Prima pagina

Greva CFR provoaca pierderi majore companiilor din industria lemnului si panificatiei

17.06.2005, 19:51 23

Ajunsa in cea de-a zecea zi, greva Cailor Ferate Romane a inceput sa provoace pierderi de milioane de euro companiilor private. Greva blocheaza activitatea multor fabrici care nu se mai pot aproviziona cu materii prime si nici livra marfa clientilor.

Cele mai afectate sunt sectoarele prelucrarii lemnului, cimentului, cerealelor si produselor chimice, care datorita masei mari a marfurilor utilizeaza aproape exclusiv transportul feroviar.

"De ieri am oprit productia pentru ca nu mai avem materii prime", a spus Cosmin Capra, director general al fabricii de cherestea Holzindustrie Schweighofer de la Sebes. Fabrica se aprovizioneaza cu busteni atat de la furnizori locali, cat si din Ucraina si Rusia, in toate cazurile transportul facandu-se feroviar.

"Avem furnizori care stau cu vagoanele cu busteni blocate la frontiera si nu pot trece din cauza grevei. Acum, doar un sfert din cei 500 de angajati mai lucreaza pentru a prelucra materia prima pe care o avem pe stoc. Daca greva va continua, peste cateva zile vom opri complet productia", spune Capra.

El estimeaza ca pierderile suportate de companie se ridica deja la 100.000 de euro pe zi.

Holdingul agricol Cerealcom Dolj, care cultiva 30.000 de hectare cu cereale, spune ca greva i-a adus dificultati majore si costuri suplimentare. "Dupa sase zile in care vagoanele noastre au stat incarcate cu cereale am reusit in cele din urma dupa lungi negocieri sa rezolvam situatia. Problema este ca nu ne-au oferit alte vagoane pe care sa livram alte cereale catre clienti", spune Victoria Bistriteanu, director general Cerealcom.

"Avem contracte in derulare pe care riscam sa le pierdem sau carora e posibil sa li se aplice penalitati. In plus, nu stim ce calitate mai are marfa noastra dupa ce a stat sase zile pe linie. Astept reactia clientilor. Si nu in ultimul rand, am fost nevoiti sa livram catre clienti marfa cu camioanele noastre, ceea ce inseamna costuri suplimentare pentru noi", a adaugat ea.

Mecanicii de locomotiva si angajatii din depouri au intrat in greva generala, miercurea trecuta, cerand majorarea salariilor si tichete de masa. Conform legii, este asigurata o treime din activitatate, dar care este insuficienta comparativ cu cererea.

"Partea mai rea este ca nici nu ne putem livra marfa catre portul Constanta pentru a fi exportata. Navele asteapta sa incarce produsele in port, dar nu le putem trimite pentru ca transportul se facea tot pe cafea ferata", mai spune Cosmin Capra, directorul Holzindustrie. Compania exporta in jur de 95% din productia de cherestea catre SUA si Japonia.

Holzindustrie Schweighofer este una dintre cele mai mari investitii greenfield din Romania. Pana acum, investitiile in aceasta fabrica se ridica la 75-80 de milioane de euro. Proprietarul firmei, omul de afaceri austriac Gerald Schweighofer, a anuntat anul trecut ca intentioneaza sa mai investeasca intr-o fabrica de cherestea similara, locatiile luate in discutie fiind Romania si Ucraina. Previziunile pentru acest an ale companiei arata o cifra de afaceri de 100 mil.euro.

"Luni, proprietarul Holzindustrie va veni in Romania pentru a discuta problemele generate de greva CFR. Nu am luat inca nici o decizie pentru cea de-a doua fabrica, dar acest eveniment ne va influenta decizia finala", a mai spus el.

Sindicalistii au anuntat ieri ca nu renunta la cele 20 de zile legale de greva fara a primi majorarea medie a salariilor ceruta de 10,7%, dar administatia nu poate oferi nici un ban in plus, din cauza acordului semnat cu FMI. In acest caz, este vorba despre hotararea de guvern prin care au fost stabilite bugetele de venituri si cheltuieli ale CFR Calatori si CFR Marfa, plafonate intrucat societatile feroviare se afla pe lista de monitorizare la cererea FMI.

Compania Nationala Caile Ferate inregistreaza de asemenea pierderi importante din cauza grevei. Potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, numai prima zi de greva a provocat "pierderi de 25 mld. lei (700.000 euro) la CFR Marfa, la care se adauga inca 10 mld. lei (280.000 euro) la CFR Calatori".

Potrivit lui Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, Compania Nationala CFR avea anul trecut datorii de 19.900 de miliarde de lei (552 mil. euro).

Kronospan Romania, principalul producator de materiale pentru industria mobilei din Romania, invoca aceleasi dificultati. "Greva instituita de angajatii CFR a afectat mai multe sectoare de activitate ale grupului Kronospan, respectiv aprovizionarea cu materie prima si transportul produselor finite", a spus Chistian Muller, directorul general Kronospan Romania.

Compania austriaca a preluat anul trecut cele doua fabrici de mobila din Sebes ale rivalului italian Gruppo Frati, intr-o tranzactie de 250 mil. euro.

"Traficul dinspre si inspre portul Constanta a fost ingreunat din cauza reducerii transporturilor efectuate pe calea ferata, ceea ce a afectat respectarea termenelor de livrare pentru navele angajate deja de catre grupul Kronospan in portul Constanta. Compania nu poate da deocamdata o estimare a pierderilor.

"A fost afectat si traficul de aprovizionare, ceea ce a impus eforturi suplimentare organizatorice si financiare pentru asigurarea necesarului de materii prime prin transpunerea pe transport rutier, fapt care a generat costuri suplimentare semnificative. Nu ne putem pronunta inca asupra consecintelor grevei asupra activitatii grupului Kronospan, pentru aceasta fiind nevoie de o analiza pe care o vom efectua in perioada urmatoare", mai spune Muller.

Companiile din sectorul chimic se confrunta cu aceleasi probleme. "Ne afecteaza pentru ca avem materii prime blocate la frontiera si produse pe care nu le putem livra. Deocamdata nu avem estimari ale pierderilor pentru ca fabrica functioneaza. Daca greva mai continua, s-ar putea sa inregistram si pierderi," spune Constantin Roibu, directorul combinatului chimic Oltchim Ramnicu Valcea.

"Am solicitat de la CFR documente cu ajutorul carora sa putem sa invocam clauza de forta majora din contractele noastre", spunea directorul economic al unui producator de ingrasaminte chimice.

Alte companii nu au fost inca afectate de greva, dar se asteapta ca de saptamana viitoare sa inceapa sa inregistreze pierderi.

"Noi am avut noroc, ca altfel nu se poate numi. Chiar cu o zi inainte de inceperea grevei am facut ultimul import de materie prima, altfel am fi fost nevoiti sa oprim productia. Pentru noi, palul melaminat reprezinta materia prima de baza, in lipsa lui, am fi nevoiti sa intrerupem productia", spune Ioan Marginean, director economic al producatorului de mobila Silvarom.

Urmatorul import este programat pentru 25 iunie, iar in contextul in care greva continua pana atunci, "norocul se va termina". "Nu exista alternative pentru transport. Pentru a inchiria camioane e nevoie de timp, iar clientul nostru stie ca trebuie sa incarce cei 12.000 de metri patrati de pal in vagoane, asa cum prevede contractul", mai spune Marginean.

Pierderile s-ar ridica la 500 de milioane de lei pe zi, in cazul in care urmatorul import nu se va realiza.

La fel de norocoasa a fost si compania CMC Baia-Mare, care are ca obiect de activitate extragerea si prelucrarea placilor ornamentale. Firma foloseste blocuri de marmura din import, transportul realizan-du-se pe calea ferata. Ultimul import a fost realizat inainte de a incepe greva, iar urmatoarele vagoane ar trebui sa ajunga la Baia-Mare peste o saptamana. "Pierderile ar fi de cel putin 100.000 de euro, doar la inceput, iar daca greva ar continua suma se poate dubla in fiecare saptamana", spune Daniel Nodis, director comercial al companiei. "Sper sa nu ne incurce si pe noi", completeaza el.

Sunt insa si afaceri care prospera de pe urma grevei CFR-istilor. Radu Dinescu, secretarul executiv al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), organizatie ce grupeaza companii de transport cu un parc de peste 10.000 de camioane, spune ca greva din CFR a dus la o solicitare suplimentara pentru jucatorii de pe piata transporturilor rutiere.

Potrivit site-ului CFR Marfa, companiile care utilizeaza transportul feroviar activeaza in domenii precum petrol, carbune, produse de cariera, ciment, produse agricole si chimice.

Greva ceferistilor a avut efecte benefice pentru toti transportatorii privati de calatori, care au preluat aproape in intregime traficul pe distante lungi al companiei nationale de transport feroviar. La nivelul anului trecut cele cateva mii de companii care opereaza rute judetene, interjudetene si regionale detineau un parc de peste 7.000 de microbuze si autobuze si avea o cifra de afaceri similara cu cea a SNCFR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO