Prima pagina

Cine are echipament GPS plateste mai putin la asigurare

06.07.2001, 00:00 77



Ce legatura este intre un hot, un satelit, un telefon mobil si o companie de asigurare? Obiectul in jurul caruia se invart aceste trei elemente este o masina, de regula foarte scumpa.

Cumparatorul unei astfel de masini trebuie mai intai sa isi faca asigurare casco; dupa aceea sa-si puna un sistem de alarma cat mai sofisticat, cu care filierele de hoti de masini sa nu fie familiarizate. Specialistii spun insa ca unui hot experimentat ii ajung 15-30 de secunde sa dezactiveze o alarma auto si sa plece cu masina.

Un caz mediatizat la mijlocul acestei saptamanii a aratat ca exista totusi o modalitate prin care hotii sa fie lasati cu buza umflata: un sistem de monitorizare a masinii prin sateliti GPS. Care functioneaza nu numai pe teritoriul Romaniei, ci sI in toate tarile europene unde MobilRom are roaming.

Echipamentele permit localizarea exacta a masinii, alarmarea proprietarului prin mesaj SMS pe un telefon mobil de mare putere care foloseste serviciul Dialog, precum sI blocarea motorului automobilului.

"Pana acum nu am avut nici o situatie in care sa nu recuperam autovehiculul atacat. De aceea, firmele de asigurari au inceput sa acorde reduceri importante la prime celor care isi monteaza echipamentul respectiv", a declarat Liviu Muresan, director la INR Assistance, compania care este unic distribuitor pentru Romania si operator al serviciului Sat Guard Monitor.

Reducerile sunt intre 15 si 23% din prima generala. "Pana acumavem contracte cu Allianz-?iriac Asigurari, Generali, SAR Transilvania, Ardaf, Omniasig si Metropol si suntem in discutii cu Asirom", spune Muresan.

Mecanismul este urmatorul: importatorul masinii, respectiv firma de leasing, care au contract cu INR Assistance, sfatuiesc clientul sa isi monteze sistemul GPS, explicandu-i caracteristicile de siguranta, precum si facilitatile acordate de asigurator.



Linistea proprietarului de masina se cumpara cu 1.200 $

Pretul echipamentului GPS care se monteaza pe masina este de 950 de dolari fara TVA, la care se adauga montajul, care dureaza cam 10 ore sI costa 250 de dolari, taxa de conectare de 15 dolari sI abonamentul de 25 de dolari pe luna, spune Madalin Rusu, directorul general de la INR Assistance.

"Montajul se face in service-urile acreditate de noi, ca sa fim siguri ca nu vor fi defectate cu acest prilej sistemele proprii ale masinii", explica Rusu.

El adauga ca elementele echipamentului sunt invizibile din exteriorul sau interiorul masinii si ca acestea se monteaza in locuri diferite la fiecare automobil.

Practic, hotul are la dispozitie cel mult 30 de secunde pana la alertarea dispeceratului. Dupa acest interval, chiar daca cel care a patruns in masina este proprietarul, dar a uitat sa tasteze codul PIN pe o telecomanda, alarma se declanseaza.

"Daca hotul il arunca pe proprietar din masina, iar aceasta avea motorul pornit, este suficient ca proprietarul sa alerteze dispeceratul, sa spuna parola personala sI actiunea incepe, cum s-a intamplat in Polonia (n. red.: cazul cel mai recent)", spune Madalin Rusu.

Concret, pe harta digitala de la dispecerat este depistat punctul unde se afla automobilul, care poate fi comunicat politIstilor. Simultan, motorul masinii este blocat.

Ce s-a intamplat de fapt langa Varsovia? Luni seara, Ana Maria Radu se pregatea sa plece cu Jeep-ul Grand Cherokee, dintr-o parcare din Polonia. A fost surprinsa de hoti si aruncata din masina, care a demarat in tromba.

Numai ca dispeceratul serviciului de monitorizare a primit semnalul de alarma si, pe harta digitala, pozitia exacta a masinii. Politia poloneza a gasit in cele din urma masina, care fusese abandonata intr-o poiana, pe baza hartii primite prin fax din Romania.

Oricum, motorul fusese blocat de la distanta de dispecerul din Romania, prin intermediul serviciului de roaming de la Dialog.

Hotii au mesterit timp de o ora sI jumatate, dar n-au putut sa-I dea de cap, cu toate ca au incercat diverse metode: au ridicat masina, au deschis usile, au debransat bateria etc.

Ana Maria Radu s-a intors astfel la Bucuresti cu Jeep-ul in valoare de circa 70.000 de marci germane, in timp ce compania unde era asigurata nu a mai trebuit sa plateasca despagubirea.

"Nu este singurul caz pe care l-am avut in strainatate. Acum cateva luni, omul de afaceri Albert Andras ar fi putut sa ramana fara automobilul Audi A6, desI acesta era parcat intr-un loc pazit, la un supermarket din Budapesta. Cei de la service I-au spus ca exista hotI in Ungaria care pot sa decupleze o alarma auto, sa porneasca masina sI sa plece in 15 secunde", relateaza Madalin Rusu.

El spune ca aceasta este doar o aplicatie a sistemului, care la origine a fost un echipament militar. O alta utilizare ar fi pentru trasarea cu precizie a hartilor digitale,fie ca este vorba despre localitatI, fie despre retele de conducte.

"Conductele pot fi sI ele monitorizate, astfel incat s-ar reduce furturile", explica Rusu. In plus, companiile care detin flote auto pot supraveghea in orice moment fiecare masina.

Un asemenea echipament ar costa 5.600 de dolari plus o suma lunara cuprinsa intre 26 sI 45 de dolari/vehicul monitorizat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO