Prima pagina

Aro, Roman, Siderurgica si Rocar, spre lichidare

22.07.2003, 00:00 42



In sfarsit. Greu, dupa zece ani de intoarceri si lamentari, autoritatile se apuca serios de capitalism. Companiile cu cele mai mari pierderi din economie, citate deseori ca un exemplu al lipsei de vointa pentru reforma a guvernului, vor fi lichidate. Pentru Aro, Siderurgica, Roman si Rocar nu mai sunt sanse de supravietuire pe banii statului.



Societatile Siderurgica Hunedoara, Aro Campulung, Roman Brasov si Rocar Bucuresti ar putea intra, in perioada imediat urmatoare, in procedura de lichidare voluntara, au declarat ieri surse din cadrul Autoritatii pentru Privatizare. Cele patru companii au avut anul trecut pierderi de aproape 250 milioane $, adica jumatate din Bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei pe anul acesta, iar la sfarsitul anului trecut aveau datorii de aproape 500 mil. $.



"E un pas in directia cea buna, dar sa le vedem lichidate. E o recomandare veche, care se aplica abia acum. Daca se va face, se poate spune ca este o mica victorie in tranzitia catre o economie de piata, un moment important. L-as putea asemui cu momentul inchiderii minelor din 1997-1998", apreciaza analistul economic Matei Paun, fost broker pe Wall Street.



"Cele patru societati se afla intr-o situatie aproape dramatica. Desi inca nu a fost adoptata o decizie oficiala in acest sens, intrarea in lichidare voluntara a acestor societati pare o masura din ce in ce mai probabila", au precizat sursele citate din cadrul APAPS. In mod oficial, a fost anuntata intentia de lichidare doar pentru Rocar.



"Doar Rocar este in lichidare, iar despre restul nu pot sa comentez care este situatia", a declarat Anca Orevicianu de la biroul de presa al APAPS.



Reprezentantii companiilor vizate nu stiu de intentia de lichidare.



"Nu cunosc si ma abtin la orice comentariu legat de aceasta problema (lichidarea Siderurgica - n.r.). Eu am inteles ca societatea urmeaza sa fie scoasa din nou la vanzare si stiu ca exista intentii de cumparare, au aparut si in presa", a spus Romulus Ioan, director de productie in cadrul Siderurgica.



Datoriile totale ale Siderurgica Hunedoara se cifreaza la 260 de milioane dolari, societatea inregistrand pierderi zilnice de 500.000 de dolari. Compania are 4400 de angajati.



Directorul Aro este chiar mirat de intentia autoritatilor si crede ca nu e cazul.



"Nu am auzit nimic de asa ceva, dar primul ministru a spus ca Aro va fi sprijinita. Noi avem contracte in derulare. Ce se va intampla cu acestea in cazul in care compania va fi inchisa? Aro poate supravietui, trebuie doar sa fim ajutati acum si sa fim lasati sa producem", a spus Matea Nicolae, director general al Aro Campulung. Aro a avut anul trecut pierderi de 30 milioane $, iar datoriile totale se ridica la 48 mil. $. Compania are 3400 de salariati.



Directorul general al Roman Brasov era ieri plecat la Bucuresti, la fel ca si omologul sau de la Siderurgica.



Ieri la ora 17:30, nici un membru al conducerii Roman sau Rocar nu erau de gasit in fabrica.



Rocar Bucuresti, a inregistrat, in primele patru luni ale anului, pierderi de 35 miliarde lei si a incheiat anul 2002 cu pierderi de 150 miliarde lei (4,5 mil. $). Societatea nu a vandut in acest an nici un autobuz. Anul trecut, Roman a raportat pierderi de 699 miliarde de lei (21 mil. $), in crestere cu 205 miliarde de lei fata de 2001.



Sansele ca cele patru societati sa fie privatizate s-au redus foarte mult, in conditiile in care au fost scoase la vanzare, in ultimii ani, in repetate randuri, iar APAPS nu a primit oferte pentru preluarea lor.



Decizia intrarii in lichidare voluntara a respectivelor societati este discutata de autoritati cu delegatia Fondului Monetar International care se afla in aceste zile la Bucuresti si este condusa de negociatorul sef al FMI in relatia cu Romania, Neven Mates.



Conform angajamentelor fata de Fond, daca nu vor fi gasiti cumparatori pentru cele patru companii pana la 15 august, vor intra in lichidare.



Intentia de lichidare nu este insa suficienta. "Important este ce se intampla dupa. Daca ele vor mai functiona, dar sub alta forma juridica, n-am rezolvat mare lucru. Daca insa vor incepe licitatiile pentru vanzarea de active, atunci semnalul va fi clar. Aplicarea acestei decizii va fi perceputa in mod pozitiv de mediile financiare internationale, de institutiile economice internationale si de orice persoana cat de cat interesata de mersul reformei in Romania", mai spune analistul economic Matei Paun.



Prima intentie de lichidare a intreprinderilor cu mari pierderi a fost facuta in vara anului 1997, de catre Guvernul Ciorbea. Sindicatele s-au opus atunci vehement, iar printre companiile selectate s-au strecurat si unele din eroare, astfel incat procesul a tot fost intarziat. Daca se va trece la lichidarea celor patru mari gauri negre amintite pana la sfarsitul anului si avand in vedere ca Rafo, Petromidia sau sidex au reintrat in circuitul economic prin preluarea de catre investitori privati, se va putea spune in decembrie ca o parte a restructurarii economice s-a incheiat. Adio gauri negre?





11.000 de angajati pleaca din CFR



Industria nu este singura care va trebui sa faca restructurare. In sistemul feroviar urmeaza sa fie disponibilizati un numar de circa 9.000-11.000 de angajati, in principal din companiile CFR Calatori, CFR SA si CFR Marfa, a declarat ieri Miron Mitrea, ministrul Transporturilor.



"Am avut o serie de discutii preliminare pe aceasta tema cu reprezentantii Fondului Monetar International, in care am analizat incadrarea in fondul de salarii din acest sector de activitate, pe care, insa, noi l-am depasit usor din cauza majorarii salariului minim pe economie", a precizat Mitrea.



Oficialul MLPTL a adaugat ca sistemul feroviar din Romania prezinta o serie de particularitati fata de cel din Uniunea Europeana si de aceea "restructurarea personalului trebuie analizata cu multa atentie".



"Daca in tarile din UE transportul de marfa detine o pondere de 6-8% din total, iar cel de calatori de 12-14%, in Romania aceste cote sunt de 42%, respectiv de 53%. De aceea, va trebui sa pastram capacitatile de transport feroviar la nivelul cerintelor economiei nationale", a afirmat Mitrea.



El a mai spus ca ponderea fondului de salarii in totalul costurilor aferente sistemului de transport feroviar este de 28%, fata de un nivel de 40-50% in UE.



In prezent, numarul angajatilor din cele trei companii, exclusiv filale, se ridica la 84.000, fata de 200.000, in 1990.



Guvernul a stabilit, printr-o hotarare adoptata recent, o lista cuprinzand 40 de societati din sectorul feroviar unde vor fi operate disponibilizari si in cazul carora se vor aplica prevederile Ordonantei 8/2003. Ordonanta 8 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati sau companii nationale ori societati comerciale cu capital majoritar de stat - modificata recent de Guvern - stabileste nivelul salariilor compensatorii care vor fi acordate persoanelor disponibilizate.



Pe aceasta lista figureaza 40 de societati, dintre care cele mai importante sunt Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, SNTF CFR Calatori SA, SNTF CFR Marfa SA, Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF SA, Societatea Metrorex SA, Telecomunicatii CFR SA, Informatica Feroviara SA, Turism si Agrement CFR SA, Constructii CFR SA, CFR Mesagerie SA, societatea tipografica Filaret SA, societatea de exploatare a vagoanelor de dormit, cuseta, restaurant si bar Gevaro SA.



Disponibilizarile sunt prevazute sa se realizeze in perioada iulie-30 septembrie 2003. Potrivit ministrului Finantelor Publice, Mihai Tanasescu, in acest proces ar putea fi angrenati circa 17.000 de salariati.



Bogdan.neagu@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO