Prima pagina

Firmele romanesti mai au doi ani pentru a se extinde in regiune

Firmele romanesti mai au doi ani pentru a se extinde in regiune
09.11.2004, 00:00 13

Multe companii romanesti vor sa-si extinda operatiunile pe pietele din regiune pentru a creste si a atinge masa critica necesara.
Planurile de expansiune pe care le vizeaza Rompetrol (petrol), Mobexpert (mobila), Altex (electronice si electrocasnice), Impact SA (constructii) sau alte companii ar putea transforma in anii urmatori Bucurestiul in capitala Balcanilor, "fereastra" optima pentru extindere fiind apreciata de oamenii de afaceri romani ca fiind 2006 - 2007, adica inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, dupa acest moment urmand sa fie mult mai greu.
Pe de alta parte,  multinationalele care opereaza aici folosesc Romania ca centru regional pentru Balcani, cel mai bun exemplu fiind Procter&Gamble.   
"Perioada lui "small is beautiful" (ce este mic este si frumos - n.r.) a trecut. IMM - urile au importanta lor ca furnizori insa nu pot juca rolul de determinanti ai pietei. Eu cred mai mult in forta unor mari conglomerate decat in IMM - uri pentru ca globalizarea excede granitele si oricum intoarce reglementarile in propriul ei folos", spune Eugen Dijmarescu, viceguvernator al Bancii Nationale a Romaniei (BNR).
"Companiile romanesti inca sunt fragile, nu au curaj sa se listeze la Bursa, sa devina transparente, iar raspunsul pentru intarirea lor sta si in dezvoltarea pietei financiare", adauga Dijmarescu.
Dinu Patriciu, presedintele grupului petrolier Rompetrol si principalul actionar al unei afaceri estimate la 1,5 mld. $ in acest an, afirma ca firmele romanesti nu trebuie sa se margineasca la o piata de 22 milioane de locuitori ca Romania, cand in jurul Bucurestiului este o piata de 125 milioane de locuitori.
Tinta companiilor romanesti pentru dezvoltarea afacerilor proprii ar trebui sa fie pietele nationale care au sanse slabe sa adere la Uniunea Europeana sau sunt mai mici si apropiate din punct de vedere geografic.
"Foarte putina lume se gandeste ca distanta de la Constanta la Oradea este mai mare decat cea dintre Bucuresti si Tirana. Pentru companiile romanesti, sunt oportunitati de extindere in Bulgaria, unde integrarea cu Romania este aproape naturala din punct de vedere geografic, apoi Albania, Macedonia, Kosovo, Serbia", afirma Patriciu, care adauga ca Bursa de la Bucuresti ar putea deveni centrul financiar al Balcanilor.
"Un sistem fiscal echilibrat, reglementari ale exportului in regiunea Balcanica si adoptarea legii holdingului vor ajuta la crearea conditiilor care sa permita dezvoltarea de retele regionale", sustine Dinu Patriciu, care a inceput in ultimii ani o expansiune a retelelor sale de distributie carburantilor produsi la Petromidia in Republica Moldova, Bulgaria, si mai recent, Albania. In vizor, sunt si alte piete precum Kosovo sau Turcia.
Dan Ostahie, presedintele grupului Altex, afirma ca liderii pietelor de profil din Romania au cele mai mari sanse la o extindere regionala a afacerilor lor.
"Cehia, Ungaria sau Polonia nu mai reprezinta oportunitati pentru companiile romanesti, deoarece pietele de acolo sunt mature. Bulgaria, Croatia si Serbia raman in schimb alternative viabile in urmatorii ani pana la momentul aderarii acestor state in anul 2007", este de parere Dan Ostahie, presedintele grupului de firme Altex.
Ostahie a lansat in acest an marca de magazine electronice si electrocasnice de mare suprafata Media Galaxy, pe langa orasele mari din Romania tintind pe termen mediu si tari precum Bulgaria, Serbia sau Croatia.
"Companiile romanesti au avantajul ca piata locala reprezinta o masa critica acoperitoare pentru expansiune. Companiile din Bulgaria, Serbia sau Croatia nu beneficiaza de aceasta masa critica", adauga Ostahie.
El crede ca pentru a se putea extinde in tarile din apropiere, companiile romanesti trebuie sa fie competitive in primul rand pe piata locala.
"Trebuie sa fie vorba de lideri de pe pietele de profil din Romania", adauga presedintele grupului Altex, ale carui magazine de electronice si electrocasnice au realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 115 mil. euro.
Tarile din fosta Iugoslavie pot fi abordate unitar de catre o companie romaneasca interesata de extindere, spune oficialul Altex, care precizeaza ca Bulgaria trebuie insa tratata separat, deoarece conteaza foarte mult factorul local.
Retailerul din domeniul mobilei Mobexpert, afacere controlata de Dan Viorel Sucu mizeaza si el pe dezvoltarea regionala a afacerilor sale.
"Extinderea companiilor romanesti in Balcani este o necesitate. Este absurd ca lucrul acesta sa nu se intample, pentru ca Romania este cea mai mare piata din regiune. In anumite sectoare care au fost cuprinse deja de procesul globalizarii este prea tarziu, cum ar fi bancile sau anumite industrii. Pentru retail nu este tarziu si sunt convins ca mai toate activitatile de retail vor face pasul acesta. Companiile romanesti se vor extinde in Balcani exact cum s-au extins companiile grecesti sau austriece in ultimii ani", a spus Dan Viorel Sucu, presedintele Mobexpert, cu o cifra de afaceri de peste 125 mil. euro.
Pana la sfarsitul acestui an, retailerul de mobila va deschide primele magazine in afara Romaniei, la Belgrad si Sofia. "Vom incepe si acolo cum am inceput si in Romania, cu divizia de mobilier de birou, dupa care intentionam sa intram si cu cu mobilierul pentru locuinte", explica Sucu.
Pe termen lung, Mobexpert mizeaza pe cel putin opt magazine de mobila in capitalele tarilor din Balcani.
"Extinderea este una dintre preocuparile noastre. Tocmai am fost la Belgrad, iar la Sofia am fost acum cateva luni. Nu trebuie sa ratezi oportunitatile de pe alte piete chiar daca exista oportunitati si aici. Teoria spune ca trebuie sa te extinzi in toate directiile. Primii pasi spre extindere in vom face probabil in 2005 si 2006. In prezent facem studii privind piata si partea legislativa. Cred ca anul acesta si in anul care vine resursele noastre financiare vor creste si ne vor permite o extindere in alte tari," comenteaza Dan Ioan Popp, presedintele companiei de constructii si dezvoltare imobiliara Impact.
Moldova este apreciata de asemenea ca o potentiala tinta de catre companiile romanesti. Filiala locala a Metro Cash & Carry a fost cea care a oferit consultanta pentru deschiderea la sfarsitul acestui an a primului magazin Metro din Moldova. Romania are resursele necesare sa exporte produse facute aici pe pietele din regiune, sustine Patriciu.
"Noi producem mai multi carburanti decat este necesar si ne putem dezvolta retele regionale. In Balcani, dezechilibrul intre productie si consum este mare, deci avem o potentiala piata pentru produsele cu valoare adaugata mare, cum sunt carburantii", explica seful Rompetrol.
El adauga ca Romania trebuie sa ia masuri ca sa nu devina o piata de desfacere pentru produsele altora.
zf@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO