Opinii

De ce iubesc antreprenorii filosofia

De ce iubesc antreprenorii filosofia

Autor: Sorin Pâslaru

16.06.2016, 22:00 866
„Pe primul loc pentru noi pentru parcursul pe care l-am avut a fost  filosofia. Noi am pornit cu filosofia să creăm un produs fără bazaconii, am ajuns în anii de criză în care nu ne-a fost uşor şi totuşi am rămas pe filosofia asta.“

Un bărbos cu ochelari îţi povesteşte serios cum a transformat în şapte ani filosofia – „mâncare fără bazaconii“ – într-un brand care în 2016 va avea vânzări de 27 milioane de lei şi care a intrat în această săptămână pe Bursa de Valori Bucureşti cu obligaţiuni în valoare de 4,5 milioane de lei.

Este frufru, reţeaua de fresh cornere cu juice-uri şi mâncare sănătoasă care a pornit de la un mic magazin în centrul Bucureştiului şi s-a extins la 200 de centre de vânzare în supermarketuri şi chioşcuri de ziare.

Iată că pe terenul „scorţoşilor“ cu cravată din lumea burselor intră un brand românesc exponent al noului val, al tinerilor „frumoşi şi liberi“ pe bicicletă şi în bascheţi care au măturat Bucureştiul în toamnă cu energia lor.

Au emis bonduri cu 9% dobândă pentru 4,5 milioane de lei pentru că o finanţare la bancă era aproximativ la fel de scumpă, necesita garanţii şi ar fi fost mult mai complicată.

„Nici nu îmi explic de ce nu apelează companiile din România la acest tip de finanţare. Pentru noi a fost incredibil de uşor“, spune Mihai Simiuc, fondatorul frufru şi încă acţionar semnificativ.

La 20 de ani de la înfiinţare, Bursa îşi găseşte în sfârşit utilizare pentru oameni şi companii reale, nu privatizări, nu listări de companii de stat, ci tineri veniţi din neant dar cu idei tari, cu filosofii. Ai ideea, eşti convins de filosofia ta, restul – vânzările, compania, obligaţiunile, banii – vine de la sine.

„Freh air, exercise, water, good diet, rest, sunshine.“ „Aer curat, exerciţii, apă, mâncare sănătoasă, odihnă şi soare.“ Greu să mai ademeneşti millennials (tinerii născuţi după 1990) în cuburile de birouri cu computere dacă nu le oferi măcar un masaj sau un abonament de fitness ca bonus. Şi atunci măcar un freh corner la parterul clădirii de birouri trebuie să ai.

Este un exemplu de brand care s-a aşezat pe trend şi chiar

l-a creat  - introducând spre exemplu o anumită tehnologie pentru juice-uri presate la rece. Astfel, de la afaceri de 1,8 mil. lei în 2011, este astăzi la 27 milioane de lei (estimări pentru 2016), ceea ce arată că exista o cerere latentă neexploatată,  că piaţa „aştepta neaşteptatul“ – „expecting the unexpected“, cum spune unul din cei mai vizionari oameni din businessul românesc.

Iar filosofia a fost cea care le-a oferit şi soluţia pentru a merge mai departe în criză.

„Când toată lumea s-a uitat la costuri şi a început să taie la cheltuieli, de multe ori cu impact în calitate, noi am zis nu, păstrăm preţurile pe care le avem, nu reducem preţurile, dar încercăm să venim cu un produs chiar mai bun şi atunci am început spre exemplu să importăm ulei de măsline bio din Creta de la un partener cu care lucrăm de cinci ani de acum“, a explicat Simiuc la ZF Live.

Definirea clară a „liniei roşii“ care să ghideze toate acţiunile companiei, a misiunii businessului, adică a filosofiei, este factorul cheie, după cum a spus ieri, tot la ZF Live, un expert în optimizarea search-ului pe internet, Mihai Vînătoru.

„Vrei să faci un site, da? Orice site şi orice business şi oricine este pe internet trebuie să stea puţin să se gândească şi să îşi definească foarte clar cine este buyer-persona, să definească cine este clientul lui. Dar nu la modul general - toţi oamenii de pe internet aş vrea să intre pe site-ul meu - asta nu se va întâmpla niciodată.“

Spre exemplu, eşti site de gastronomie. Dar pe cine targhetezi mai exact?

„Mămicile care stau acasă în concediu şi vor să facă o prăjitură seara, targhetez bucătari profesionişti care vor să aducă ceva nou, targhetez bărbaţi care vor să facă o surpriză acasă soţiilor acasă pregătind ceva uşor, pe cine targhetez? Apoi să înţelegi foarte clar care este profilul acelei persoane. OK, Laura, mămică, vrea să facă mâncare acasă pentru copilul mic, mâncare organică. Pe ce site-uri umblă ea? Păi intră pe site-uri de mămici, pe site-uri de copii, pe forumuri şi aşa mai departe. Ce preocupări are, în ce zonă, ce probleme are ea. Păi nu ştie când să înceapă diversificarea la copil. Cu alimente pe bază de fibre sau cu fructe, cu sucuri de un fel sau de alt fel? Şi înţelegând foarte bine pe cine targhetezi, poţi crea conţinut ca să vii în în întâmpinarea lui. Acel conţinut va beneficia în mod automat de o rată de engagement, de interacţiune foarte bună şi Google sesisează lucrurile astea. Sesizează că oamenii care intră pe

site-ul tău petrec timp acolo, văd şi alte pagini, se abonează la newsletterul tău, revin pe site, te caută pe tine ca site după brand şi atunci te creşte în rezultate“.

Asta e. Ai filosofia, ai clientul, ai businessul.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO