Prima pagina

Magazinul Unirea isi face operatie estetica

27.02.2001, 00:00 26



Vreme de cateva decenii, pentru provinciali si bucuresteni deopotriva, cumparaturile serioase s-au facut la Unirea.

Magazinul comertului socialist avea un statut aparte: aici "se bagau" articolele deficitare mai des decat in oricare alt magazin.

Aici s-au vandut pentru prima oara masinile de spalat cu program facute la Cugir si tot de aici iti ridicai Telecolorul, daca primeai aprobare.

In ultimii 10 ani magazinul Unirea din Bucuresti a trait doar de pe urma renumelui si a vadului. Magazinul a devenit un imens bazar iar sub administrarea staului si fara investitii s-a deteriorat continuu.

Acum noii administratori inceasrca sa recupereze terenul pierdut in fata concurentei, in special in fata centrului comercial Mall, care a devenit una dintre atractile Bucurestiului. Administratorii incearca sa scape Unirea de complexul de «magazin universal gen Cocor, Bucur Obor, Victoria».

«Vrem sa ne asumam o alta identitate proprie, de tip modern. Din acest motiv incercam sa promovam noul format si noul nume - Unirea Shopping Center», spune Dan Domnitanu, directorul general adjunct al complexului Unirea.

Nova Trade a preluat de la FPS complexul Unirea, detinand 51% din actiuni. Noii proprietari au schimbat administratia si au pornit procesul de schimbare a conceptuilui de afaceri pe care se baza Unirea

Investitiile au inceput in 2000, pentru modernizare, ambientare si consolidare fiind alocati 3 milioane de dolari. Pentru acest an investitiile preconizate sunt de 5 milioane de dolari.

"De anul acesta vom folosi o campanie integrata - un nou concept de creatie si o campanie de evenimente", a declarat directorul de dezvoltare, Adrian Sandu.

El spune ca studiile comandate de companie au aratat un atu important : mai mult de 3 din patru clienti vin la Unirea ca ca cumpere, si nu doar sa se uite.

In acelasi timp insa, Unirea trebuie sa scape de complexul primului magazin al comertului socialist - astazi nu mai e important doar sa gasesti un lucru ci si sa te distrezi in timp ce faci cumparaturi.

Lectia succesului altora va fi valorificata: la sfarsitul lunii octombrie, la etajul patru din corpul central se vor deschide restaurante de tip fast-food si fast-meal, precum si sali de distractii.

Domnitanu spune ca intersul populatiei se indrepata in prezent spre centre comerciale mari, complexe. Unirea Shopping Center a beneficiat de o tendinta de crestere a consumului la categoriile sociale cu venituri peste medie.

"Apreciem ca aceasta tendinta se va mentine si in acest an. Totusi concurenta se va intensifica datorita intrarii pe piata de retail a unor mari companii internationale cum este cazul Carrefour, sau Selgros, care vor deschide centre comerciale" a declarat Domnitanu.

« Anul trecut complexul a avut o medie de 17.000 de vizitatori zilnic, cu un maxim de 35.000 de vizitatori in luna decembrie, cand numarul total al persoanelor care au fost vizitat complexul nostru a fost de peste un milion. Pentru primele doua luni ale acestui an media vizitatorilor a fost de 26.000 zilnic".

Domnitanu nu a dorit sa vorbeasca despre cifra de afaceri inregistrata de complex anul trecut, obtinuta din inchirieri si din vanzarile spatiilor comerciale proprii.

«Noi vom iesi treptat din spatiile proprii, si ne vom orienta spre inchirieri intrucat ofera o profitabilitate mai ridicata», a spus Domnitanu.

Chiria spatiilor variaza intre 25 si 150 de dolari pe metrul patrat in functie de etaj, suprafata inchiriata si amplasament. Pretul mediu ar fi, potrivit oficialilor, in jurul a 40$/mp. El a precizat ca la sfarsitul acestui an spatiile comerciale dotate la standarde internationale disponibile pentru inchiriere sa totalizeze 40.000 mp.



Romanilor li se pregateste ceva: societatea de consum

Conform evaluarilor unor companii imobiliare, complexul Unirea, fara potentialul comercial valoreaza intre 70 si 80 de milioane de dolari.

Complexul este alcatuit din trei corpuri, a caror suprafata totala este de 80.000 metri patrati din care 60.000 de metri patrati pot fi folositi ca spatii comerciale.

Spre exemplu, complexul Mall are o suprafata totala de 62400 de metri patrati, iar suprafata totala care poate fi inchiriata este de peste 25.000 mp, nivelul chiriei fiind intre 25 si 150 $/mp/luna, in functie de dimensiune si amplasament.

Potrivit oficialilor Unirea Shopping Center suprafata complexului este considerata prea mare ca suprafata comerciala, astfel ca se are in vedere diversificarea tipului de activitati. O solutie posibila este inchirierea spatiilor pentru birouri.

Segmentul tinta al Unirea Shopping Center este in prezent cel mijlociu, cu extensie spre superior, iar ca medie de varsta vizeaza populatia intre 20 si 60 de ani, cu accent pe segmentul de populatie tanara (20-35 ani).

Toate actiunile de modernizare de pana acum s-au concentrat asupra corpului central, care este gata in proportie de 90% si are o suprafata inchiriabila de 18.000 de metri patrati.

Catre sfarsitul acestui an se vor termina lucrarile si la cel de-al doilea corp, corpul Splai, ceea ce va face ca suprafata totala disponibila la standarde internationale sa fie de 40.000 metri patrati.

Lucrarile la cel de-al treilea corp, Calarasi, vor incepe cel mai devreme in 2002, urmand ca cel mai tarziu in 2004, intregul complex sa fie modernizat la standarde internationale. In aceasta vara corpul central va fi dotat cu o noua instalatie de aer conditionat.

Domnitanu spune ca investitiile se realizeaza prin reinvestirea profitului si prin infuzii de capital din partea societatii mama - Nova Trade.

In urmatorii ani pe piata de retail se va inregistra o concurenta acerba. In Bucuresti, proprietarii Bucuresti Mall, grupul turcesc Fiba intentioneaza sa deschida al doilea Mall.

De asemenea in sudul Bucrestiului va apare Leclerc, iar Carrefour va inaugura primul hypermarket in viitorul apropiat.

Oficialii Unirea Shopping Center spun ca vor incerca sa valorifice avantajele de care dispun: locatie ultracentrala (zona Pietei Unirii are un numar de 300.000 de vizitatori zilnic), traditia de zona comerciala, suprafata foate mare (cel mai mare spatiu din sud-estul Europei).

De asemenea, un avantaj important este economia de timp (atingerea amplasamentului se face in maxim 15-25 de minute din orice punct al orasului ), ceea ce implica si costuri reduse de distributie.

In momentul scoaterii al privatizare a complexului Unirea, ofertanti pentru achizitia a 51% din actiuni au fost alaturi de Nova Trade, firma Alltrom, fondul de investitii Broadhurst Investment si compania Quadrant, a unor investitori americani, care detine in Romania franciza pentru Pepsi.

Licitatia a fost castigata de societatea Nova Trade, detinuta de Dan Adamescu. Personalul de la Unirea s-a opus venirii noului investitor, declansand chiar greva in 1998.

La momentul respectiv personalul s-a impotrivit intrucat circula informatia potrivit careia noul proprietar ar intentiona sa transforme magazinul intr-un complex de birouri.

Dan Adamescu este o persoana mai putin cunoscuta public, cu toate ca are afaceri importantein domeniul imobiliar si al constructiilor.

Conform unor surse el este detinatorul mai multor complexe de birouri cum ar fi Modern din Bucuresti. Desemenea detine compania de constructii Megaconstruct.

Nova Trade a licitat anul trecut pentru preluarea companiei de asigurari Astra, din Bucuresti. In acest moment firma este in proces cu FPS pe tema achizitiei pachetului de 70% din actiunile Astra.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO