Prima pagina

De ce am pierdut investitia Mercedes in fata Ungariei

De ce am pierdut investitia Mercedes in fata Ungariei

Nemtii ne-au intors spatele pentru Ungaria din cauza ca in Romania ii costa prea mult transportul, in lipsa unei autostrazi spre granita de vest

19.06.2008, 19:09 46

Romania a ratat atragerea concernului auto german Daimler pentru constructia unei fabrici de 800 mil. euro, nemtii optand dupa mai multe luni de analiza pentru amplasarea noii capacitati de productie in Ungaria, la 80 km de Budapesta.
"In Romania nu putem avea controlul timpilor de livrare", au stabilit expertii germani, potrivit unor surse oficiale apropiate negocierilor. Verdictul in urma evaluarii celor doua alternative nu a putut fi combatut de autoritatile romane decat cu promisiuni.
Fabrica din Romania ar fi avut o cifra de afaceri de peste un miliard de euro pe an.
Motivul determinant al alegerii facute de constructorul marcii Mercedes a fost lipsa infrastructurii de transport rapid in Romania.
"Era un proiect foarte important pentru noi si l-am ratat la limita. Conditiile oferite de Romania erau mai bune, proiectul avea mai multa sustinere, insa discutia s-a transat pe baza faptului ca Ungaria are deja autostrada in zona amplasamentului avut in vedere de Mercedes, plus logistica necesara care sa asigure legatura rapida cu pietele din Vest. Tot ce am putut sa facem noi a fost sa le promitem ca pana in 2010 zona Oradea va fi legata de granita printr-o autostrada. Ungurii le-au aratat insa o autostrada reala, nu o macheta", au explicat pentru ZF sursele citate.
"In functie de criteriile de alegere, viitoarea fabrica din Kecskemet ofera clar cele mai bune perspective. Amplasamentul indeplineste toate cerintele calitative si cantitative pentru infiintarea unui centru de productie Mercedes-Benz", a spus Rainer Schmuckle, directorul de operatiuni al Mercedes-Benz.
"Este o pierdere importanta. Prezenta unui al treilea constructor, de talie mondiala, ne-ar fi ajutat sa devenim o putere auto de prim rang in Europa, deoarece era vorba si de automobile premium", a comentat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania si vicepresedintele Dacia.
Nemtii au facut o socoteala extrem de exacta in privinta costurilor induse de durata transportului.
Cu titlu de exemplu, in cazul transportului pe autostrada ar reveni costuri de 80-90 de euro pe masina transportata, in timp ce pe un drum romanesc acestea pot sari la 200-300 de euro.
"Pentru fiecare varianta de amplasament studiata intrebarile lor au fost foarte simple: unde este autostrada, unde este calea ferata, cu ce viteza se poate rula pe calea ferata, respectiv pe sosea. Nici la calea ferata nu am iesit bine pentru ca nu putem asigura standardul UE de viteza de 160 km pe ora", spun sursele mentionate.
Acestea au adaugat ca Mercedes voia sa construiasca autoturisme din gama A-Classe si B-Classe, cu motorizari ecologice, pentru care marjele de profit sunt relativ reduse si orice element de cost suplimentar se vede.
"Timpii de livrare reprezinta un factor vital pentru ei, atat pentru componentele pe care le primesc, cat si pentru produsul finit, avand in vedere ca nu lucreaza cu stocuri mai mari de 3 zile. Nimeni nu risca sa-si amplaseze o capacitate de productie intr-o zona unde nu se poate intra si iesi cu usurinta."
Pe de alta parte, sursa oficiala spune ca Ford a riscat sa vina in Romania pentru ca avea nevoie foarte repede de o fabrica in Uniunea Europeana.
"Si in acest caz au fost emotii pentru ca presiunea timpului era foarte mare. Pietele lor de export nu vizeaza atat de mult Europa de Vest si i-a interesat legatura cu portul Constanta. Oricum, si ei au cerut includerea in contract a unor obligatii din partea noastra pentru investitii in cai de transport. Sper ca ratarea proiectului cu Mercedes sa fie un factor motivant pentru accelerarea investitiilor in infrastructura."
"Cred ca este o decizie care tine de organizarea unei investitii pe care o privesc ca factor guvernamental, stiind ca nu putem interveni in mediul privat. Sigur ca pe mine m-a bucurat cand Renault si Ford au luat decizia unei investitii in Romania. Daca insa credeti ca toata industria automobilistica mondiala o sa investeasca in Romania, va spun clar ca va inselati", a comentat premierul Calin Popescu-Tariceanu la finalul sedintei de guvern de ieri.
Cat priveste vizita facuta de Tariceanu luna trecuta la uzinele BMW de la Munchen, sursele contactate de ZF afirma ca aceasta a avut doar un caracter protocolar.
"Au fost intrebati direct daca sunt interesati de Romania si au raspuns ca in prezent nu au nevoie de noi capacitati de productie."
In acelasi timp, perspectiva unei investitii a constructorului auto francez Peugeot Citroen ramane cat se poate de incerta.
Omul de afaceri Ion Tiriac, cu legaturi puternice in mediile de business germane, a facut lobby pentru ca Mercedes sa aleaga Romania pentru constructia noii fabrici.
"O gluma facuta de Tiriac cu seful Daimler nu rezolva problema realitatii din teren. Noi nu avem autostrada, iar aceasta inseamna costuri mai mari", au mai comentat sursele citate. Omul de afaceri nu a putut fi contactat ieri pentru comentarii.
"Avem in proiect o noua fabrica in Ungaria pentru a reusi cresterea competitivitatii", a anuntat ieri Dieter Zetsche, presedintele Consiliului de Administratie al Daimler.
Potrivit declaratiilor anterioare ale reprezentantilor constructorului auto german, Daimler a analizat posibile locatii in Romania, la Cluj si Timisoara, dar si in Polonia. Constructia fabricii in Europa de Est a fost motivata de o tendinta de regionalizare a constructorilor auto in perimetrul vechiului continent, tendinta explicata in primul rand de cresterea pretului petrolului care ridica costurile logistice pentru produsele fabricate in tari asiatice, cu un avantaj competitiv net superior din punctul de vedere al preturilor de productie.
O dovada a regionalizarii facilitatilor de productie o constituie si investitia suplimentara, de 600 de milioane de euro, pentru fabrica din Rastatt, Germania, tara cu un nivel al costurilor cu forta de munca mult superior celui din Romania sau Ungaria.
Criteriile de alegere a locatiei din Ungaria in detrimentul celei din vestul Romaniei nu ar putea fi legate de costul fortei de munca, din moment ce in judetele Timis si Bihor salariul mediu net este, potrivit Comisiei Nationale de Prognoza, de 345 si respectiv 234 de euro, iar in februarie, in Ungaria, salariul mediu net pe economie a fost de 460 de euro.
Potrivit unui studiu al companiei de resurse umane Mercer, un muncitor calificat care lucreaza in Ungaria castiga 500 de euro net pe luna, in timp ce un roman care ocupa aceeasi pozitie intr-o multinationala are venituri lunare nete de 450 de euro.
Cu toate acestea, specialistii cu un grad ridicat de senioritate sunt mai bine platiti pe piata locala, cu castiguri de 1.100 de euro, comparativ cu 1.035 de euro, cat castiga ungurii, iar piata de munca din vestul tarii prezinta o penurie accentuata de cadre calificate.
"Locatia din Romania era un magnet din punct de vedere al avantajelor competitive, cu un bazin de forta de munca complex. Puteau recruta oameni atat din Romania cat si din Ungaria si Serbia", a comentat Constantin Stroe.
Uzina Mercedes Benz ar fi creat 2.500 de locuri de munca si ar fi produs minim 100.000 de automobile dupa 2010, anul in care ar trebui sa devina operationala.
In urma alegerii orasului Kecskemet din Ungaria pentru viitoarea locatie a fabricii Daimler, Romania nu va pierde doar o contributie de 100.000 - 150.000 de automobile la intregul export auto ci si posibilitatea de a de a deveni un actor important in industria auto europeana.
Chiar daca nu au ales Romania pentru linia finala de productie, germanii ar putea sa achizitioneze o mare parte a subansamblelor de pe piata locala, dat fiind numarul important de producatori de piese auto cu activitati in vestul tarii.
Potentialul Ungariei de a integra pana la o cota de 60% din productia Mercedes va fi greu de realizat, potrivit analistilor, din moment ce pe piata ungara Audi si Suzuki au deja fabrici care se aprovizioneaza cu o mare parte din piese din Slovenia sau Romania, oferta locala fiind insuficienta.
"La investitiile conexe nu vom ramane insa in urma. Germanii au studiat Romania si au observat potentialul asa ca vor produce foarte multe componente aici. Sunt in zona de vest a tarii o serie importanta de furnizori de prima linie, atat pentru sisteme de iluminat, componente de interior sau sisteme de siguranta", a mai spus Stroe.

Tariceanu: Nu putem atrage toti constructorii auto din lume

Decizia grupului german Daimler de a construi noua fabrica Mercedes-Benz in Ungaria, si nu in Romania, tine de organizarea unei investitii in cazul careia Guvernul nu poate interveni, a declarat ieri premierul Tariceanu, aratand totodata ca Romania nu va putea atrage "toti constructorii auto din lume". "Cred ca este o decizie care tine de organizarea unei investitii pe care o privesc ca factor guvernamental, stiind ca nu putem interveni in mediul privat. Sigur ca pe mine m-a bucurat cand Renault si Ford au luat decizia unei investitii in Romania. Daca insa credeti ca toata industria automobilistica mondiala o sa investeasca in Romania, va spun clar ca va inselati. Nu o sa putem sa luam toti constructorii din lume", a spus Calin Popescu-Tariceanu, citat de Mediafax. Premierul, care este un bun cunoscator al pietei auto, detinand compania ATS, fostul importator oficial al Citroen in Romania, a declarat in repetate randuri ca tara noastra a devenit cel mai important constructor de automobile din sud-estul Europei si va deveni in curand din centrul si sud-estul Europei. In opinia sa, acesta este efectul prezentei industriale si pe domeniul tehnologiei si dezvoltarii si inovarii a Renault, prezentei Ford la Craiova si existentei unui numar foarte mare de furnizori, de producatori de piese si componente pentru industria automobilului. "Odata cu atingerea parametrilor de productie pe care Renault si i-a impus - aproape un milion de unitati pe an - vom fi tara cu cea mai mare productie din Europa de sud-est in domeniul constructiei de automobile. Odata cu intrarea lui Ford, vom ajunge sa fim cea mai importanta tara producatoare din Europa centrala si de sud-est", declara recent premierul. (Miruna Lebedencu)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO