Opinii

Guvernul sa se ocupe de administrare, nu de legiferare!

29.10.2009, 00:00 74

Guvernul Boc II demis de Parlament are sansa sa fie, pe perioadade cand i-a incetat mandatul si pana cand va fi inlocuit de noulGuvern, singurul care intr-adevar isi vede de rostul sau: si anumeacela de a administra, nu a de a legifera.

"Guvernul al carui mandat a incetat indeplineste numai actelenecesare pentru administrarea treburilor publice", prevedeConstitutia.

Adica guvernul nu poate emite in aceasta perioada decathotarari, care, precum prevede iarasi Constitutia, "se emit pentruorganizarea executarii legilor".

Guvernul Boc II se va afla probabil in cea mai lunga perioada demandat incetat, pentru ca pana acum trecerea de la un guvern laaltul s-a facut numai prin schimbarea Parlamentului dupa alegeri sinu prin demitere.

In perioadele de activitate normala, un guvern poate emite siordonante (simple sau de urgenta), dar doar "in temeiul unei legispeciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute deaceasta", dupa cum mai prevede Constitutia.

Deci intentia legiuitorului, pentru a folosi jargonul juridic,este clara: sarcina guvernului este in primul rand sa administrezepentru "executarea legilor" adoptate de Parlament si abia apoi salegifereze, prin ordonante, numai in conditii speciale si in limitebine determinate.

De altfel, insasi ordonantele adoptate trebuie aprobate inParlament.

Pentru ca Romania a plecat de la o putere centralizata, iarMarea Adunare Nationala nu avea nicio valoare, nici pana acum multinu-si dau seama ce forta are Parlamentul si ca Guvernul nu poateface ce vrea si cum vrea.

Spre exemplu, exista discutii indelungi privind sporurilecastigate in procese de diverse categorii de bugetari. Se afirma caguvernul si-a pierdut astfel puterea de a stabili bugetul. Dar nuavut-o niciodata, pentru ca bugetul este adoptat de Parlament. Defapt, guvernul a incercat sa elimine anumite sporuri legiferate decatre Parlament fara sa aiba aceasta atributie prevazuta prinlege.

Guvernul a avut juristi slabi si pur si simplu a incalcat legeaanuland aceste sporuri prin ordonante pe care nu avea dreptul sa ledea. Iar justitia judeca in functie de legi, nu de ce vreaguvernul.

Si mai putin se intelege, la 20 de ani de la Revolutie,diferenta intre statul roman, reprezentat prin guvern, si Romaniaca tara. Dar un proces de tipul "Ion Popescu contra statul roman"este normal in orice democratie.

De multe ori, si actualii ministri, si cei din urma si-audeclarat nemultumirea ca nu pot rezolva o situatie din cauzalegislatiei si prima grija a fost sa schimbe legea. Dar ei nicinu-si dau seama ca puterea de legiferare nu este la ei, ci laparlamentari. In general, parlamentarii sunt luati in deradere, iarministrii sunt considerati vioara intai. Dar diferenta este mareintre ei. Parlamentarii sunt alesi, iar ministrii sunt numiti.Parlamentul este cel care decide cum trebuie condusa administratia,iar ministrii trebuie doar sa execute.

Si frustrarea serviciilor secrete ca stiu, dar nu pot face, totde aici vine. Toti ar vrea puteri speciale. Nu au expertiza sicapacitatea sa vada cum se pot misca in regulile actuale pentru aconstrui ceva folositor.

Aceasta lipseste de fapt administratiei: capacitatea de a lucracu restrictii. Cand nu au cum sa rezolve o problema, politicieniidau o lege. Care ministru vine, pana si cei paraleli cu sectorul,cum a fost cazul ministrului invatamantului din Partidul NationalLiberal, de profesie inginer constructor, cauta sa schimberegulile.

Ei nu sunt obisnuiti sa ia situatia asa cum este, cu reguliledate, si sa ajunga la rezultat imbunatatind organizarea, masurandefectele si corectandu-si deciziile.

Sorin Paslaru este redactorul-sef alZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO