Prima pagina

Cum s-au aliat "regii asfaltului" pentru Bucuresti-Ploiesti

Cum s-au aliat "regii asfaltului" pentru Bucuresti-Ploiesti
29.08.2006, 20:26 49

Afacerile lui Dorinel Umbrarescu (Spedition UMB), Dan Besciu si Sorin Vulpescu (Euro Construct Trading '98) au traiectorii diferite dupa 2004.
Preluarea puterii de catre Alianta DA a dat vant in pupa afacerilor Euro Construct Trading '98, controlata de patronii restaurantului Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, in timp ce Spedition UMB, controlata de Dorinel Umbrarescu - apropiat de PSD, este in scadere drastica.
Insa aceasta nu i-a impiedicat sa se alieze pentru constructia autostrazii Bucuresti-Ploiesti, un proiect de 200 de milioane de euro. In proiect mai este implicata si PA&CO International, firma detinuta de un alt apropiat al PSD din Moldova, omul de afaceri Costel Casuneanu.
Cifra de afaceri a Euro Construct Trading '98 se va dubla anul acesta, pana la 27 de milioane de euro. In 2003, compania avea afaceri de doar 12 milioane de euro.
De partea cealalta, Spedition UMB a inregistrat o scadere la jumatate a afacerilor in 2005, primul an sub guvernarea Aliantei DA, pana la 50 de milioane de euro, fata de 100 mil. euro in 2004. Spre exemplu in 2003, compania a avut afaceri de 68 mil. euro.
Ideea asocierii a venit din partea omului de afaceri Dorinel Umbrarescu, cel care a dominat autoritar afacerile din sectorul infrastructurii rutiere in perioada 2000 - 2004, cand era PSD la putere. In aceeasi perioada, Costel Casuneanu, patronul PA&CO din Bacau, a fost si el printre jucatorii "cu greutate" de pe piata.
Euro Construct Trading '98 a intrat puternic pe piata anul trecut, cand a castigat mai multe contracte in Capitala, precum si modernizarea unui tronson din autostrada Bucuresti - Pitesti. Besciu si Vulpescu se afla printre apropiatii presedintelui Traian Basescu.
Dar cum au ajuns sa fie parteneri Spedition UMB si Euro Construct Trading '98 intr-o afacere estimata la peste 200 mil. euro, in conditiile in care sunt, la prima vedere, in "tabere diferite"? "Propunerea de a crea un parteneriat a venit din partea celor de la Spedition UMB. Solutia parteneriatului cu Spedition UMB si PA&CO era singura solutie pentru a putea participa la licitatie. Doar cu experienta cumulata a celor trei companii puteam sa participam la licitatia pentru tronsonul de autostrada Bucuresti-Ploiesti", a explicat pentru ZF Dan Besciu, unul dintre principalii actionari ai Euro Construct Trading '98.
Cerintele din caietele de sarcini pentru autostrada Bucuresti - Brasov, una dintre cele mai mari afaceri de infrastructura, nu puteau fi indeplinite de nicio companie romaneasca, daca participa pe cont propriu, spun artizanii acestei aliante.
Lucrarile la autostrada Bucuresti - Brasov sunt estimate la 1,6 miliarde de euro, banii urmand sa fie alocati de la bugetul de stat.
"Singuri nu puteam sa participam la licitatie, pentru ca nicio companie romaneasca nu a derulat lucrari de asemenea amploare. Doar cumulat cu ceilalti parteneri puteam sa obtinem o experienta similara cu cea a competitorilor straini", spune Dorin Umbrarescu. Pe langa cele trei companii, din consortiu mai face parte si o firma de proiectare din Vaslui, Comaxa.
Pentru castigarea lucrarilor de constructie a tronsonului Bucuresti-Ploiesti au mai ramas in cursa Vinci (Franta), Strabag (Austria) si Vegyepszer (Ungaria).
Castigatorul licitatiei pentru tronsonul Bucuresti-Ploiesti, care va necesita o investitie de circa 200 mil. euro, va fi anuntat in urmatoarele doua saptamani, potrivit ultimelor date disponibile.
Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) nu au putut fi contactati pentru mai multe informatii pana la inchiderea editiei.
Caietul de sarcini pe care l-a depus consortiul format din Euro Construct Trading '98, Spedition UMB si PA&CO era cel mai voluminos dintre toate companiile care s-au prezentat la licitatie si avea 21.000 de pagini, potrivit reprezentantilor Spedition UMB. Consortiul roman a oferit cea mai mica suma pentru lucrarile de constructie a tronsonului Bucuresti-Ploiesti.
"Suma oferita de noi a fost cu circa 70 mil. euro mai mica decat cea oferita de Strabag, cu 50 mil. euro mai redusa decat a francezilor de la Vinci si cu 37 mil. euro mai mica decat a lui Vegyepszer", afirma Umbrarescu si Besciu.
Spedition UMB a realizat anul trecut o cifra de afaceri in scadere cu 50% fata de 2004, pe fondul reducerii comenzilor si al acumularii de plati restante din partea CNADNR. "Sumele pe care trebuia sa le obtinem in 2005 pentru lucrarile desfasurate nu le-am primit pana in prezent", explica Umbrarescu.
In perioada 2001-2004, cifra de afaceri a UMB Spedition a crescut de cinci ori, compania pozitionandu-se ca unul dintre cei mai activi constructori de sosele.
Firma bacauana a realizat in 2004 o cifra de afaceri de 102 mil. euro si un profit net de 15 mil. euro, potrivit datelor raportate la Ministerul Finantelor.
Cu toate acestea, UMB Spedition si Euro Construct nu figureaza in lista CNADNR a celor mai importante firme care executa lucrari de infrastructura in calitate de contractori sau subcontractori.
Euro Construct Trading '98 a incheiat, in 2002-2006, un numar de 15 contracte cu Compania Drumurilor Nationale, in valoare de circa 15 mil. euro, aproape toate contractele fiind castigate dupa 2004.
Noua dintre contractele incredintate firmei Euro Construct Trading '98 de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), aflata in coordonarea Ministerului Transporturilor, au fost incheiate in cursul anului trecut, cu o valoare totala de aproximativ 14,3 mil. euro.
La acestea se adauga contractul in valoare de aproximativ 30 mil. euro pe care Euro Cconstruct Trading '98, in asociere cu alte doua firme, l-a castigat in iunie 2006 pentru efectuarea lucrarilor de reparatii la un tronson al autostrazii Bucuresti-Pitesti.
In 2005, Euro Construct Trading '98 a mai castigat, alaturi de alte cinci firme, o licitatie pentru intretinerea celor o suta de artere principale ale municipiului Bucuresti pe o perioada de cinci ani, in baza unor contracte cu o valoare cumulata de 106 milioane euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO