Opinii

Scenariul unei veri politice toride

04.07.2005, 19:16 14

De jumatate de an, Departamentul de Analiza Politica al Institutului Pro publica analize ale principalelor evenimente politice ale fiecarei lunii. Rapoartele contin pe langa evaluari punctuale si scenarii de evolutie politica. Analiza pe luna iunie, data publicitatii la sfarsitul saptamanii trecute, contine mai multe scenarii politice pentru perioada verii care, prin implicatiile lor, atrag atentia in mod special.

In viziunea Institutului Pro, dinamica scenei politice pentru perioada verii va avea ca reper fundamental activismul presedintelui. Plecand de la realitatea faptului ca vara, in Romania se manifesta doua tipuri de politicieni, cei care pleaca in vacanta si cei care raman pe baricade, raportul anticipeaza ca presedintele Traian Basescu, un politician tipic pentru prima categorie, va fi in lunile de vara foarte prezent din punct de vedere politic. Principala motivatie a acestui scenariu este legata atat de stilul presedintelui, cat mai ales de acumularea, la nivelul puterii, a unui numar foarte mare de tennsiuni care au nevoie de clarificari. Predictiile continute in raport pun accentul pe o paradigma conflictuala de relationare politica din cauza faptului ca vara este o perioada propice, nu pentru actiuni executive, ci pentru constructii si lovituri de imagine. Scenariul scoate in evidenta posibilitatea repetarii situatiei din vara lui 1997, cand au fost fixate mai multe jaloane care au pregatit criza guvernamentala finalizata prin demisia lui Victor Ciorbea in primavara anului 1998. Tensiunile care au afectat in ultimul timp coeziunea Aliantei D.A. si a cabinetului de coalitie sunt vazute drept conditii ideale pentru actiuni de pozitionare in forta ale presedintelui si ale Partidului Democrat in vederea pregatirii unei eventuale modificari a raporturilor de putere.

Asa cum spuneam, comparatia cu premisele care au declansat criza guvernului Ciorbea mi-au atras atentia in mod special, motiv pentru care am scotocit arhivele ziarelor din vara lui ''97 pentru a gasi indicii ale acestei paralele. Iar ceea ce am gasit a constituit pentru mine o adevarata revelatie. Inca de la inceputul anului 1997, PD declansase deja un joc abil prin care

si-a fixat coordonatele unei imagini de partid de opozitie. Democratii preferau statutul de victima, acuzandu-i pe partenerii din CDR ca nu ii tratau ca parteneri egali ai coalitiei. Punctul culminant al victimizarii PD si, totodata, elementul care a declansat o ostilitate pe termen lung fata de CDR a fost raportul lui Valerian Stan, dat publicitati pe 2 aprilie 1997, prin care mai multi lideri PD, inclusiv Traian Basescu, erau acuzati ca detin abuziv locuinte de protocol. Democratii au reactionat in forta amenintand cu retragerea de la guvernare in cazul in care seful Corpului de Control al primului-ministru nu era demis. Scandalul pe acest subiect

s-a intins pe perioada verii, pana in august, cand Valerian Stan a fost demis. Ei bine, tocmai in aceasta perioada de vara - lunile iunie si august - cand CDR a plecat in vacanta, s-au concentrat atacurile PD. Democratii au trasat atunci liniile principale ale viitoarei strategii din toamna - iarna care au dus la caderea guvernului Ciorbea.

Pentru aceasta vara, premisele repetarii situatiei din 1997 au fost deja create. PD a criticat de mai multe ori unele masuri guvernamentale (asociabile PNL) precum cresterea TVA sau criza din sistemul de sanatate. In replica, PNL a simtit nevoia unei reactii iritate, identificand cauza tensiunilor, prin vocea lui Ludovic Orban, la Cotroceni. Mai mult, Valeriu Stoica a vorbit chiar de ruperea Aliantei D.A. in doua luni daca nu se realizeaza fuziunea intre PNL si PD. Practic, acum exista toate conditiile pentru ca in aceasta vara sa se transeze politic si imagologic viitoarele raporturi de putere din Romania. Vara se anunta una torida din punct de vedere politic din mai multe motive. Cel mai important e ca Presedintele are nevoie de majoritate prezidentiala solida pentru a avea putere reala in stat. Problema sa este ca recentele gesturi politice ale PNL, care a votat noile consilii de administratie ale SRTV si SRR, in ciuda opozitiei de la Cotroceni, si a refuzat trecerea serviciilor secrete sub controlul exclusiv al presedintelui, reprezinta miscari care invalideaza ambitiile politice ale lui Traian Basescu. Seful statului se afla, politic si psihologic vorbind, intr-o situatie foarte neplacuta. Este cel mai credibil om politic al momentului, dar nu are putere politica pe masura. Iar in conditiile in care PNL nu are de gand sa se predea si nici sa accepte voluntar alegerile anticipate, singura solutie la care poate apela Basescu ar fi o criza guvernamentala care sa duca la o majoritate parlamentara mai docila fata de presedinte (ca urmare a alegerilor anticipate sau ca urmare a schimbarii strategiei politice a PNL).

E adevarat, proiectul prezinta foarte multe riscuri, insa presedintele Basescu nu este tipul de politician care sa fuga de jocul politic la limita. In plus, dupa cum o arata Constitutia, alegerile anticipate sunt foarte greu de declansat, ceea ce inseamna ca pentru a putea fi convocate este nevoie de un context politic exceptional in care comportamentul politic ale politicienilor sa se modifice. Iar o criza politica majora care sa duca la prabusirea increderii in guvern si la explozia credibilitatii lui Basescu si a PD ar putea fi solutia pentru "pohta" presedintelui...

Remus Stefureac este doctorand in stiinte politice la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative remus.stefureac@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO