Politică

Fostul ministru al Educaţiei, Mircea Dumitru: Tezele plagiate grosolan au fost realizate între anii 2000-2010

Fostul ministru al Educaţiei, Mircea Dumitru: Tezele...

Autor: Oana Despa

31.01.2017, 19:02 102

"Dacă ne uităm la modul în care suntem organizaţi, cred că stăm ceva mai bine decât în 2012 şi oricum mult mai bine decât la începutul anilor 2000, când de fapt aveam începutul acestui fenomen care acum este extrem de răspândit pentru că multe dintre tezele pe care noi astăzi le examinăm şi observăm că sunt plagiate grosolan, unele dintre ele sunt teze care au fost susţinute între anii 2000-2010", a declarat rectorul Universităţii din Bucureşti, Mircea Dumitru.

Fostul ministru al Educaţiei a mai explicat şi de unde pleacă plagiatul şi cine se face direct răspunzător pentru o teză de doctorat care este dovedită a fi plagiată.

"Prima răspundere o are totuşi doctorandul pentru că este libertatea sa de a decide dacă plagiază sau nu. Nu te forţează absolut nimeni să plagiezi, este liberul arbitru al său. Care este răspunderea coordonatorului? Este imensă pentru că nu numai la ştiinţele naturii unde într-un laborator conducătorul este cel care dă teza, care dă tema, care coordonează în fiecare minut ceea ce se întâmplă la laborator, dar şi în ştiinţele sociale este crucială intervenţia şi colaborarea permanentă a conducătorului cu doctorandul", a explicat Mircea Dumitru.

Principala cauză a plagiatului semnalată de specialişti are rădăcinile încă din învăţământul preuniversitar, unde elevii işi fac referatele şi proiectele dând copy şi paste de pe internet. Lucru care încurajează plagiatul şi la nivelul învăţământului superior.

"Trebuie să gândim o formă, în şcoală, de evaluare a cunoştinţelor. Dacă timp de 12 ani, antrenamentul şcolar înseamnă să transferăm de la o generaţie la alta lucrările de atestare şi dintr-o dată, la o universitate serioasă li se pun în faţă sarcini cum ar fi «citiţi de aici până aici şi spuneţi de aţi înţelesc cu mintea dumneavostră şi exprimaţi cu cuvintele dumneavoastră», o să aveţi o crampă mintală, în primul rând pentru că nu aţi făcut asta până atunci. Şcoala a ajuns, din păcate, în această mare fundătură. Şcoala este exact aşa cum sunt profesorii", a mai explicat Mircea Dumitru.

În timpul dezbaterii publice, s-a pus problema numărului de doctoranzi pe care un coordonator îl poate avea. Au fost cazuri semnalate la CNADTCU, în care un profesor coordona chiar şi 80 de lucrări în acelaşi timp.

"Noi acum avem opt sau până la 12 doctoranzi şi stagiu odată. Ne asigurăm noi, conducătorii de doctorat, că fiecare rând cuvânt, fiecare rând scris în lucrarea de doctorat este rezultatul unei munci făcute în mod onest de către doctorand, nu cred. Răspunderea conducătorului de doctorat este foarte mare. Într-o măsură mai mare trebuie să vorbim despre răspunderea doctorandului" a adăugat fostul ministru al Educaţiei.

Mircea Dumitru a condamnat vehement implicarea politicienilor în problemele legate de lucrările academice.

"Ceea ce poate ne singularizează este imixtiunea de neînţeles pentru mine, oricum iresponsabilă a factorilor politici în deciziile academice. În momentul în care politicieni care nu au nicio legătură esenţială fundamentală cu lumea academică încep să dea lecţii cu privire la cum anume trebuie făcute aceste lucruri de către academici în condiţiile agravate în care ei inşişi politicienii de fapt de multe ori este foarte probabil să îşi fi obţinut titlurile academice în modalităţi care sunt de discutat", a spus Dumitru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO