Prima pagina

Diagnostic: 75% din costumul de medicamente, din import

Diagnostic: 75% din costumul de medicamente, din import
03.03.2004, 00:00 18



De o parte, privatizare intarziata, restructurari greoaie, frane din parte autoritatilor, obligatii substantiale de investitii si produse ieftine. De celalta, marketing agresiv, produse scumpe, lobby sustinut si sustinere financiara din partea corporatiilor. Rezultatul: in 2003, ponderea importurilor de medicamente in totalul valoric al pietei de profil a mai spart o bariera psihologica si a depasit pragul de 75%.



Ponderea aproape covarsitoare este efectul unei cresteri sustinute, de circa cinci ori in ultimii sapte ani, a importurilor, in conditiile in care valoarea vanzarilor din productia autohtona este aproape aceiasi in 2003 fata de 1997.



Practic, in ultimii sapte ani, cresterea pietei romanesti a medicamentelor, de la 263 milioane dolari in 1996 la circa 710 milioane dolari in 2003, a avut loc exclusiv in contul importurilor.



In 2003, importurile de medicamente sunt estimate la 536 milioane dolari, comparativ cu 114,47 milioane dolari in 1996. Valoarea vanzarilor din productia autohtona a stagnat in toata aceasta perioada in jurul nivelului de 170 milioane dolari.



Romania a ajuns sa aibe un deficit anual de peste 500 milioane dolari numai la medicamente, in conditiile in care exporturile pe acest segment au fost, conform Institutului National de Statistica, de doar 16 milioane de dolari.



Deficitul comercial total al Romaniei a fost de circa 5,5 miliarde dolari in 2003, medicamentele detinand astfel o pondere de aproape 10%.



"Este cu adevarat grav iar principalele cauze sunt doua. In primul rand, peste 80% din piata (medicamentele cu prescriptie) este mediata de corpul medical, care promoveaza, din diferite motive, mai ales produsele straine. In al doilea rand, cei care administreaza banii sistemului sunt prea largi la punga: aproape toate noutatile internationale in domeniu se regasesc pe lista de medicamente compensate, situatie care nu exista nici in unele tari vestice", afirma Petre Panculescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente din Romania (APMR).



Dezechilibrul din ce in ce mai mare dintre importuri si productia autohtona a fost in ultimii ani principalul subiect de disputa pe piata medicamentelor din Romania. De o parte, producatori romani importanti (Sicomed Bucuresti, Terapia Cluj, Antibiotice Iasi) au afirmat in dese randuri ca sunt dezavantajati de sistemul de control al preturilor, care permite medicamentelor straine sa intre in Romania la preturi mai mari chiar decat in vest. De cealalta parte, reprezentantele producatorilor straini s-au aparat spunand ca nu fac decat sa acopere arii terapeutice pe care nu exista medicamente romanesti de calitate.



"Este clar ca se importa din ce in ce mai mult produse cu un pret mediu in crestere, importul dominanad din punct de vedere valoric piata din Romania. Intr-o piata in care pretul ar trebui sa-si spuna cuvantul, este surprinzator faptul ca unul dintre avantajele majore al importatorilor este pretul mare la medicamente, ceea ce inseamna de cele mai multe ori si margini de profit mari. Aceste margini merg de cele mai multe ori in promovare, de unde rezulta o competitie foarte grea pentru noi", spune Mirel Nicola, director de vanzari si marketing al Sicomed Bucuresti, cel mai mare producator roman de medicamente.



De cealata parte, Roberto Musneci, seful operatiunilor GlaxoSmithKline (GSK) in Romania, spune ca fenomenul cresterii ponderii importurilor este unul normal.



"In afara de cateva tari in lume, cum ar fi Japonia, produsele industriei locale reprezinta rareori mai mult de 20% din piata. Este prin urmare normal ca si in Romania situatia sa fie asemanatoare. Noi sustinem insa ideea ca mai multe medicamente originale importante sa fie produse in Romania, si acest lucru este in linie cu strategia GSK", afirma Musneci.



Cauzele dezechilibrului din piata tin si de deficientele structurale ale industriei romanesti de sanatate. Producatorii romanesti de top (Sicomed Bucuresti, Terapia Cluj) au fost privatizati tarziu, catre sfarsitul anilor '90, si nici macar pana acum integral (Antibiotice este inca la stat).



In concluzie, companiile internationale precum Pfizer (liderul mondial), GlaxoSmithKline (al doilea producator mondial), Novartis, Merck, Aventis sau Hoffman la Roche au avut suficient timp la dispozitie pentru a intra puternic pe piata.



Producatorii romani nu au reusit decat in ultimii doi - trei ani sa isi eficientizeze activitatile si sa puna la punct strategii mai agresive de vanzari.
laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO