Prima pagina

Leul puternic loveste in profitul Dacia si scumpeste Loganul

08.03.2006, 00:00 8

Aprecierea leului din acest an ar putea afecta profiturile Automobile Dacia , dupa ce anul trecut producatorul local a inregistrat primul sau profit anual de dupa venirea Renault ca actionar in 1999.

"In principiu, marja noastra operationala ar trebui sa creasca, avand in vedere ca vom produce mai multe masini. Nu pot insa avansa un nivel al marjei operationale pentru acest an, deoarece un efect negativ l-ar putea avea aprecierea monedei nationale, ca urmare a faptului ca noi facem achizitii si avem costuri in lei si vindem in euro. Pe de alta parte, creditul detine o pondere importanta in vanzarile noastre pe piata locala, iar inasprirea conditiilor de creditare sau cresterea dobanzilor va determina o reorientare a clientilor catre versiunile mai slab echipate, ceea ce ar putea afecta profitabilitatea", explica Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia. Anul trecut, Dacia a inregistrat primul profit de la venirea Renault ca actionar, marja operationala, de 4,7%, fiind superioara celei realizate la nivel international de grupul Renault.

"Am incheiat anul 2005 cu un profit operational de 56,8 milioane de euro si un profit net de 57 de milioane de euro, in conditiile unei cifre de afaceri de aproape 1,2 miliarde de euro", spune Fourmont.

El estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 1,5 miliarde de euro, iar in conditiile mentinerii marjei operationale la acelasi nivel cu anul trecut producatorul ar putea inregistra un profit de peste 70 de milioane de euro.

O alta decizie cu influenta asupra profitului Dacia din acest an ar putea fi cresterea preturilor pentru modelul Logan in conditiile scaderii cursului leu/euro la mai putin de 3,4 lei pentru un euro. "Urmarim cu atentie evolutia monedei nationale si in functie de aceasta va trebui sa ne recalculam tarifele. Daca in perioada octombrie - decembrie 2005 cursul s-a stabilizat, la inceputul acestui an leul a inceput sa se aprecize din nou. Nu vrem sa schimbam preturile in fiecare zi, asa ca vom astepta sa vedem daca leul se va intari sau nu", completeaza Fourmont.

In prezent, pretul modelelor Logan vandute pe piata locala incepe la aproximativ 6.200 de euro si ajunge, in functie de motorizare si echipare, la aproximativ 9.500 de euro. In momentul lansarii, in toamna anului 2004, pretul de pornire era situat la 5.700 de euro, insa in lei reprezenta mai mult decat cei 6.200 de euro din prezent.

Modelul Logan a permis producatorului local sa anunte pentru anul trecut o explozie a productiei si a numarului de masini vandute concomitent cu trecerea pe profit.

Dacia a produs anul trecut peste 172.000 de automobile, cu peste 80% mai mult decat in anul 2005. La acestea s-au adaugat peste 30.000 de colectii CKD (completely knocked down - colectii de piese ce urmeaza sa fie asamblate in alte locatii din lume).

"Anul trecut exportul Renault Industrie Romania (compania prin intremediul careia se realizeaza exportul de colectii CKD - n. red.) a avut o cifra de afaceri de 131 de milioane de euro. Exporturile de masini ale Dacia au fost de 348 de milioane de euro, in timp ce vanzarile de masini pe piata romaneasca au trecut de 850 de milioane de euro. Cred ca la orizontul anului 2007, valoarea cifrei de afaceri a exportului (de masini si colectii CKD - n. red.) va depasi pe cea realizata pe piata romaneasca", adauga Fourmont.

Investitiile totale efectuate de grupul francez din momentul privatizarii au depasit la sfarsitul anului trecut 630 de milioane de euro, alte 181 de milioane de euro fiind estimate a fi investite in acest an.

Capacitatea de productie a Dacia va ajunge in toamna acestui an la nivelul de 235.000 de unitati anual, potrivit vice-presdintelui companiei, Constantin Stroe. Aceasta este limita maxima la care Dacia poate ajunge in conditiile in care se lucreaza in trei schimburi si chiar si sambetele. "Pentru a trece de acest nivel este nevoie de investitii importante si de o durata a unor noi implatari care ar putea insemna cel putin 18 luni", compleateza Fourmont.

Pe langa Dacia, Renault este interesat, prin intermediul partenerului de alianta Nissan, si de fabrica de la Craiova, pentru care statul este in negocieri avansate cu partea coreeana in vederea revenirii acesteia in portofoliul partii romane. Miza nu este insa producerea modelului Logan, spun oficialii grupului francez, ci realizarea unor automobile sub marca Nissan, japonezii neavand o unitate de productie in Europa Centrala si de Est.

"In septembrie (2005 - n.red) Renault a transmis autoritatilor o scrisoare prin care a exprimat intentia de a avea acces la informatii despre uzina Daewoo, insa de atunci si pana acum situatia a ramas neschimbata. Ne mentinem dorinta de a solicita informatii despre uzina pentru a participa la licitatie, insa trebuie ca situatia Daewoo sa fie clarificata, ceea ce nu e cazul deocamdata", explica Fourmont.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO