Politică externă

Dupa ce guvernul l-a cerut, parlamentul turc refuza bacsisul american. Prea mic?

03.03.2003, 00:00 26

Numarul militarilor americani aflati la baza Mihail Kogalniceanu din Constanta va creste "semnificativ", in aceasta saptamana. Ambasada SUA la Bucuresti, care l-a informat pe presedintele Romaniei despre acest lucru spune insa ca numarul acestora nu va depasi totusi cateva mii.
Anuntul ambasadei a fost facut inainte ca parlamentul turc sa respinga, sambata, o rezolutie introdusa de guvern potrivit careia Turcia urma sa primeasca pe teritoriul sau 62.000 de militari americani care ar fi urmat sa deschida un front impotriva Bagdadului din aceasta tara. Guvernul turc, care convenise cu SUA sa accepte stationarea trupelor americane in schimbul unui pachet financiar de 15 mld. de dolari, nu intentioneaza, pentru moment, sa supuna atentiei Parlamentului o noua motiune privind pe aceasta tema a anuntat, ieri, un responsabil din cadrul partidului aflat la putere.
Refuzul Turciei complica enorm lucrurile si readuce in discutie o problema  intens dezbatuta in mass-media in ultimile zile; va folosi SUA bazele din Romania sau Bulgaria pentru un atac direct? Oficialii romani au dat asigurari repetate ca aeroportul din Constanta nu va fi folosit intr-un atac direct.
Potrivit purtatorului de cuvant prezidential Corina Cretu, ambasada l-a informat pe presedinte ca Aeroportul Mihail Kogalniceanu va fi folosit pentru pozitionarea avansata a personalului si echipamentelor comandamentului SUA. Oficialii americani au refuzat, insa, sa dea detalii despre numarul militarilor sI a echipamentelor sosite la Constanta.

Consternare la Washington
Premierul turc Abdullah Gul a cerut, ieri, Irakului sa nu profite de pe urma deciziei Parlamentului turc de a respinge motiunea referitoare la desfasurarea trupelor americane pe teritoriul Turciei. In timpul dezbaterilor din parlament zeci de mii de turci au protestat fata de un razboi in Irak. Opozitia turcilor fata de atacarea Bagdadului depaseste 90% din populatie. Anuntul privind refuzul Parlamentului turc de a autoriza desfasurarea militarilor americani a provocat consternare in cadrul Departamentului de Stat american, care deja pregatise un mesaj calduros pentru Ankara.
Irakul a inceput, sambata, sa-si distruga cele 100 de rachete Al-Samud 2 interzise de Natiunile Unite, asa cum a cerut seful inspectorilor Hans Blix.
Ministrul britanic de externe Jack Straw a declarat insa ca decizia Irakului este o noua manevra "cinica" pentru "a castiga timp" si a evita razboiul.
De altfel, noul raport trimestrial elaborat de Hans Blix, seful inspectorilor ONU pentru dezarmare va fi astazi dat publicitatii, dupa ce, la sfarsitul saptamanii, a fost remis celor 15 membri ai Consiliului de Securitate.
Indiferent, insa, de rezultatul discutiilor din Consiliul de Securitate, SUA si Marea Britanie sunt decise sa atace Irakul. Potrivit saptamanalului londonez Sunday Telegraph, Statele Unite si Marea Britanie se pregatesc sa declanseze razboiul imediat dupa votul din cadrul Consiliului de Securitate al Natiunilor Unite privind o a doua rezolutie, indiferent de rezultat.

EAU ii cer lui Saddam sa plece
tarile Ligii Arabe au respins , la sfarsitul saptamanii trecute, solutia unui razboi impotriva Irakului, in cadrul summitului de la Sharm el-Sheikh. Pentru prima data, insa, un stat arab, Emiratele Arabe Unite (EAU), a propus in mod public exilarea lui Saddam Hussein. Emiratele Arabe Unite au actionat intr-un mod surprinzator. Presedintele Sheikh Zayed Ben Sultan al-Nahyan a prezentat un document prin care se cere "conducerii irakiene sa paraseasca puterea si Irakul, beneficiind de toate privilegiile adecvate, si aceasta intr-un rastimp de doua saptamani, din momentul in care ar accepta aceasta initiativa". Potrivit South China Morning Post, un patron de cazino din Macao, Stanley Ho Hung-sun, i-a transmis liderului irakian, Saddam Hussein, o oferta de azil din partea Coreii de Nord. Ho Hung-sun a precizat ca oficiali nord-coreeni de rang inalt i-au propus presedintelui irakian si familiei sale o resedinta ferita, pe un munte din estul tarii.

Constanta-Bagdad si retur
Indiferent ce s-ar spune, fortele aeriene al Statelor Unite si aliatilor lor pot ataca Irakul folosind ca platforma aeroporturile din Romania si Bulgaria. Distanta dintre Constanta si Bagdad este de circa 1900 de kilometri. In zbor, cel mai apropiat teritoriu irakian poate fi atins in doua ore si jumatate. Ca atare, ar fi eficient ca americanii sa bazeze in Romania mai ales avioane de transport de trupe si aparate de supraveghere dotate cu radare. Avioanele de vanatoare n-au o raza de actiune suficient de mare pentru a ajunge in teatrul de operatii fara realimentare. Totusi, exista si aceasta posibilitate, daca se va ajunge la ea. Ca bombardiere, se preteaza mai degraba F-116, aceasta in cazul in care americanii au incredere sa bazeze intr-o tara din Est un aparat cu o tehnologie pana de curand strict secreta.

Cateva exemple de avioane care pot fi folosite intr-un eventual conflict:
C-141 - avion de transport. Numarul maxim de militari la bord: 200. Timp de actiune deasupra Irakului cu decolare din Romania: nelimitat (aparatul permite realimentare in zbor).
C-130. Avion de transport. De la Constanta, poate duce direct, fara realimentare, pana la 100 de militari complet echipati, pana la Bagdad sau Bassra.
E-3. Avion de supraveghere cu radar la bord. E folosit pentru coordonarea operatiunilor aeriene. Timp de actiune deasupra Irakului cu decolare din Romania (fara realimentare): 4 ore.
F-16: Avion de vanatoare si atac la sol. Poate fi folosit numai cu realimentare deasupra Marii Negre sau Turciei.
F-116 : Avion de bombardament usor/atac la sol. Poate fi folosit din Romania numai cu realimentare in zbor. Este mai cunoscut sub porecla "avionul invizibil".
C-9A - avion de evacuare medicala. Raza de actiune ii permite sa zboare fara realimentare de la Constanta la Bagdad. Poate fi folosit pentru evacuarea ranitilor in  spitalele din Romania.
B-52. Unul dintre cele mai cunoscute avioane de bombardament, poate fi folosit la bombardarea Irakului chiar decoland din Germania. Daca ar fi operat din Romania, acest lucru ar creste incarcatura utila. Totusi, probabil ca are nevoie de piste mai lungi decat cele din Bucuresti si Constanta. (Lucian Mindruta)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO