Prima pagina

E-commerce-ul romanesc, o afacere inca in fasa

14.08.2000, 00:00 17



Firmele romanesti sunt inca departe de a exploata potentialul comertului electronic, cele mai reticente fata de acest domeniu fiind companiile din sectorul utilitatilor publice si din cel al asigurarilor, se arata intr-un studiu al firmei de consultanta de management Roland Berger & Partner.

Documentul, intitulat "Factori de succes in comertul electronic" a fost alcatuit in urma evaluarii activitatilor de e-commerce desfasurate de un numar de 66 de companii romanesti reprezentative pentru noua sectoare de activitate, de la industria de automobile pana la turism.

Autorii studiului subliniaza faptul ca singurele firme romanesti care utilizeaza Internetul si comertul electronic pentru a se adresa unor noi segmente de piata sunt cele din sectorul IT si al telecomunicatiilor.

In schimb, companiile din celelalte sectoare analizate folosesc Internetul numai ca o "vitrina" pentru a face reclama produselor sau serviciilor pe care le ofera.

In plus, chiar si acele firme care s-au lansat in aventura comertului electronic acorda inca o importanta redusa acestui domeniu. Astfel, gama de produse si servicii oferite de o companie prin Internet este in general considerabil mai redusa decat portofoliul traditional al firmei respective.

Totodata, spre deosebire de situatia din tarile occidentale, site-urile autohtone de comert online nu ofera clientilor avantaje semnificative, cum ar fi reduceri de pret sau livrare la domiciliu.

Acest fapt, ca si difuzarea redusa a mijloacelor de plata moderne explica de ce, in Romania, comertul electronic detailist ("business-to-consumer") este mai putin dezvoltat decat comertul electronic intre companii ("business-to-business").

Studiul subliniaza totodata ca firmele romanesti acorda foarte putina atentie unor factori cheie pentru succesul oricarei afaceri in domeniul comertului online.

Astfel, companiile locale nu stiu inca sa exploateze avantajele parteneriatelor tehnologice si nici pe cele ale unui marketing profesional al afacerilor desfasurate pe web.

Mai grav, numerosi manageri, in special din cadrul marilor companii de stat, nu inteleg avantajele Internetului si ale comertului electronic si nu includ aceste domenii in planurile strategice ale firmelor respective.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO