Opinii

Dan Luca: Monetizarea unui business media

Opinii primite la redacţie

Dan Luca: Monetizarea unui business media

Autor: Dan Luca

27.11.2023, 11:11 146

Cursurile despre filosofii şi practici antreprenoriale fac parte din curricula universităţilor de zeci de ani, prezentând în detaliu subiectul inovaţiei creative şi adaptării la o piaţă în constantã mişcare. Recent, şcolile europene de jurnalism şi comunicare au abordat structurat subiectul, colaborând cu profesori care provind din sectorul media şi având o expertiză antreprenorială.

Activând de 23 de ani în cadrul companiei Euractiv de la Bruxelles, sunt în permanenţă fascinat de legătura dintre inovaţie şi monitorizarea brandului de media. În 2003 lansasem pachetul de membru Euractor care continuă să fie şi acum un produs de top, mai ales în rândul federaţiilor europene. În 2008 reuşeam să adaptăm clasicul supliment print media de 8 pagini, pe care îl vizualizam săptămânal la European Voice, într-un produs media digital de impact pe care l-am numit Euractiv Special Report. Pandemia ne-a forţat să inovăm şi să indentificãm metode de monetizare. La nivelul anului 2019 Euractiv organiza aproximativ 100 de evenimente media în fiecare an, dar în martie 2020 piaţa a căzut brusc. Într-o săptămânã am venit cu produsul Conferinţe Virtuale Media, iar în luna mai aveam deja primul client al acestui produs. Am reuşit să recalibrãm echipa de vânzări şi până la sfârşitul anului 2020 organizasem 80 de evenimente de acest fel, fiecare cu sponsorul aferent. Conferinţele Virtuale Media, dar accentuez ca produs media într-un model de afaceri bine definit, au fost pentru Euractiv comparate cu un vaccin. Inovaţia continuă, iar acum două luni am lansat un produs editorial nou care explică dezbaterile tehnice din capitalele UE referitoare de reforma sistemului farmaceutic prin intermediul corespondenţilor cu expertiză în politicile sectoriale.

Antreprenoriatul în media înseamnă de fapt crearea de noi produse, noi idei şi noi afaceri pentru a capta o parte din beneficiile economice existente pe pieţe evolutive. Transformarea digitală a mass-media a creat noi oportunităţi de carieră pentru persoanele interesate de comunicare, tehnologie şi afaceri. Puţine media îşi pot permite astăzi un singur model de monetizare, planurile de afaceri ale trusturilor de media sunt îndreptate acum în mai multe direcţii creând modele hibride de business.

Referindu-ne la segmentul Media News, există 7 paliere clasice de acţiune pentru dezvoltarea surselor de venituri. Desigur nu toate segmentele de business se pretează oricărei media. E nevoie de un plan de afaceri în care evaluarea bandului, impactul conţinutului, comunitatea de cititori sau resursele de investiţie sunt de luat în considerare.

Câteva opinii despre cele 7 modele referitoare la monetizarea presei:

Prima categorie, cunoscută şi consolidată, este cea a publicitãţii şi sponsorizării. O întâlnim la majoritatea media, fie că sunt doar online sau în alte formate.

Abonamentele la fluxurile de ştiri au evolut constant, iar implementarea sistemului de paywall, reprezintă o puternică sursă de venit.

În special la nivelul presei specializate, există o modalitate de monetizare axatã pe un statut de membru al clubului media, care oferă servicii concrete în relaţionarea cu brandul respectiv.

E surprinzãtor, dar puţini însă înţeleg segmentul de evenimente media, care poate să fie foarte profitabil dacă se gândeşte un model de business adaptat brandului şi pieţei în care se acţionează.

În era digitală, a erupt subiectul Marketplace şi e normal ca presa să fie un jucător important în acest segment de informaţie. Cel mai clasic exemplu este cel al portalului care prezintă oportunităţile pentru locurile de muncă specializate, de multe ori lansate de presa reprezentativă. De exemplu la Euractiv avem jobs.euractiv.com pentru specialiştii în politicile UE.

Crowdfunding şi donaţiile continuă să fie un element interesant pentru presă, dar mare atenţie la povestea prezentată şi la durata acestor campanii de finanţare.

Am inclus în această clasificare şi un exemplu mai exotic, cu siguranţă marginal în finanţare. Crearea de suveniruri pentru un brand media poate fi o modalitate de a interacţiona cu publicul şi de a genera venituri suplimentare. Câteva exemple: tricouri, căni, şepci, brelocuri.

Sursele de venit sunt extrem de importante pentru sustenabilitatea mass-media în lumea de astăzi, iar fiecare palier de monetizare trebuie analizat în profunzime şi eventual lansat printr-o strategie adaptată. Desigur, inteligenţa artificialã şi mai ales generatoarele de conţinut vor influenţa în viitor randamentul editorial, dar vor ajuta şi la lansarea unor noi produse media de impact.

 

Dan LUCA lucrează în Bruxelles de 26 de ani ca expert în afaceri europene şi inovaţie media. Conferenţiază în universităţi din Bruxelles şi Bucureşti. Este autorul cãrţii Mapping the Influencers in EU Policies.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO