominata de trei-patru mari jucatori.
Orkla Foods Romania a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 18 milioane de dolari, in crestere cu 22% fata de 2002.  La nivel mondial, grupul Orkla activeaza in domeniile bunurilor de consum, media, chimie si investitii financiare si a inregistrat anul trecut venituri de 6 miliarde de dolari. Divizia de produse alimentare a grupului Orkla detine unitati de productie in 14 tari.
Prod.Ardealul Covasna a inregistrat pe primele sapte luni ale acestui an vanzari de 5 milioane de euro, similare cu cele din aceeasi perioada a anului trecut, si estimeaza pentru anul 2004 vanzari de 10 milioane de euro. Compania detine marcile Pate de ficat Ardealul, adresta segmentului mediu (cu un continut de ficat 20%), dar s-a lansat si pe segmentul premium cu pateul de ficat Don Tartinio (variante porc si pui cu continut ridicat de ficat - 30% si cazeina - o proteina din lapte) si pe gama economic cu Pate Ardelenesc (varianta porc cu un continut de ficat 18%). Compania detine, conform propriilor studii, o cota de piata cantitativa la pate de ficat si conserve intre 25 si 30%, cu mici oscilatii intre sezoane.
Prod.Ardealul detine o facilitate de productie in localitatea Covasna, cu o capacitate anuala de 15.000 de tone de pate de ficat si conserve de carne, dar a produs anul trecut doar 7.500 de tone. Compania a fost infiintata acum 10 ani de Olteanu Staicu Ilie si Costea Ovidiu, cei doi actionari ai societatii, si are, in prezent, 230 de angajati.
Scandia a inregistrat, anul trecut, o cifra de afaceri de circa 15 milioane de euro, in crestere cu 50% comparativ cu anul anterior. Ponderea Scandia in totalul productiei interne de conserve din carne si pateuri depaseste 30%. La sfarsitul anului 2003, societatea detinea, potrivit estimarilor proprii, o cota de piata de 36% la pate din conserva. Fosta Intreprindere de Industrializare a Carnii a fost privatizata in 2001, cand a fost preluata de societatea Rom Tehno Invent Bucuresti, detinuta de omul de afaceri Bogdan Gheorghiu.
Conform estimarilor firmelor din industrie, piata pateurilor si a conservelor de carne va atinge in acest an circa 40 de milioane de euro (40.000 de tone).
Recent, pe aceasta piata au intrat Tabco-Campofrio, cu o gama de produse fabricate la filiala din Polonia a Campofrio Alimentacion Spania si liderul pietei de mezeluri - Cris-Tim. Si alti jucatori din industria procesatorilor din carne si-au anuntat intentia de a intra pe aceasta piata.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO