Opinii

Daniel Anghel, PwC: Facturarea electronică pentru toate tranzacţiile dintre companii, un pas major pentru aplicarea obligatorie din 2024

Daniel Anghel, Partner, Tax, Legal and People Services Leader, PwC România

Daniel Anghel, Partner, Tax, Legal and People Services Leader, PwC România

Autor: Daniel Anghel

28.06.2023, 11:36 620

Raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacţiile dintre companii, business to business (B2B), în sistemul Ro e-Factura va deveni obligatorie începând din ianuarie 2024, odată ce Comisia Europeană va pune în aplicare derogarea solicitată de Ministerul Finanţelor, conform Propunerii de decizie a Consiliului UE publicată pe 23 iunie. 

Autorizarea derogării ar urma să fie valabilă începând de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2026 sau până la data la care statele membre au obligaţia de a aplica toate dispoziţiile propuse prin ViDA (”TVA în era digitală” - noul pachet legislativ de TVA care aduce modificări semnificative Directivei de TVA, obligatorie a fi transpuse în legislaţia statelor membre), în funcţie de data care survine mai întâi.

Propunerea de Decizie de punere în aplicare a Consiliului de autorizare a României vizează introducerea unei măsuri speciale de derogare de la articolele 218 şi 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA.

În prezent, Directiva TVA prevede că utilizarea unei facturi electronice este supusă acceptării de către destinatar. Prin urmare, introducerea obligaţiei de facturare electronică în România necesită o derogare de la acest articol, astfel încât emitentul să nu mai fie obligat să obţină consimţământul destinatarului pentru a trimite o factură în format electronic, aceste facturi urmând să fie emise în formatul solicitat de către Ministerul Finanţelor şi trimise prin sistemul naţional RO e-Factura.

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor şi taxelor, vizând în principal îmbunătăţirea şi consolidarea gradului de colectare a TVA şi prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.

Ro e-Factura a fost implementată etapizat, fiind iniţial obligatorie pentru operatorii economici în relaţia cu autorităţile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie şi în contractele încheiate în relaţia B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat. Pentru celelalte tranzacţii de tipul B2B, facturarea electronică este în prezent opţională. Informaţiile din facturi sunt raportate către administraţia fiscală, care obţine aceste date în timp real şi poate verifica în timp util şi automat coerenţa dintre TVA-ul declarat şi plătit şi facturile emise şi primite. Pentru a facilita transmiterea facturilor electronice prin sistemul RO e-factura, PwC a dezvoltat o soluţie  de tehnologie, capabilă să gestioneze volumele mari de date, asigurând transmiterea facturilor emise şi şi descărcarea facturilor primite de la furnizori prin Sistemul Naţional RO e-factura.

Astfel, implementarea facturării electronice are o serie de beneficii pentru operatorii economici se numără plăţile mai rapide, economisirea costurilor de transmitere, procesarea rapidă şi ieftină a datelor din facturi şi reducerea costurilor de arhivare.

Implementarea obligativităţii facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), în vederea creşterii gradului de conformare a contribuabililor, precum şi descurajarea tentativelor de fraudă. Potrivit datelor transmise de autorităţile române Comisiei Europene, extinderea obligaţiei de raportare va reduce decalajul de TVA cu cel puţin 5 puncte procentuale până în al doilea trimestru al anului 2026, faţă de nivelul înregistrat 2019. Implementarea facturării electronice obligatorii se va traduce printr-o creştere a colectării TVA şi a impozitelor directe de cel puţin 7,6 miliarde de lei (aproximativ 1,5 miliarde de euro).

Cel mai recent raport publicat de Comisia Europeană indică pentru anul 2020 un decalaj de TVA de 35,7%, între suma încasată de bugetul statului şi cea estimată a fi încasată. Această situaţie indică o problemă structurală, care va necesita atât acţiuni urgente şi susţinute, cât şi implementarea reformelor necesare, se arată în documentul CE.

Derogări similare de la Directiva TVA, pentru a pune în aplicare facturarea electronică obligatorie B2B, au mai fost acordate Italiei, Franţei şi Poloniei.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO