Prima pagina

Alexandra Gatej, Unilever: Simtim ca oamenii incep sa-si faca strategii de supravietuire bugetara

16.04.2008, 20:07 14

Alexandra Gatej, presedintele producatorului de bunuri de larg consum Unilever in Europa Centrala si de Sud (USCE), cu afaceri de peste 160 mil. euro pe piata locala, spune ca in primul trimestru din acest an a existat o incetinire a cresterii consumului.
"Avem de a face cu o crestere de sub 10%, in conditiile in care anul trecut evolutia mergea pana la 20%. In unele piete nu este crestere deloc, in unele piete cresterea este foarte mica, dar chiar daca acest semestru nu a fost atat de spectaculos, nu suntem in recesiune", afirma Gatej.
Potrivit presedintelui USCE, "spre deosebire de anii trecuti, consumatorul are de planificat bugetul sau lunar in care acum include rate de tot felul si prioritati de educatie sau de utilitati care sunt mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut. Moneda nationala si inflatia, ca o consecinta a cresterii preturilor si utilitatilor si a recesiunii pe plan mondial, sunt elemente care il fac pe roman sa-si piarda acel apetit pentru consum", a declarat pentru ZF Alexandra Gatej.
Pe piata bunurilor de larg consum aceasta incetinire se resimte mai ales la categoriile sofisticate, atat in ceea ce priveste ingrijirea casei si a persoanei, cat si nutritia. Incetinirea consumului vine dinspre categoriile sofisticate, cum ar fi cremele de corp sau solutiile specifice pentru suprafete specifice inspre categoriile de baza, cum ar fi painea, pasta de dinti sau detergentii, la care omul nu poate renunta.
"Sunt strategii de supravietuire bugetara, strategii la care asistam si noi, mai ales ca putina lume anticipa acest context in aceeasi perioada a anului trecut. Speram insa ca economia romaneasca are suficiente resurse sa depaseasca aceasta etapa", spune Gatej.
Si in ceea ce priveste pietele mari, cum ar fi detergentii sau alimentele, acestea se confrunta cu o schimbare, dinamica acestor segmente fiind mai mult legata de cresterea volumului decat de cea a valorii. "Aceste piete trebuie sa fie competitive din punctul de vedere al pretului, pentru ca oamenii consuma detergent, dar se vor uita foarte mult la cat platesc pentru acest produs", explica Gatej.
Potrivit Alexandrei Gatej, daca rata de crestere a unor segmente mai mici este una semnificativ incetinita", ne vom putea uita la o redimensionare a investitiilor, dar nu as putea spune ca ma astept la ceva semnificativ".
Valoarea afacerilor Unilever South Central Europe pe piata romaneasca a crescut in 2006 cu 18% fata de anul anterior, pana la
163 mil. euro, potrivit ultimelor raportari financiare disponibile. In ceea ce priveste piata bunurilor de larg consum, aceasta a crescut cu 19,5% anul trecut fata de 2006, ritm dublu comparativ cu dinamica vanzarilor in volum, dupa cum arata un studiu al companiei de cercetare de piata MEMRB Retail Tracking Services.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO