Politică

Comisarul pentru politici regionale a dat piept cu soselele din Romania

Comisarul pentru politici regionale a dat piept cu soselele din Romania

Comisarul european pentru politici regionale, Danuta Hubner

16.07.2007, 18:33 17

Comisarul european pentru politici regionale, Danuta Hubner, a simtit pe pielea ei ce inseamna sa mergi pe drumurile din Romania. Venita in Romania pentru a lansa Programul Operational Regional (POR), comisarul a facut mai bine de patru ore de la Bucuresti pana la Sibiu (282 de kilometri), desi delegatia oficiala avea antemergator.
POR a fost lansat la finele saptamanii la Sibiu, iar comisarul a dorit sa faca acest drum cu masina pentru a admira frumusetile locului. Contemplarea s-a transformat in exasperare, chiar daca oficialul se deplasa intr-un Mercedes de ultima generatie, iar calea ii era deschisa de o masina a politiei. POR este programul prin care UE finanteaza dezvoltarea regionala, in valoare de 3,7 mld. euro.
"La intrarea in Sibiu am crezut ca s-a intamplat vreun accident, dar mi s-a spus ca este un lucru obisnuit. Am stat mult pentru ca se lucra la infrastructura - acolo nu exista sosea de centura - desi aveam antimergator (o masina a politiei cu girofar care deschide calea - n.n.)", a declarat pentru ZF ministrul dezvoltarii Laszlo Borbely, care a insotit-o pe comisar.
In aceeasi zi, drumul de la Bucuresti la Sibiu a putut fi strabatut de un autoturism (fara antimergator) in aproximativ sase ore, intrucat pe Valea Oltului se executau lucrari de infrastructura.
"A fost istovitor", a povestit Hubner la Sibiu unor apropiati, dar destul de tare ca sa fie auzita si de ziaristi.
Oficial, varianta comisarului suna asa: "Am venit pentru prima data in Sibiu. De fapt, sunt pentru prima data in afara Bucurestiului in calitate de comisar european. Drumul de la Bucuresti la Sibiu a fost insa foarte lung si am vazut pe parcurs ca trebuie sa mai lucrati la infrastructura de drumuri si autostrazi, dar si la infrastructura de cale ferata. Am vrut sa venim pe Brasov, dar mi
s-a spus ca ar fi durat si mai mult".
Traseul spre Sibiu pe DN1 si apoi prin Brasov este mult ingreunat din cauza lucrarilor la infrastructura care se desfasoara cu incetineala. Ministrul transporturilor Ludovic Orban a admis ca exista intarzieri in lucrarile pentru aceasta zona.
"Ei sunt in grafic, trebuie sa predea lucrarea pana la sfarsitul anului. Dar am fost acolo si fata de cele stabilite exista intarzieri", a spus Orban pentru ZF.
Atat Laszlo Borbely, cat si Ludovic Orban isi pun sperante in banii Europei pentru remedierea neajunsurilor.
Saptamana trecuta au fost semnate intre autoritatile de la Bucuresti si Bruxelles cinci programe operationale din totalul de sapte, prin care Romania primeste 19,2 mld. euro bani nerambursabili de la Uniunea Europeana in perioada 2007-2013. Intre programele semnate se numara si Programul Operational Sectorial (POS) pentru Transporturi si Programul Operational Regional (POR).
Alte Programe Operationale aprobate saptamana trecuta de Comisie sunt Programul Operational Asistenta Tehnica, Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice si Programul Operational Sectorial Mediu.
POS-ul pe Transporturi are o valoare de
5,7 mld. euro, din care 4,5 mld. sunt banii Uniunii, restul fiind cofinantarea obligatorie din partea Romaniei. In privinta POR, el are o valoare de
3,7 mld. euro banii Uniunii, 880 mil. euro insemnand cofinantarile din partea Romaniei.
Fondurile pentru regiuni reprezinta 19% din totalul fondurilor structurale si de coeziune alocate Romaniei. Ele vor contribui la modernizarea celor opt regiuni de dezvoltare - urmaresc, practic, depasirea decalajelor dintre regiuni. Banii sunt acordati in primul rand administratiilor, pentru investitii publice pentru toate domeniile ce trebuie modernizate. Insa 700 mil. euro vor fi acordate si IMM-urilor in cadrul a ceea ce se numeste sprijin pentru dezvoltare economica. Acest ultim program a fost lansat la finele saptamanii de comisarul Hubner si de ministrul Borbely.
Sunt multi acesti bani pentru regiuni? Potrivit comisarului, banii par multi, dar in realitate sunt putini fata de ce are nevoie Romania. De aceea, spune ea, daca administratia nu atrage bani din sectorul privat ("parteneriate publi-privat"), atunci lucrurile nu se vor schimba spectaculos doar cu banii europeni.
Poate fi admisa totusi ipoteza ca aceste fonduri sa duca, in mod paradoxal, la adancirea diferentelor dintre regiuni - dat fiind ca unele dintre acestea vor sti sa alcatuiasca proiecte, iar cele mai bogate vor avea si banii sa le cofinanteze, in vreme ce altele nu vor avea nici proiecte si nici bani? Ministrul Borbely spune ca, pentru a evita acest lucru, regiunile bogate vor primi mai putini bani. Insa el sustine, in aceeasi vreme, ca nu trebuie sa uitam de competitie - pentru ca, pana la urma, trebuie sa existe concurenta si in atragerea fondurilor europene. Asadar, este posibil ca cine nu se grabeste si cine nu are proiecte sa piarda aceasta competitie in care sunt aruncate miliarde de euro.
Si ministrul Orban are mari asteptari de la programul care il priveste si care a fost lansat saptamana trecuta - Programul Operational Sectorial de Transport (POS-T).
"Cea mai importanta axa, din cele patru axe ale POS-T, vizeaza dezvoltarea unui sistem durabil de transport si integrarea acestuia in retelele de transport ale Uniunii Europene. Fondurile care vor fi cheltuite pentru infrastructura rutiera va ajunge la 1,3 miliarde de euro si vizeaza tronsoanele de autostrada ale Coridorului IV paneuropean, iar pentru modernizarea infrastructurii feroviare vor fi alocate 1,5 miliarde de euro", a declarat Ludovic Orban. Pentru aceasta componenta a programului, UE va acorda Romaniei o finantare totala de 3,3 miliarde de euro.
Proiectele de modernizare a infrastructurii feroviare vizeaza, de asemenea, reabilitarea tronsoanelor de cale ferata de pe Coridorul IV paneuropean.
Programul Operational Sectorial de Transport are patru axe prioritare, care vizeaza dezvoltarea sistemului durabil de transport, integrarea in retelele de transport ale Uniunii Europene, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii de transport in afara axelor prioritare, proiecte de modernizare a transporturilor in scopul imbunatatirii protectiei mediului, sanatatii si a sigurantei pasagerilor, precum si o axa de asistenta tehnica pentru implementarea acestor proiecte.
Bugetul total al POS-T pentru perioada 2007-2013 este de 5,7 miliarde de euro, din care 1,09 miliarde de euro vor fi asigurate din finantari de la bugetul de stat.
Finantarea din partea Uniunii Europene va fi realizata prin fondurile de coeziune si Fondul European de Dezvoltare Regionala.
"Aceste programe cumuleaza alocari de fonduri de la Uniunea Europeana de aproape 16 miliarde de euro, din cele 19,3 miliarde de euro cat reprezinta fondurile totale pe care Romania le va putea atrage din fondurile structurale si de coeziune. Cele doua programe ramase in procedura de aprobare vor primi avizul Comisiei Europene in luna septembrie", a declarat secretarul de stat in Ministerul Economiei si Finantelor Sebastian Vladescu, citat de Mediafax.
Comisarul european pentru politica regionala, Danuta Hubner, a declarat ca discutiile pentru ultimele doua programe, POS Munca si Programul pentru Dezvoltarea Capacitatii Administrative, urmeaza sa fie incheiate pana in luna septembrie.


Unde merg banii
Banii europeni pentru perioada 2007-2013 vor veni in Romania prin intermediul a sapte Programe Operationale (PO). Cinci dintre acestea au fost aprobate de Comisia Europeana. Romania trebuie sa cofinanteze aceste proiecte cu un procent de 15%, ceea ce creste proportional valoarea programelor.
PO Cresterea Competitivitatii Economice: 2,55 mld. euro (fara cofinantare)
PO Transport: 4,56 mld. euro (fara cofinantare)
PO Mediu: 4,51 mld. euro (fara cofinantare)
PO Regional: 3,7 mld. euro (fara cofinantare)
PO Asistenta Tehnica: 170 mil. euro (fara cofinantare)
PO Dezvoltarea Resurselor Umane: 3,4 mld. euro (fara cofinantare)
PO Dezvoltarea Capacitatii Administrative: 208 mil. euro (fara cofinantare)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO