Prima pagina

Bancile nu isi informeaza intotdeauna clieniii despre modificarea dobanzilor la credite

16.11.2007, 14:46 10

Bancile nu isi informeaza intotdeauna clientii despre modificarea dobanzilor la credite si a scadeniarelor stabilite pentru rambursarea imprumuturilor, nici despre comisioanele de administrare a contului curent sau despre restaniele cu care sunt inregistraii in evidenie, este concluzia la care a ajuns si BNR in urma numeroaselor reclamaiii primite de la persoane fizice privind raportarile facute de banci la Centrala Riscurilor Bancare (CRB).

"Direciia Stabilitate Financiara primeste zilnic numeroase petiiii si apeluri telefonice, in principal de la persoane fizice, care contesta corectitudinea datelor inregistrate pe numele lor", se spune intr-o scritoare adresata Asociaiiei Romane a Bancilor (ARB) de viceguvernatorul BNR Eugen Dijmarescu.

Centrala Riscurilor Bancare este "ochiul" prin care BNR monitorizeaza peste 80% din creditele acordate de banci tuturor categoriilor de clientela, urmarind expunerile de peste 20.000 de lei (circa 5.800 de euro). Bancile sunt obligate sa raporteze intarzierile la plata mai mari de 30 zile, precum si fraudele cu carduri produse de posesori. De asemenea, CRB preia date de la Biroul de credit privind restaniierii persoane fizice.

Conform reglementarilor in vigoare, bancile raspund pentru veridicitatea si integritatea informaiiilor transmise a CRB, insa de multe ori informaiiile respective se dovedesc incorecte, asa cum a descoperit si BNR.

Printre cazurile reclamate de clienii ai bancilor, BNR meniioneaza inregistrarea de sume restante reprezentand comisioane de administrare a unui cont curent, de multe ori titularii nefiind informaii la semnarea contractului despre nivelul comisioanelor respective.

De asemenea, BNR denunia practica unor banci de a-si trimite clieniii la CRB pentru corectarea sau stergerea unor informaiii dovedite ca eronate sau pentru a obiine datele inregistrate pe numele lor in baza de date cu restaniieri, desi toate instituiiile de credit au acces on-line direct la aplicaiia informatica a CRB. BNR precizeaza ca accesul este posibil nu numai din centralele bancilor, ci si din sucursale, putand fi vizualizate toate rapoartele privind persoanele aflate in evidenia.

Mai mult, BNR a fost sesizata in legatura cu situaiii in
care la CRB au fost raportate restanie pe numele unei persoane careia i-a fost asociat un alt cod numeric personal decat cel corect sau invers, unele persoane fiind inregistrate ca restaniieri desi nu au semnat niciodata vreun contract de credit.

BNR precizeaza ca bancile comerciale poarta intreaga responsabilitate pentru eventualele prejudicii create clieniilor din cauza raportarii unor informaiii eronate la CRB si a refuzului unor sucursale de a accesa in mod direct baza de date Centralei pentru verificari.

In aceste condiiii, Banca Naiionala le solicita instituiiilor de credit sa verifice mai atent informaiiile trimise in baza de date a CRB pentru a permite o analiza corecta a comportamentului de plata al clieniilor si sa-si informeze corect clientela cu privire la modificarile intervenite in contractele de credit. De asemenea, le cere sa ia masuri pentru a preveni apariiia altor situaiii precum cele meniionate, care pot afecta operativitatea relaiiilor cu clieniii si corectitudinea informaiiilor raportate la CRB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO