Prima pagina

Greva nu era suficienta: la Dacia intervin si minoritarii

24.02.2003, 00:00 16

Greva de la Dacia readuce la lumina mai vechiul conflict dintre Renault si actionarii minoritari. Acestia din urma au profitat de ocazie ca sa-si reia ofensiva mediatica la adresa majoritarilor. Ei spun ca investitiile in achizitionarea unor utilaje uzate precum si cheltuielile mari cu personalul strain sunt cauzele principale ale conflictului de munca declansat, in urma cu cateva zile, la uzinele producatorului roman de automobile SC Automobile Dacia. "O posibila explicatie a actualei situatii o reprezinta calitatea acestor investitii, care, conform declaratiilor angajatilor, s-au concretizat in utilaje uzate moral si fizic, care nu fac posibila obtinerea de produse competitive, precum si cheltuielile ridicate cu personalul strain," apreciaza Asociatia Actionarilor din Romania (AAR).
Conducerea Dacia infirma insa aceste acuzatii. "Declaratiile inexacte referitoare la valoarea investitiilor realizate de Dacia precum si la calitatea acestora, declaratii facute in momentul in care, spre beneficiul tuturor actionarilor, conducerea societatii incearca sa aduca sindicatele de la Dacia la ratiunea economica, sunt cel putin neavenite," a precizat conducerea Dacia intr-un comunicat de presa. Conducerea companiei a adaugat ca nu recunoaste reprezentativitatea AAR in cadrul capitalului Dacia.
Salariatii Dacia au declansat vineri greva generala, cerand o crestere a salariilor cu 23,3%. Managementul companiei a oferit angajatilor o crestere de 14%, la care se adauga 2% din fondul de salarii ca prime pentru salariatii merituosi.
Vineri, conducerea Automobile Dacia declara ca numarul participantilor la greva generala nu corespunde procentului necesar pentru ca actiunea sa fie considerata legala, se arata intr-un comunicat al societatii. Potrivit acestuia, doar 36,7% au participat la greva. Reprezentantii Automobile Dacia nu au dorit sa comenteze asupra posibilitatii de a solicita instantei sa declare greva ilegala. Potrivit comunicatului Dacia, unii dintre grevisti au avut manifestari violente impotriva angajatilor care nu au dorit sa participe la greva, iar altii au facilitat unor persoane straine sa intre in companie, pe proprietatea privata a acesteia.
AAR spune ca are o explicatie pentru greva: "Atitudinea Renault si a administratiei societatii, de ignorare totala a drepturilor celorlalti participanti in companie, salariati si actionari minoritari, este cea care a condus si la recentul conflict de munca de la Automobile Dacia SA. Situatia acestora se va inrautati odata cu delistarea societatii care va avea ca efect reducerea transparentei activitatii companiei," mai precizeaza AAR.
De remarcat ca minoritarii de la Dacia sunt de vreo cateva saptamani in conflict cu Renault, de la care sperau un pret mai mare pentru actiunile lor. Renault a oferit 1.200 de lei/actiune, un pret considerat rezonabil de catre majoritari.
In replica la luarile de pozitie ale AAR, vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, a declarat pentru Ziarul Financiar ca utilajele achizitionate au intr-adevar o durata de viata mai mica, insa aceasta nu reprezinta o piedica pentru obtinerea unor produse de calitate. "Durata lor de viata va fi mai mica, dar in nici un caz nu va fi mai mica decat durata de viata a automobilelor," a spus Stroe. Vicepresedintele Dacia a spus ca, potrivit semnalelor pe care le are, este posibil ca greva sa continue si astazi, dupa pauza de week end. In momentul declansarii grevei, Stroe isi exprimase temerea ca o eventuala prelungire a protestului ar putea duce la amanarea noului model Supernova.
"Avem un program foarte riguros cu acest obiectiv, iar daca greva continua, indiferent de vointa lor, oamenii inscrisi in acest program vor fi blocati, desi greva nu blocheaza propriu-zis acest lucru," a spus ieri vicepresedintele de la Dacia.
El nu a precizat cati dintre participantii la greva sunt implicati in proiectul Supernova. Intr-un comunicat de presa, conducerea Dacia precieaza ca asteapta ca angajatii sa aiba "un comportament rational, in conformitate cu interesele intreprinderii care le apartine."
Pe de alta parte, conform AAR, la preluarea pachetului majoritar din 1998 de catre Renault, cheltuielile cu personalul se ridicau la 40,4 milioane de dolari, reprezentand 10,21% din cheltuielile din exploatare, iar profitul din exploatare era de 9,7 milioane de dolari. La trei ani de la privatizare (in 2001), cheltuielile cu personalul crescusera la 72,8 milioane de dolari, adica 24% din cheltuielile din exploatare, iar pierderea din exploatare la 58,4 milioane $. Intre timp, vanzarile de autoturisme au scazut de la 104.600 autoturisme la 54.126. Salariul mediu brut a fost anul trecut de 6 milioane de lei, usor mai ridicat decit media sectorului.
Comunicatul Dacia precizeaza ca pentru 2004, Dacia are in vedere investitii de 350 milioane de euro. Dacia a vandut anul trecut aproape 58.000 de autovehicule, anul acesta managementul companiei estimand ca vanzarile vor ajunge la 70.000 de unitati. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO