Opinii

Victoria Dobre şi Ştefan Machidon, Deloitte: Digitalizarea raportărilor fiscale, etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?

Victoria Dobre, Senior Manager, şi Ştefan Machidon, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

Victoria Dobre, Senior Manager, şi Ştefan Machidon, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

27.03.2024, 10:50 260

Procesul de digitalizare a raportărilor fiscale a intrat, de la 1 ianuarie 2024, într-o nouă etapă, ca urmare a noilor reglementări publicate în luna decembrie a anului trecut. Prin acestea, autorităţile fiscale au adus schimbări importante în sistemele RO e-Factura şi RO e-Transport. De asemenea, apar noutăţi cu privire la fişierul standard de control fiscal (SAF-T) şi despre lansarea unui nou sistem de raportare, respectiv e-TVA.

Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să ţină cont contribuabilii?

 

Schimbările aduse RO e-Factura

Obligaţia de a transmite facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică, RO e-Factura, a fost extinsă, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate operaţiunile taxabile în România, derulate de persoanele impozabile stabilite în ţara noastră, în relaţiile B2B (business-to-business) şi B2G (business-to-government), dar şi de cele care nu sunt stabilite în România, dar sunt înregistrate aici în scopuri de TVA, în relaţia B2B. Anterior, această obligativitatea viza doar operaţiunile cu produse cu risc fiscal ridicat.

Anumite categorii de tranzacţii sunt exceptate de la această obligaţie, respectiv exporturile, livrările intracomunitare de bunuri, livrările către companii care nu sunt stabilite şi înregistrate în scop de TVA în România.

Însă, imediat după implementarea în practică, contribuabilii au constatat şi raportat numeroase erori sau dificultăţi de utilizare, astfel că autorităţile au operat îmbunătăţiri şi au introdus funcţionalităţi noi în sistem. În consecinţă, ANAF a pus la dispoziţia contribuabililor o aplicaţie gratuită în acest scop, care a fost între timp actualizată. După varianta extinsă a aplicaţiei, a fost introdusă la începutul lunii martie şi o variantă simplificată, ce conţine doar 50 de câmpuri (faţă de cele 160 ale variantei extinse), destinată în special contribuabililor mici sau facturilor cu un număr scăzut de detalii / linii (spre exemplu, facturile aferente prestărilor de servicii). În acelaşi timp, au fost introduse funcţionalităţi noi, precum transmiterea auto-facturilor sau o serie de restricţii ce împiedică trimiterea unei facturi de mai multe ori (dublare), dar şi anumite funcţii ce permit transformarea şi descărcarea facturilor din format .xml, în format .pdf.

În perioada 1 ianuarie - 30 iunie, contribuabilii sunt obligaţi să transmită facturile în sistemul electronic în cinci zile lucrătoare, în caz contrar, riscând amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 10.000 de lei (în funcţie de categoria în care este încadrat contribuabilul). Însă legislaţia prevede o perioadă de graţie în care nu se aplică amenzi, pentru a oferi timp de adaptare atât contribuabililor, din perspectiva raportării, cât şi autorităţilor, pentru eliminarea potenţialelor erori şi îmbunătăţirea sistemului. Iniţial, perioada de graţie urma să expire la 31 martie, dar autorităţile intenţionează să o prelungească până la 31 mai, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă, având în vedere că încă există foarte mulţi contribuabili care nu au utilizat deloc sistemul. Pentru aceştia (aproximativ 100.000 de contribuabili, conform declaraţiilor recente ale ministrului de finanţe, Marcel Boloş), se transmit notificări de conformare, începând din 15 martie.

De asemenea, în proiect este abordată şi aplicarea efectivă a sancţiunilor. În mod specific, nerespectarea prevederilor legale pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă. Pe cale de consecinţă, înţelegem că se intenţionează aplicarea unei singure amenzi pe lună, indiferent de numărul de facturi pentru care se constată nereguli de raportare.

Cu toate acestea, contribuabilii care nu au avansat cu implementarea e-Factura trebuie să parcurgă rapid procedura şi să înceapă demersurile pentru conformare. În practică, în funcţie de complexitatea tranzacţiilor şi, prin urmare, a facturilor ce trebuie raportate, procesul de implementare a sistemului se poate dovedi anevoios şi de durată, de la câteva săptămâni până la câteva luni.

 

Transporturile internaţionale, incluse în RO e-Transport

Şi sistemul RO e-Transport a fost modificat la finalul anului trecut. Începând din 15 decembrie 2023, a fost extinsă obligaţia de raportare în acest sistem pentru transportul rutier internaţional de bunuri. Sunt vizate operaţiunile de import, export, precum şi livrările şi achiziţiile intracomunitare pentru toate tipurile de bunuri, indiferent dacă acestea se încadrează sau nu în categoria celor cu risc fiscal ridicat. Pentru nerespectarea acestor obligaţii, contribuabilii riscă amenzi cuprinse între 20.000 lei şi 100.000 lei, dar şi confiscarea contravalorii mărfurilor nedeclarate, în cazul persoanelor juridice, începând cu 1 iulie 2024.

Însă extinderea obligaţiei de raportare pentru transporturile internaţionale prezintă dificultăţi semnificative de interpretare. Spre exemplu, dispoziţiile referitoare la categoriile de vehicule ce fac obiectul monitorizării (de exemplu, cu o masă de minimum 2,5 tone), dar şi cele referitoare la masa totală (de exemplu, peste 500 de kg) sau valoarea bunurilor (de exemplu, mai mare de 10.000 de lei) sunt aplicabile pentru bunurile cu risc fiscal ridicat şi nu există încă o prevedere care să confirme că aceleaşi criterii sunt valabile şi pentru transportul internaţional de bunuri ce nu se încadrează la risc fiscal ridicat.

De asemenea, remarcăm lipsa unei proceduri pentru raportarea acestor tranzacţii (similară cu cea pentru tranzacţiile privind bunurile cu risc fiscal ridicat). Reprezentanţii autorităţilor au declarat, însă, că se lucrează şi urmează să fie publicată procedura aferentă acestor noi obligaţii. Momentan nu este clar cât de curând va fi aceasta publicată.

Totodată, la finalul lunii noiembrie a anului trecut, autorităţile au anunţat schimbări şi în privinţa transporturilor naţionale, prin publicarea unui proiect de ordin care vizează introducerea unor noi categorii de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum: carne, peşte, ouă, lactate, miere, dar şi tutun. Deşi aceste modificări sunt momentan în stadiul de proiect, contribuabilii ce au ca obiect de activitate comerţul cu astfel de bunuri ar trebui să acorde o atenţie sporită implicaţiilor ce pot apărea la nivelul activităţii lor.

 

Stadiul conformării la raportarea SAF-T

În legătură cu raportarea SAF-T, în curs de implementare din 1 ianuarie 2022, ANAF a transmis deja două serii de notificări contribuabililor pentru nedepunerea declaraţiei SAF-T (în a doua parte a anului 2022, respectiv în primele luni ale anului trecut). Mai mult, având în vedere că am intrat în al treilea an calendaristic de când există obligaţia depunerii acestei declaraţii, este de aşteptat ca autorităţile să înceapă să aplice sancţiuni celor care nu s-au conformat şi să verifice datele transmise de cei diligenţi. Aceste aşteptări sunt legitime în contextul publicării, de către ANAF, a unor teste de consistenţă (încă din martie 2023), ceea ce indică faptul că există de aproape un an anumite criterii luate în calcul de autorităţi pentru a stabili corectitudinea şi modalitatea în care trebuie raportate informaţiile.

 

Sistemul informatic naţional RO e-TVA 

Nu în ultimul rând, contribuabilii trebuie să se pregătească pentru cel mai recent sistem informatic din proiectul de digitalizare, şi anume RO e-TVA, reglementat prin OUG nr. 116/2023, care ar urma să fie utilizat începând cu data de 1 august 2024. Acest sistem are ca scop completarea prealabilă a informaţiilor privind operaţiunile impozabile în deconturile de TVA, în special pe baza datelor colectate prin intermediul sistemelor e-Factura şi e-Case de marcat (registrul caselor de marcat).

Prin intermediul acestui sistem, contribuabilii vor primi, în spaţiul privat virtual, decontul de TVA pre-completat, până la data de 20 a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale. Ei vor fi obligaţi să verifice, să modifice şi să completeze informaţiile în decont, în conformitate cu situaţia fiscală reală, înainte de a semna şi a depune electronic decontul.

Acest sistem poate facilita completarea şi depunerea deconturilor, însă lipsa datelor privind tranzacţiile B2C (business-to-consumer), dar şi numeroasele modificări pe care contribuabilii cu un număr semnificativ de tranzacţii le realizează de regulă, vor genera multiple intervenţii manuale, necesare pentru depunerea corectă şi completă a deconturilor.

Aşadar, contribuabilii au în faţă un an plin de provocări legate de raportările digitale şi trebuie să se pregătească temeinic pentru o implementare de succes a noilor sisteme.

 

Material de opinie de Victoria Dobre, Senior Manager, şi Ştefan Machidon, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO