Opinii

Scutirile si balanta comerciala

08.01.2004, 00:00 34



Din cate inteleg eu, domnul Dijmarescu nu are in mod special o problema cu facilitatile acordate leasingului, ci cu faptul ca leasingul a contribuit in mod substantial la finantarea importurilor si, deci, la agravarea deficitului comercial al Romaniei (a se vedea si masurile BNR referitoare la creditul de consum!).



Cred ca onorabilii conducatori ai acestei tari ar trebui sa inteleaga ca au o atitudine paguboasa pe termen lung: ei merg cu piciorul pe frana, ceea ce uzeaza intregul mecanism. In loc sa puna frana ar trebui sa se orienteze spre a crea cat mai multe si mai bune conditii pentru dezvoltarea productiei interne de bunuri competitive. Iar consumul, este un stimul.



Creeaza piata. Iar piata atrage producatori, cu conditia ca mediul economic (legislatie clara si corecta, autoritati competente, coruptie la un nivel acceptabil) sa nu-i impinga spre vecini.



In ceea ce priveste aspectele fiscale ale problemei, consider ca plata taxelor vamale nu va schimba in nici un fel datele problemei care il framanta pe domnul Dijmarescu! Si va si explic de ce, dar inainte o paranteza: nu a fost nici un moment vorba numai de taxe vamale, ci de toate drepturile de import: taxe vamale, accize, TVA.



Romania este o tara submotorizata. Romanii, atat la nivelul firmelor, cat si la nivelul companiilor, au inceput (destul de multi) sa-si poata permite autoturisme care nu se fabrica in Romania.



Deci si le vor achizitiona. Mai scumpe sau mai ieftine, dupa buget. Cu plata integrala, in rate sau in leasing. Cum leasingul ofera unele facilitati, este clar ca este preferat. Dar hai sa ne gandim ce se intampla daca se elimina facilitatile:



- Taxele vamale (30%, plus comisionul de 0,5%) sunt un element important, dar numai pentru ce nu este produs in UE. Deci, cei pentru care factorul pret conteaza nu vor mai lua in considerare oferta producatorilor din SUA sau Asia. Dar UE ofera atat de multe alternative in orice clasa de autovehicule, incat alegerea nu va fi deloc grea. In plus multe branduri non-EU se produc in UE (vezi Toyota care produce in Turcia si Anglia, Jeep - in Austria, Nissan in Spania etc). Deci acest aspect nu conteaza la deficit! Va face doar ca firmele ce importa masini non-UE sa sufere un declin accentuat.



- Accizele (intre 0 si 9% pentru autoturismele noi, indiferent de grad de poluare!). Crede cineva ca acest aspect conteaza? Daca ne uitam la structura importurilor vedem ca, chiar si acum, imensa majoritate a importurilor sunt masini cu motoare sub 2.500 de cc (3.100 cc la diesel). Deci nici macar 9%... Si oricum acest pret suplimentar se plateste in rate...



- TVA (19%). Se plateste si acum de catre utilizator, fiind facturata o data cu rata de catre societatea de leasing. Deci pentru cumparator nu conteaza. Vor fi insa afectate societatile de lesing, dar nu in modul catastrofic sugerat de domnul Coca Constantinescu. Pentru societatile de leasing, TVA platita in vama va fi deductibila, iar aceasta plata nu poate afecta decat companiile de leasing aflate la inceput, care va trebui sa solicite rambursari de TVA (30 de zile dupa cum promite Ministerul Finantelor). Companiile care au deja o masa critica de contracte in derulare vor putea sa finanteze plata TVA in vama din TVA incasata din contractele aflate in derulare. Practic vorbind, companiile de leasing vor plati TVA in vama, la import, in loc sa plateasca lunar, pe data de 25, sume uriase de TVA (in acest moment societatile de leasing au foarte putina TVA deductibila si foarte multa TVA colectata, deci lunar fac plati foarte mari la buget). Probabil ca va creste putin costul finantarii. Dar nu semnificativ!



In concluzie, masura nu poate ajuta la imbunatatirea balantei comerciale, ci doar va fi o frectie la piciorul de lemn al unei economii prost structurate!



O alta bombita declansata de domnul Dijmarescu este cea cu privire la importurile scutite de taxe vamale efectuate prin zonele libere.



Care importuri scutite? Domnul Dijmarescu face o mare confuzie: in zonele libere marfurile sunt introduse nu importate! Ce inseamna acest lucru: pe durata depozitarii in zonele libere, marfurile sunt scutite de plata sau garantarea oricaror drepturi vamale, dar aceste marfuri nu pot fi utilizate in nici un fel. Zonele libere fuctioneaza deci ca un urias antrepozit vamal cu reguli mult mai simple. Daca se doreste ca aceste marfuri sa fie folosite in zona libera sau sa fie introduse pe teritoriul Romaniei se fac formalitatile de import. Cu aceasta ocazie se platesc si drepturile de import (taxe vamale, accize, TVA), cu conditia ca importatorul sa nu beneficieze de scutire (vezi societatile de leasing sau ambasadele). 
Dar scutirea nu are de-a face cu zona libera, ci cu statutul importatorului deoarece aceeasi scutire s-ar fi aplicat si daca importul ar fi fost facut direct din strainatate. Deci, care importuri scutite?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO