Politică

Noul proiect al legii aprobarii tacite nu starneste entuziasm

15.02.2006, 20:22 27

Noile propuneri privind procedura aprobarii tacite sunt privite cu neincredere in mediul de afaceri.

Emisa in 2002 cu scopul declarat de a imbunatati mediul de afaceri din Romania prin simplificarea procedurilor de obtinere a autorizatiilor, legea privind aprobarea tacita ar urma sa sufere o serie de modificari, care vor fi luate in curand in discutia Guvernului. Nu sunt suficiente aceste modificari, spun oamenii de afaceri.

Deocamdata, pe situl Ministerului Justitiei, a fost lansat in dezbatere publica noul proiect, iar cei interesati pot sa-si exprime punctul de vedere pana la finele acestei saptamani. Potrivit Guvernului, reglementarile actuale permit interpretari diferite referitoare la aplicabilitatea procedurii aprobarii tacite. Noul act normativ, asa cum a fost conceput de o echipa de la nivelul Guvernului, contine o anexa cu autorizatiile, avizele, permisele si licentele carora le este aplicata procedura aprobarii tacite si cu mentionarea termenului in care trebuie emise.

Fata de actuala legislatie care impune procedura aprobarii tacite pentru toate autorizatiile emise de autoritatile administratiei publice, noul proiect propune o lista de 114 avize pentru care aceasta regula va fi valabila.

Va fi mentinuta regula conform careia procedura aprobarii tacite nu este valabila in cazul autorizatiilor privind activitati nucleare, regimul armelor de foc, munitiilor si explozibililor, regimul drogurilor si precursorilor, precum si din domeniul sigurantei nationale.

Adrian Izvoranu, directorul general al Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania, spune ca legislatia in vigoare, in domeniul aprobarii tacite, nu functioneaza tocmai pentru ca domeniile in care se aplica procedura sunt vaste.

Or, noul proiect extinde sfera obiectelor de activitate pentru care autorizatiile pot fi acordate in baza acestei proceduri, facand referire si la avizele eliberate de autoritatile de reglementare in domeniul utilitatilor si subcontractatii privati ai acestora.

Practic, procedura aprobarii tacite, ar trebui sa presupuna ca, daca nu ai obtinut un raspuns, in termenul stabilit de lege, la o cerere pentru un aviz - cerere adresata unei institutii care intra sub incidenta procedurii de aprobare tacita -, acest lucru inseamna ca ai obtinut tacit respectivul aviz.

"Noi am apreciat pozitiv procedura aprobarii tacite intrucat ea este un procedeu de urgentare. In practica insa, lucrurile nu stau asa, pentru ca, daca nu ti se da avizul, tu ai putea crede ca intri sub incidenta procedurii de aprobare tacita, dar un eventual control nu ia in seama acest lucru", spune Izvoranu.

Noile norme ar urma sa prevada ca, in cazul in care o autorizatie sau un aviz nu sunt eliberate la termenul legal, registratura institutiei careia i-a fost adresata cererea elibereaza solicitantului (evident la sediul institutiei, lucru care inseamna un drum in plus) un document prin care se spune ca nu a existat un raspuns, iar acel document ar urma sa tina loc de autorizatie, inclusiv in fata organelor de control.

Oamenii de afaceri critica aceasta procedura si spun ca, in cazul in care nu s-a respectat termenul legal, simpla cerere ar trebuie sa tina loc de autorizatie. "Este ca in bancul acela: Imi trebuie autorizatie pentru ca imi trebuie autorizatie", spune directorul executiv al Asociatiei Oamenilor de Afaceri, Cristian Parvan.

El pune la indoiala si justificarea Guvernului pentru aceasta procedura, anume ca se urmareste sanctionarea administratiei pentru pasivitate. Potrivit lui Parvan, este posibil ca registraturile nici sa nu elibereze documentul care ar tine loc de autorizatie, in cazul nerespectarii termenului legal, pentru ca ar fi ca si cum s-ar pedepsi singuri. Noile norme introduc obligativitatea eliberarii de catre registraturi a unui astfel de document, sub imperiul unor sanctiuni administrative. Dar nu detaliaza ce sanctiuni s-ar putea da. Autorizatiile trebuie eliberate legal, in termen de trei pana la 60 de zile.

Printre autorizatiile supuse regimului aprobarii tacite se vor afla cele de distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale, de comisionar in vama, pentru folosirea carnetelor TIR, de antrepozitare vamala, de admitere temporara cu exonerare totala sau partiala de plata taxelor vamale, de scutire de la obligatia garantarii datoriei vamale, avizul duty-free, licenta de functionare pentru gestionarii fondurilor de vanatoare, autorizatia de infiintare si functionare a crescatoriilor de vanat si complexurilor de vanatoare, permisul de vanatoare, certificatul de atestare/reatestare a agentilor economici in activitatea de exploatare forestiera, avizul privind provenienta masei lemnoase in stare bruta sau prelucrata sumar in vederea exportului, licenta de emisie, certificatul de clasificare a structurilor de primire turistica, licenta de transport aerian, acreditarea personalului medical si a institutiilor furnizoare de servicii medicale, avizul pentru inchirierea unor bunuri culturale mobile, precum si de autorizare a societatilor comerciale care presteaza servicii de selectie si plasare a personalului navigant maritim sau fluvial roman.



Viitoare norme de aprobare tacita

* Avizele si autorizatiile se elibereaza in 3-60 de zile, altfel sunt aprobate tacit

* Exista 114 avize si autorizatii care intra sub incidenta legii.

* Institutiile trebuie sa elibereze un document care tine loc de autorizatie, in cazul in care nu se respecta termenul legal de aprobare a cererii

* Functionarii pot fi sanctionati in cazul in care nu respecta procedurile aprobarii tacite

* In caz de litigiu, nu mai este necesara prezenta procurorului la sedinta de judecata

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO