Prima pagina

Consiliul Concurentei amendeaza cu 1 mil. euro firmele de tichete de masa

01.10.2004, 00:00 13

Consiliul Concurentei a amendat mai multe societati emitente de tichete de masa cu mai mult de un 1 milion de euro (47 mld.lei), dupa ce o investigatie a aratat ca acestea au fixat in comun un nivel minim al comisionului solicitat angajatorilor. Consiliul procedeaza destul de rar de o maniera atat de dura.
Companiile amendate sunt Accor Services SA, Bluticket Romania SRL, Cheque Dejeuner Romania SRL, Cuget Liber Poligraf SA, Hungastro SA, International Financial Services SA, Proserv SRL si Sodexho Pass SRL.
Reprezentantii companiilor emitente care nu fusesera informati ieri de decizia Consiliului Concurentei o contesta.
"Nu am fost instiintati pana la aceasta ora de decizia Consiliului, insa daca este adevarat este o decizie complet injusta, si in virtutea drepturilor pe care le avem, o vom contesta in justitie", a afirmat Gheorghe Tatu, director de marketing al companiei Hungastro din Sfantu Gheorghe.
Reprezentantii Accor Services si Sodexho Pass au spus ca nu comenteaza pana nu primesc instiintarea din partea Consiliului Concurentei.
Investigatia a fost deschisa in luna aprilie a acestui an, dupa ce autoritatea de concurenta s-a autosesizat in privinta unei posibile intelegeri intre firmele mentionate.
Reprezentantii mai multor firme emitente de tichete de masa s-au intalnit, la inceputul acestui an, pentru a discuta politica unora dintre  emitenti de percepere a unor comisioane zero de la angajatori, aferente costului tiparirii tichetelor si au propus stabilirea unui prag minim pentru aceste costuri.
Reprezentantii companiilor emitente spun ca intalnirea nu a avut ca scop crearea unui cartel, ci lamurirea unor aspecte legislative.
Potrivit legii care reglementeaza activitatea emitentilor de tichete de masa, costul tiparirii tichetelor trebuie suportat de angajator, insa legea nu specifica un prag minim pentru acest cost.
Principala motivatie era cresterea cotei de piata - in cazul tichetelor de masa cotele de piata sunt stabilite periodic de catre stat, prin legea bugetului de stat, iar diminuarea vanzarilor intr-un interval atrage dupa sine reducerea, prin lege a cotei de piata pentru perioada urmatoare.
Emitentii de tichete au ajuns la concluzia ca aceste costuri - ale tiparirii tichetelor - nu pot fi nule si ca ar trebui fixat un prag minim de 2%.
Amendarea emitentilor de catre Consiliul Concurentei s-a facut in temeiul Legii Concurentei 21/1996, modificata in luna aprilie a acestui an, prin care sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii si orice practici concertate, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca saupe o parte a acesteia.
In mod special, legea mentioneaza ca sunt ilegale actiunile de fixare concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a oricaror alte conditii comerciale.
Piata tichetelor de masa este una dintre cele mai dinamice si mai profitabile din economie, fiind estimata la 450 de milioane de euro anual. Accor Services, spre exemplu, unul din principalii emitenti, a realizat anul trecut un profit de 15 mil.euro, la un volum al afacerii de 190 de mil.euro (valoarea tichetelor vandute).
Motorul care sta la baza acestei cresteri este dreptul pe care il au angajatorii de a deduce din masa impozabila sumele aferente tichetelor de masa distribuite angajatilor. Analizele arata ca angajatorii fac o economie de 1,5 milioane de lei, pe angajat, prin acordarea acestor tichete.
Piata este totodata foarte controversata, pentru faptul ca tichetele de masa au ajuns sa fie utilizate de angajati atat pentru achzitia de bunuri alimentare cat si nealimentare, scopul lor initial fiind asigurarea unei mese sanatoase pentru angajati in timpul programului de lucru. Pe de alta parte, companiile emitente spun ca piata s-a maturizat si nu mai are nevoie de controlul Ministerului Finantelor, care sa fixeze cota de piata a fiecarei companii emitente.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO