Caută doar în titlu
Opinii

Elena Geageac şi Raluca Dana, Deloitte: Capitalul propriu pozitiv, condiţie de bază pentru accesarea de bonificaţii pentru impozite. Care sunt noile măsuri şi implicaţiile lor fiscale

Opinie

După lansarea oficială a Planului Naţional de Investiţii şi Relansare Economică, Guvernul României vine cu măsuri concrete pentru punerea lui în aplicare. Printre acestea se numără şi aprobarea ordonanţei de urgenţă prin care se intenţionează acordarea de bonificaţii companiilor care îşi majorează şi/sau îmbunătăţesc capitalurile proprii. Măsura este binevenită şi poate reprezenta un punct de pornire în stimularea societăţilor comerciale să se alinieze la normalitate şi să se conformeze reglementărilor legale în vigoare. În plus, proiectul prevede şi o modificare importantă cu privire la termenul de declarare şi plată a impozitului pe profit anual.

O companie slab capitalizată nu are puterea financiară necesară pentru a se dezvolta pe cont propriu, cu atât mai puţin în situaţii de criză, şi în acelaşi timp nu are acces la finanţare externă, având în vedere că stabilitatea financiară reprezintă un criteriu esenţial al instituţiilor financiare, şi nu numai, în acordarea de împrumuturi. În condiţiile în care, în România, potrivit datelor oficiale, aproximativ 280.000 de societăţi comerciale (în jur de 40% din total) au capitaluri proprii negative, programe de finanţare de tipul IMM Invest nu îşi pot dovedi eficienţa deoarece, dincolo de faptul că împrumutul este garantat de stat în cea mai mare parte, iar dobânda este subvenţionată, situaţia financiară a unui debitor cu datorii mai mari decât fondurile proprii este una precară şi nu poate garanta rambursarea împrumutului. Mai mult decât atât, o companie cu acces limitat la finanţare de regulă apelează excesiv la creditul furnizor (întârzie plata facturilor către furnizori), practică ce poate duce la blocaje în lanţ şi chiar la insolvenţe sau falimente.

Capitalul propriu pozitiv, condiţie de bază pentru accesarea de bonificaţii pentru impozite

Potrivit proiectului de ordonanţă, societăţile comerciale care îşi vor menţine capitalul propriu pozitiv şi la un nivel de cel puţin jumătate din capitalul social vor beneficia de o reducere a impozitului pe profit sau pe venit, în cazul microîntreprinderilor, ori a impozitului specific, în cazul companiilor din industria ospitalităţii, de 2% anual. În plus, companiile vor putea beneficia de o bonificaţie cuprinsă între 5% şi 10% din impozitul pe profit datorat, pentru majorarea anuală a capitalului propriu, în funcţie de evoluţia faţă de anul precedent (de la 5%, la peste 25%). Pe o perioadă de trei ani consecutivi, începând cu anul 2022, proiectul prevede şi o reducere de 3% din impozit în funcţie de procentul minim de creştere a capitalului propriu faţă de nivelul raportat prin situaţiile financiare anuale pentru anul 2020.

Este important de menţionat faptul că reducerea totală de impozit de care poate beneficia o companie se stabileşte prin cumularea procentelor menţionate, pe măsură ce criteriile necesare sunt îndeplinite. Perioada de aplicare a măsurii este 2021-2025.

Raportat la aşteptările create prin introducerea măsurii în Planul Naţional de Investiţii, se observă o diversificare binevenită a bonificaţiilor aplicabile, reducerea de impozit fiind direct proporţională cu cota de creştere a capitalurilor proprii înregistrată de societate.

În plus, proiectul de ordonanţă propune un mod specific de calcul al capitalurilor proprii, diferit de definiţia contabilă. Notabil este că rezervele din reevaluare aferente activelor imobilizate (în principal imobiliare) nu intră în calculul capitalului propriu ajustat folosit în aplicarea bonificaţiilor fiscale.

Această „recompensă” reprezintă, în fapt, un instrument de stimulare a îmbunătăţirii lichidităţii la nivelul societăţilor, care, implicit, ar trebui să conducă şi la o structură financiară mai sănătoasă pentru mediul de afaceri. Măsuri similare sunt în vigoare şi în alte state ale Uniunii Europene, sub denumirea de „deducere a dobânzii noţionale”, şi permit societăţilor care aplică regimul de impozit pe profit să deducă o dobândă valabilă la nivel naţională calculată în funcţie de creşterea capitalurilor proprii.

Schimbări preconizate ale termenului de declarare şi plată a impozitului

O modificare notabilă cuprinsă în proiectul de act normativ, derivată din nevoia de a determina capitalurile proprii anuale, este cea referitoare la termenele de depunere a declaraţiilor şi de plată a impozitelor vizate, pe perioada aplicării acestor facilităţi. Astfel, termenele consacrate (în majoritatea cazurilor, 25 ianuarie şi, respectiv, 25 martie) vor fi extinse până la 25 iunie, termen care, de cele mai multe ori, este ulterior datei de încheiere a bilanţului contabil şi, tocmai de aceea, cu atât mai potrivit.

În concluzie, acordarea de reduceri de impozite pentru majorarea capitalurilor proprii este o măsură care ar putea avea efecte benefice asupra companiilor, individual, dar şi asupra mediului economic în general, pentru că o companie solidă din punct de vedere financiar conferă încredere partenerilor de afaceri şi dă dovadă de seriozitate în privinţa onorării obligaţiilor comerciale. Însă măsura va fi analizată de fiecare companie în parte şi va fi accesată în funcţie si de interesele acţionarilor sau asociaţilor, de la caz la caz.

Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, şi Raluca Dana, Consultant Taxe Directe, Deloitte România

 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.