Opinii

Muşat şi Asociaţii: Inspecţiile fiscale pe final de 2021: Cazurile predilecte de control şi ce e de făcut

Opinie

Muşat şi Asociaţii: Inspecţiile fiscale pe final de...
01.11.2021, 14:13 244

După un an 2020 în care autorităţile fiscale au manifestat indulgenţă, 2021 pare să fie într-adevăr marcat, nu doar în România, dar şi în lume, de intensificarea controalelor fiscale. Nici finalul de an nu pare să se dezică de la acest trend, drept pentru care articolul următor identifică câteva cazuri cu risc ridicat de control şi ce e de făcut în astfel de situaţii.

Dincolo de vedetele anului curent, respectiv tichetele cadou acordate partenerilor de afaceri şi diurnele reîncadrate la transportatori şi nu numai, activitatea inspectorilor fiscali s-a concentrat, în continuare, pe domenii precum preţurile de transfer, rambursări de TVA, transferuri transfrontaliere de profit, etc.

Preţuri de transfer

Un interes ridicat s-a înregistrat în zona preţurilor de transfer, în contextul constrângerilor create de mecanismele de declarare obligatorie adoptate prin Directiva UE 2018/822 (DAC6). Cel mai probabil, raportările au fost folosite drept punct de plecare în stabilirea planului de inspecţii.

Utilizarea facilităţilor fiscale din pandemie

Printre temele de verificare se numără şi modul în care au fost puse în aplicare facilităţile fiscale acordate atât pe perioada stării de urgenţă, cât şi cele care permit eşalonarea obligaţiilor fiscale acumulate după declararea acesteia. Tema este predilectă nu doar în România, ci şi în Uniune şi cum, în România companiile au apelat masiv la schemele de ajutor, desfăşurarea controalelor post implementare este naturală.

Rambursari de TVA cu control ulterior

Totodată, cum era de aşteptat nu lipsesc, în continuare, inspecţiile tematice în zona de TVA. Romania este ţara cu deficitul de încasare a taxei cel mai ridicat din Uniune, iar o „aplecare” a ANAF şi spre pe firmele care au beneficiat de rambursarea TVA cu control ulterior era de aşteptat. Mai mult, acest trend va continua, având în vedere că rambursarea TVA-ului cu control ulterior, introdusă iniţial în martie 2020 ca o măsură temporară, va deveni un mecanism permanent începând cu februarie 2022 ca urmare a modificărilor introduse prin OG 11/2021.

Sediul fix

Tot în materia TVA, vedem tot mai multe situaţii în care autorităţile fiscale impun TVA pe motivul că nerezidenţii care derulează activităţi în România dispun de resurse tehnice şi umane care le creează un sediu fix din perspectiva TVA. Principalele sectoare ce au făcut obiectul unor astfel de controale sunt: farmaceutic, automotive, produse industriale, în speţe precum colaborarea cu afiliaţi locali pentru servicii suport, scheme de procesare la comandă, etc.

 

Pierderi la filiale din România

Separat, dacă rememorăm trendul anterior al inspecţiilor fiscale, planul de control are în vedere, în continuare, şi filialele din România ale grupurilor multinaţionale, aceasta reprezentând o constantă în activitatea organelor de inspecţie. Un semnal important pentru autoritaţile fiscale îl reprezintă existenţa pierderilor fiscale înregistrate pe mai mulţi ani consecutivi de către un contribuabil, astfel de agenţi fiind cei mai predispuşi la a fi supuşi unor controale fiscale.

Transferuri transfrontaliere ale profiturilor

Totodată, potrivit strategiei ANAF pentru următorii 4 ani, instituţia are în vedere acţiuni concomitente şi colaborative ale structurilor de inspecţie fiscală, antifraudă fiscală şi control venituri persoane fizice care să vizeze aspecte privind atât persoanele juridice implicate în activităţi cu caracter fraudulos, cât şi identificarea şi verificarea beneficiarilor reali ai acestor companii, cu posibilitatea urmăririi traseelor de fraudă şi de mutare a profiturilor în alte jurisdicţii.

Concentrarea pe o astfel de zonă „fierbinte”, cea a evaziunii fiscale, la rândul ei considerată extrem de mare la nivel european şi adeseori adusă în discuţiile cu forurile de la Bruxelles, are potenţialul de a da naştere şi unor situaţii abuzive din partea inspectorilor fiscali, ce vor conduce la acţiuni ale contribuabililor în faţa instanţelor de judecată.

Declararea şi plata taxei clawback, redevenţe miniere şi petroliere

Ca urmare a publicării Legii nr. 222/2021, sunt acordate competenţe de control unor structuri specializate de inspecţie economico – financiară din cadrul ANAF şi ale Ministerului Finanţelor publice. Prin urmare, următoarea perioadă ar putea aduce o creştere semnificativă a activităţii de inspecţie având ca obiect controlul modului de declarare şi achitare a taxei clawback, respectiv a redevenţelor miniere şi petroliere.

Ce e de facut?

Fiecare contribuabil ar trebui să se aştepte la un control şi să acţioneze în consecinţă. În mod obişnuit, înainte de primirea avizului de inspecţie fiscală, măsurile sunt revizuirea situaţiei fiscale şi fundamentarea temeinică a măsurilor şi situaţiilor care generează riscul ridicat de control, iar după primirea avizului de inspecţie, conformarea cu măsurile stabilite de către ANAF sau disputarea acestora direct sau cu ajutorul consultanţilor. Deşi ideal este cazul în care pregătirea pentru inspecţie se face chiar de la momentul realizării unei tranzacţii (stabilirea regimului fiscal corect şi existenţa documentelor justificative), de cele mai multe ori acest lucru nu se întâmplă, motiv pentru care este recomandabilă o revizuire prealabilă, preventivă, a situaţiei fiscale a companiei, pentru identificarea potenţialelor arii de risc şi eliminarea sau corectarea acestora.

Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner

Răzvan Graure, Tax Partner

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO