Opinii

Tactica reversului si a medaliei

20.09.2004, 00:00 10

Campania electorala pentru alegerile parlamentare si prezidentiale din acest an se deosebeste cu mult de cele precedente. Nu neaparat prin oferta electorala, ci prin strategia de imagine a principalilor actori politici - este vorba aici exclusiv de cele doua formatiuni care-si disputa statutul de castigator al alegerilor, deopotriva prezidentiale si parlamentare.
Si PSD, ca si Alianta D.A. (adica PNL si PD) arata, prin manifestarile la care asistam in aceasta perioada, ca sunt constiente ca nu se poate vorbi, in acest moment, despre un castigator detasat. Scorurile indicate de sondaje vorbesc despre o posibila victorie a Aliantei D.A, ca si despre posibilitatea ca actualul partid sa se mentina la putere. In aceste conditii, strategii de campanie au devenit prudenti, dar in mod diferit.
PSD face in ultima vreme o demonstratie de forta, menita sa imprime electoratului imaginea unui partid cu multi membri, organizand mai multe reuniuni de amploare, unele dintre ele chiar suprapunandu-si mesajele. Asa a fost, de pilda, congresul PSD pentru lansarea candidatului la presedintie, dublat, la un interval foarte scurt, de un alt congres, de anuntare a aliantei pe care partidul aflat la guvernare a incheiat-o cu PUR, unde, de asemenea, a mai fost lansat o data candidatul la presedintie. Multi dintre ministrii PSD, mai ales cei care au impact social, apar des in spatiul public fie promitand inlesniri la cumpararea medicamentelor sau la plata facturilor de intretinere, de telefon, fie facand bilantul guvernarii.
In acest caz s-ar putea vorbi despre o aliniere a fortelor inainte de batalie, a resurselor prodigioase. Mai poate insemna insa si o incercare de a cosmetiza neintelegerile din interiorul partidului. In primul rand, se schimba garzile la partid (in cazul in care Adrian Nastase castiga presedintia, iar PSD castiga guvernarea), iar echipele se formeaza inca de pe acum. Iar in cazul in care PSD intra n opozitie, atunci toate echipele trebuie sa incapa pe locurile eligibile in Parlament. Scenariu in care este imposibil sa nu apara frictiuni, pentru ca nu exista atatea locuri cate ambitii s-au format sau s-au consolidat in acesti ultimi patru ani.
In cealalta parte, la Alainata DA, asistam la o tacere cu care electoratul din Romania nu a fost obisnuit. Nu se stie inca programul electoral (oferta concreata) asa cum nu se cunoaste nici garnitura pe care Alianta ar urma s-o prezinte (daca ar castiga alegerile si prezidentiale si parlamentare) la Guvern si la conducerea Parlamentului. Ar putea fi o strategie coborata din manualele de publicitate (cu cat creste interesul pentru anuntarea graduala a unui nou produs, cu atat cresc si interesul publicului si sansa de a cumpara produsul). Dar in aceeasi masura ar putea fi si un revers al medaliei cata vreme este posibil sa nu mai fie timp suficient pentru ca electoratul sa analizeze si sa se convinga de oferta electorala.

Adelina Radulescu este sef al departamentului politic la ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO