Opinii

Miza unui contract de milioane de euro

15.01.2009, 18:58 20

Faptul ca Ursus este noul sponsor al Nationalei de fotbal dupa un deceniu de suprematie a Bergenbier pare mai degraba o stire potrivita pentru un cotidian de sport. Dar miza pentru business este uriasa.

Este vorba despre o piata de peste un miliard de euro, printre cele mai competitive din Romania, in care sunt prezenti primii doi jucatori mondiali (InBev si SABMiller) si alte doua companii din top zece (Heineken si Carlsberg), o piata pe care topurile se schimba anual, iar fiecare zecime de procent la nivel de cota de piata conteaza.
Este o piata in care consumatorul este rege, in care are de ales intre patru, cinci marci pe acelasi palier de pret. Mai mult, piata berii va fi anul acesta, ca si alte sectoare de bunuri de larg consum, unul dintre domeniile-cheie ale economiei, printre principalii furnizori de cash, in conditiile in care electroretailul, piata auto sau imobiliarele par victime sigure ale contextului actual.
Batalia acerba din bere este demonstrata de faptul ca Heineken a platit anul trecut 150 mil. euro pe Bere Mures pentru a se distanta de Ursus Breweries, principalul competitor, si totusi diferenta dintre cei doi jucatori a ramas in continuare sub 5%. In bere, 5% pare o marja relativ mare tinand cont de nivelul ridicat de competitivitate, dar nu este imposibil de recuperat in conditiile in care Ursus Breweries are doua marci - Timisoreana si Ursus - implicate in sportul care atrage si 3 milioane de spectatori la evolutiile Nationalei.
Si iata ca miza incepe sa prinda contur. Compania Ursus a pierdut in fata Heineken batalia pentru preluarea Bere Mures, al doilea mare jucator independent din piata, dar a castigat in fata unui alt rival, InBev, proprietarul Bergenbier, partida al carei trofeu este sponsorizarea echipei lui Mutu si Chivu. In toate aceste "meciuri", disponibilitatea financiara a multinationalelor din bere nu este de neglijat, aceste companii aflandu-se oricum in topul celor mai mari cinci investitori in publicitate din Romania.
Reprezentantii Federatiei Romane de Fotbal spun ca "deal-ul" cu Ursus reprezinta cel mai mare contract de sponsorizare din istoria Nationalei, iar cele 1,5 mil. euro puse anual la bataie de companie reprezinta probabil cel putin 10% din bugetul anual de promovare al Ursus Breweries. 
Cum a ales Ursus sa dea Nationalei lui Mutu de peste trei ori mai multi bani decat dadea Bergenbier, in plina criza financiara, intr-un moment in care companiile taie masiv din bugetele de promovare?
Raspunsul este simplu: fotbalul aduna cei mai multi consumatori de bere. Astfel, in clasamentul celor mai vandute marci din ultimii ani se afla Bergenbier (InBev), Burger (European Drinks) si Timisoreana (Ursus Breweries), branduri care se pozitioneaza pe segmente diferite de pret, dar care
si-au legat notorietatea de sportul preferat al romanilor, fie ca au sponsorizat echipa nationala, campionatul sau Cupa.
Bergenbier, brandul care s-a aflat la baza "Revolutiei Galbene" din 2000, iese in acest an din "lumea fotbalului", insa e evident ca Mihai Ghyka, cel care a desenat multi ani strategia Bergenbier, a pus bazele unui parteneriat intre bere si fotbal inexistent in urma cu un deceniu. Iar faptul ca Ursus Breweries a dat de trei ori mai multi bani pentru a sponsoriza Nationala confirma acest lucru.
 
Dana Ciriperu este redactor-sef adjunct la ZF
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO