Opinii

Deloitte: Peste jumătate din companiile globale îşi aliniază obiectivele de învăţare cu rezultatele de business. Cum poate fi construită o cultură a toleranţei zero faţă de fraudă şi nereguli cu ajutorul cursurilor virtuale?

Denisa Simion, Manager Servicii Corporate Forensics, Deloitte România, şi Dilek Batmaz, fondator al platformei de e-learning DB Academy

Denisa Simion, Manager Servicii Corporate Forensics, Deloitte România, şi Dilek Batmaz, fondator al platformei de e-learning DB Academy

05.04.2023, 11:28 286

Conceptul de e-learning, adică orice formă de transmitere şi asimilare de cunoştinţe care are loc în mediul virtual, este relativ nou, pătrunderea sa pe piaţă şi apoi utilizarea la scară largă în diverse industrii având loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizaţiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula iniţiativele de învăţare, astfel încât echipele să rămână la curent cu transformările profunde şi fără precedent pe care trebuie să le îmbrăţişeze drept „noua normalitate”. Studiile Deloitte arată că peste 95% dintre companiile globale au implementat şi utilizat deja soluţii de învăţare virtuală ca răspuns la efectele pandemiei, în timp ce peste un sfert dintre acestea privesc furnizarea virtuală de traininguri şi servicii ca prioritate de top pentru următorii trei-cinci ani, cu menţiunea că deficitul de competenţe digitale ale angajaţilor este o provocare în acest sens.

Soluţiile de e-learning au devenit tot mai populare şi în România, tendinţă care este probabil să se accelereze în anii următori, în special din nevoia de aliniere la standardele şi metodologiile internaţionale de învăţare, aplicabile mai multor domenii de activitate şi mai multor regiuni ale globului. Pe de altă parte, pe fondul ponderii în creştere a exponenţilor generaţiilor Millennials, Y şi Z în piaţa muncii, precum şi dată fiind nevoia de a instrui oamenii pe subiecte noi, de mare actualitate într-o piaţă globală din ce în ce mai dinamică şi „virtualizată”, cum ar fi integritatea şi anti-frauda, instrumentele de învăţare digitală devin o chestiune de necesitate şi de responsabilitate.

 

Tranziţia către o nouă eră a învăţării şi dezvoltării competenţelor în paralel cu diminuarea riscurilor financiare şi de reputaţie pentru business

Odată cu apariţia internetului de mare viteză şi cu accesul tot mai larg la tehnologie, tranziţia de la cursuri cu prezenţă exclusiv fizică spre formule online sau hibride a devenit mai simplu de realizat. Este din ce în ce mai dificil pentru indivizi şi echipe să îşi menţină atenţia în timpul sesiunilor prelungite de formare on site, cu atât mai mult cu cât capacitatea de concentrare a cursanţilor s-a diminuat semnificativ în timp, iar cercetările arată că soluţiile de e-learning sunt mai eficiente în termeni de asimilare a cunoştinţelor, pentru că reduc diferenţele dintre nevoile de învăţare şi rutina jobului. Aşadar, învăţarea în mediul virtual este nu doar mai captivantă şi mai eficientă, ci şi mai comodă, permiţând angajaţilor să-şi îmbunătăţească cunoştinţele şi să-şi şi exerseze abilităţile „la distanţă”, în propriul ritm şi atunci când aleg ei, cu ajutorul unui conţinut adaptat nevoilor companiei şi centrat pe cursant.

Pe de altă parte, organizarea simultană de cursuri virtuale pentru audienţe mari, în birouri aflate la distanţă, pe fusuri orare diferite, ajută la crearea unei culturi de integritate şi de aliniere la reglementările în vigoare uniforme în toate regiunile globului. Nu întâmplător, studiile Deloitte arată şi că 53% dintre companii consideră alinierea obiectivelor de învăţare cu rezultatele de business „prioritatea numărul unu”, crucială pentru dezvoltarea afacerii şi a relaţiei cu părţile interesate (stakeholders).

De exemplu, instruirea angajaţilor în chestiuni legate de înţelegerea şi recunoaşterea fraudei, împărtăşind cadre conceptuale din diverse regiuni şi jurisdicţii, exemple, studii de caz şi bune practici internaţionale, totul în cadrul unor platforme de învăţare integrate, este esenţială pentru a proteja organizaţia de posibile daune financiare şi de reputaţie, în ţară şi peste hotare. Angajaţii şi liderii organizaţiei învaţă cum să detecteze, să recunoască şi să raporteze potenţiale indicii şi semnale de alarmă cu privire la fraudă şi abateri, cum să înţeleagă tipurile de fraudă şi consecinţele acestora, cum să identifice un comportament suspect, dar, cel mai important, cum să respecte politicile şi procedurile şi să aibă o conduită etică, individual şi ca echipă.

 

Soluţiile de e-learning pot contribui la construirea unei culturi a toleranţei zero faţă de fraudă şi nereguli

Unul dintre principalele atribute ale soluţiilor de e-learning este acela că oferă acces la informaţii care erau inaccesibile în trecut. Din punctul de vedere al investigării fraudelor în organizaţii, arii precum riscul operaţional, spălarea banilor, frauda şi corupţia sunt tradiţional recunoscute ca zone de risc sporit în ţările est-europene, inclusiv în România. Cu toate acestea, sesiunile de formare pe aceste teme sunt rareori uşor accesibile companiilor şi persoanelor fizice.

Numeroase state occidentale au adoptat legi şi reglementări anti-corupţie şi anti-mită în jurisdicţiile lor, care obligă companiile nu doar să acţioneze într-un anumit cadru în ţara de origine, ci şi în străinătate. De exemplu, dacă o companie multinaţională germană care operează şi în SUA ar oferi mită unui funcţionar guvernamental în altă zonă a lumii, ea se expune unei sancţiuni sau penalizări pentru nerespectarea legii privind faptele de corupţie (Foreign Corrupt Practices Act - FCPA) din SUA.

Astfel de măsuri au pus în centrul atenţiei companiile multinaţionale din diverse regiuni ale lumii, deoarece riscurile operaţionale „la distanţă” pot avea consecinţe importante asupra situaţiei financiare şi asupra reputaţiei unei organizaţii, inclusiv pierderi financiare directe şi costuri crescute cu investigarea şi remedierea.  

Cunoaşterea şi înţelegerea riscurilor de fraudă, instruirea angajaţilor şi părţilor interesate ale companiei cu privire la subiecte conexe, precum şi familiarizarea acestora cu principiile altor jurisdicţii şi cu bunele practici internaţionale, utilizarea unei game largi de modele de învăţare, inclusiv digitale, sunt instrumente eficiente pentru diminuarea acestor riscuri, pentru crearea unei culturi interne de toleranţă zero la nereguli şi fraudă şi pentru prevenirea prejudiciilor financiare şi de reputaţie extrem de costisitoare.

 Articol de opinie de Denisa Simion, Manager Servicii Corporate Forensics, Deloitte România, şi Dilek Batmaz, fondator al platformei de e-learning DB Academy


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO