Opinii

Monica Movileanu şi Ana Maria Butucaru, PwC Romania: Care sunt provocările aduse de noua formă de raportare financiară digitală pentru companiile listate

Monica Movileanu, Partener PwC Romania şi Ana Maria Butucaru, Partener PwC Romania

Monica Movileanu, Partener PwC Romania şi Ana Maria Butucaru, Partener PwC Romania

25.05.2020, 11:40 151

Rapoartele anuale ale companiilor listate pe bursele din Uniunea Europeană vor intra din 2020 în era digitală, firmele fiind obligate să aplice formatul unic european ESEF (European Single Electronic Format), care poate fi citit la fel de bine de oameni, cât şi de roboţii software. În funcţie de data de închidere a exerciţiului financiar, cele mai multe rapoarte digitalizate vor fi publicate pentru prima dată în 2021.

Acest format prevede un singur fişier care va include declaraţiile financiare, raportul managementului şi declaraţia de răspundere. Ca obligaţie suplimentară, companiile care pregătesc situaţii financiare consolidate, în conformitate cu Standardele internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), vor trebui să eticheteze anumite informaţii din situaţiile financiare, în conformitate cu taxonomia IFRS folosind specificaţii inline (iXBRL). Taxonomia IFRS este un dicţionar ierarhic care defineşte un set de grupe si subgrupe („etichete”) pentru o raportare specifica, in speţa cea IFRS.

Astfel, ESEF va creşte transparenţa şi capacitatea de utilizare a informaţiilor financiare în luarea deciziilor de către investitori şi analişti care, în acest mod, vor putea să realizeze analize comparative mult mai simplu şi mai rapid. De asemenea, implementarea ESEF va îmbunătăţi transparenţa pieţelor de capital.

State precum SUA, Japonia, Canada, Coreea de Sud şi China, care au implementat deja acest sistem de raportare, au observat un impact pozitiv al introducerii iXBRL asupra costului capitalului şi al lichidităţii acţiunilor, accesului la finanţarea bancară, etc.

ESEF, pe scurt

Emitenţii vor trebui să publice rapoartele anuale în formatul XHTML, iar în cazul situaţiilor financiare consolidate IFRS va fi necesară  etichetarea acestor situaţii sub forma iXBRL.

Aceste obligaţii se aplică rapoartelor financiare anuale pentru exerciţiile financiare care încep la sau după 1 ianuarie 2020.

În plus, începând cu 1 ianuarie 2022, emitenţii vor fi obligaţi să eticheteze notele la situaţiile financiare. Acest exerciţiu necesită mult timp şi din punct de vedere administrativ pentru companii.

Companiile vor trebui să implementeze o soluţie tehnică adecvată pentru a asigura raportarea fără probleme.

ESEF este formatul care va fi utilizat pentru crearea rapoartelor financiare ale emitenţilor şi include XHTML şi iXBRL.

XHTML este un limbaj de marcare extensibil pentru crearea de documente hipertext care permite partajarea electronică uşoară a rapoartelor anuale.

iXBRL este un limbaj de marcaj XHTML extins cu taxonomia XBRL.

Digitalizarea rapoartelor anuale vine ca urmare a tendinţei de automatizare a funcţiei financiare în contextul în care în prezent atât pregătirea rapoartelor de către societăţi, cât şi procesarea acestora de către analişti, reprezintă un exerciţiu costisitor, care implică în mare parte activităţi manuale.

ESEF este doar primul pas în digitalizarea informaţiilor financiare ale companiilor publice, Comisia Europeană având în vedere şi alte iniţiative destinate să completeze ESEF în digitalizarea raportării corporative publice.

Care sunt factorii de luat în considerare la planificarea implementării ESEF?

Companiile trebuie să înţeleagă cerinţele noilor standarde şi să înceapă să planifice pentru implementarea lor. Pentru a implementa ESEF, ar trebui să se ia în considerare un plan de proiect adecvat şi să se creeze, de asemenea, implicarea cu părţile interesate adecvate.

Puncte cheie de acţiune şi decizie pentru a fi pregătiţi pentru ESEF:

Învăţare: Familiarizaţi-vă cu cerinţele ESEF şi cu taxonomia IFRS şi educaţi echipa şi conducerea.

Definiţi strategia: Stabiliţi echipa de proiect internă şi externă cu privire la guvernanţa proiectului ESEF.

IT software: Evaluaţi soluţia potrivită şi selectaţi abordarea (adică dezvoltată de un furnizor extern, iXBRL autonomă dezvoltată intern sau funcţie externalizată).

Timpul de implementare: Acesta este un element cheie, începeţi cât mai devreme ca să aveţi suficient timp pentru a procura un software dedicat care să îmbine avantajele automatizării cu cele de contabilitate IFRS, pentru a instrui personalul şi pentru a efectua testele post-implementare.

Maparea: Mapaţi situaţiile financiare cu taxonomia IFRS şi analizaţi nevoia de extensii şi ancore.

Cu ce ​​riscuri se confruntă companiile?

Dacă etichetele sunt aplicate incorect sau lipsesc etichetele obligatorii, ar putea să nu reuşească procedurile de validare electronică a normelor de taxonomie, iar depunerea să nu poată fi validată de către autorităţile de reglementare. Este important să se aloce resurse suficiente pentru a eticheta situaţiile financiare ale companiei în mod corespunzător, cu mult înainte de data depunerii solicitate. Controalele ar trebui proiectate şi puse în aplicare pentru a examina rezonabilitatea etichetării şi pentru a se asigura că există dovezi adecvate. În ceea ce priveşte modificările, este necesar un proces convenit pentru a comunica solicitările de modificare echipei de etichetare, permiţând timp pentru procesare.

 

Material redactat de Monica Movileanu, Partener PwC Romania şi Ana Maria Butucaru, Partener PwC Romania

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO