Politică

Cum vede mediul de business noul program de guvernare

Cum vede mediul de business noul program de guvernare
16.12.2008, 19:17 34

"Nu pot sa spun ca este un document rau, dar nici nu poti la sfarsitul guvernarii sa spui exact ce s-a indeplinit si ce nu. Cred ca sunt interesante prevederile legate de reorganizarea societatilor comerciale din sectorul de stat si cele care vizeaza realizarea unei noi structuri a ANRE (Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei - n.r.). Dar sunt si unele sintagme nefericite, cum ar fi modificarea legislatiei in sensul obligarii producatorilor de a oferi exclusiv prin intermediul pietei libere intreaga cantitate de energie produsa", a declarat Ion Lungu, director comercial in cadrul CEZ Romania, companie cu proiecte de investitii de 2 mld. euro in Romania.

In prezent, toti producatorii de energie sunt obligati sa vanda anumite cote din productia anuala pe piata reglementata.
"Este posibil ca aceasta fraza sa contina desfiintarea ideii ca producatorii sa vanda energie pe contracte reglementate, energie destinata segmentului captiv. Practic, toti producatorii de energie ar iesi in piata si ar vinde energie la propriile lor preturi, in timp ce consumatorul casnic ar putea fi protejat prin mentinerea unui pret reglementat", spune Lungu.
Reprezentantul CEZ mai adauga ca companiile din sector s-au obisnuit ca fiecare Guvern sa vina cu propria strategie energetica. "In ceea ce priveste modificarea strategiei energetice, este deja un lucru normal, dar care reprezinta o problema. Fiecare Guvern are strategia sa energetica. Ar trebui promovat un document care sa fie transguvernamental. In ceea ce priveste finalizarea reactoarelor 3 si 4, acest lucru trebuie inteles ca o continuare a acestui proiect, nicidecum ca un termen fix de finalizare, si anume anul 2012", spune Lungu.
Daca in energie companiile se asteapta la fiecare guvernare la cate o noua strategie, in industria alimentara, producatorii sunt extrem de sceptici cand vine vorba de una dintre cele mai importante masuri (pentru ei) prevazute in noul program, respectiv reducerea TVA -ului la 5% la produsele de baza.
O astfel de masura ar avea ca efect imediat reducerea preturilor la alimente cu pana la 13% si cresterea consumului, eliminarea pietei negre, dar si cresterea vanzarilor si a afacerilor, spun acestia, pastrand insa rezerve in legatura cu aplicarea masurii, care s-a aflat de mai mult timp in dezbatere.
"In toate tarile dezvoltate, produsele alimentare au o TVA de doar 5%. Aceasta reducere a TVA-ului in Romania la alimentele de baza este binevenita, iar diferenta se va vedea mai ales la vara, atunci cand preturile la grau si la porumb vor incepe din nou sa creasca. Daca o paine costa in prezent 1,19 lei, dupa reducerea TVA-ului la 5%, aceasta ar costa 1,05 lei", a declarat Constantin Boromiz, actionarul Boromir, cel mai mare producator de panificatie.
Daca la produsele de panificatie preturile ar putea fi reduse cu pana la 13%, la preparatele din carne si la uleiurile vegetale, in urma reducerii TVA-ului, preturile ar scadea cu 7% pana la 10%.
Daca beneficiul imediat pentru consumatori il reprezinta scaderea preturilor, pentru producatori principalul avantaj al reducerii TVA-ului il reprezinta eliminarea producatorilor care nu isi platesc impozitele la stat.
"O TVA redusa elimina piata neagra, deoarece majoritatea producatorilor vor putea plati o TVA de 5% si vor fi astfel mai putin tentati de a munci la negru. In plus, ar putea plati si impozitul pe profit. De aceea, paradoxal, o scadere a TVA-ului ar putea duce la o crestere a veniturilor la bugetul statului", a declarat Radu Timis, presedintele si actionarul CrisTim, unul dintre cei mai mari producatori de mezeluri .
Daca piata neagra acopera in prezent aproximativ 60% din piata preparatelor din carne, aceasta detine intre 40 si 50% din industria panificatiei.
"Daca TVA-ul la alimentele de baza ar fi de doar 5%, producatorii ar putea vinde o cantitate mai mare de produse, avand posibilitatea de a-si creste cifra de afaceri si de a majora platile oferite furnizorilor", sustine Vasile Leu, directorul general al producatorului de uleiuri vegetale Argus Constanta.
Cu toate acestea exista insa si producatori care afirma ca aceasta masura, chiar si in cazul in care ar fi luata, nu ar fi deloc vizibila in pret.
"Chiar si in conditiile in care aceasta masura va fi aplicata, se va gasi un procesator care sa mareasca pretul materiei prime, un producator sau un retailer care sa inghita diferenta", a declarat Ioan Balan, directorul general al producatorului de lactate Covalact, care insa nu crede ca o astfel de masura va fi aplicata.
La fel de sceptici se arata si reprezentantii IMM-urilor care spun ca toate prevederile "sunt niste deziderate politice pe care le-au avut toate guvernele din 1990 si pana acum".
"Nu sunt deloc mai optimist dupa ce am citit prevederile privind competitivitatea, mediul de afaceri si intreprinderile mici si mijlocii. Acestea sunt niste enunturi generale si nu ma astept sa se mai intample nimic bun pentru sectorul IMM-urilor", a declarat Mihai Preda, administratorul companiei de ambalaje flexibile Daconex, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 260.000 de euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO