Opinii

Contzilla.ro: Sinteză: 50 de noutăţi fiscale pentru 2023

Contzilla.ro: Sinteză: 50 de noutăţi fiscale pentru 2023
23.08.2022, 14:42 5952

Anul 2023 va fi marcat de o serie de noutăţi fiscale, în aproape fiecare domeniu de activitate, astfel:

Persoane fizice

  1. Se reduce cota impozitului pentru câştigul realizat de persoanele fizice (pentru veniturile obţinute din România şi din străinătate)  din transferurile de titluri de valoare şi operaţiunile cu instrumente financiare derivate realizate începând cu anul  2023, prin intermediari definiţi de legislaţia specifică, societăţi de administrare a investiţiilor, societăţi de investiţii autoadministrate şi administratori de fonduri de investiţii alternative, de la 10% la 3% dacă deţinerile sunt  pentru o perioadă mai mică de 365 de zile de la data dobândirii.
  2. Se reduce cota impozitului pentru acelaşi tip de câştig definit la punctul 1, de la  10% la 1%  dacă se referă la deţineri pentru o perioadă mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobândirii.
  3. Pierderile obţinute până la data de 1 ianuarie 2023 din transferul titlurilor de valoare şi din operaţiuni cu instrumente financiare derivate efectuate prin entităţile mai sus menţionate nu se reportează şi nu se compensează , acestea reprezentând pierderi definitive ale contribuabilului.
  4. Începând cu veniturile din dividende plătite după data de 1 ianuarie 2023, impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 8% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române (creştere de la 5%).
  5. Dacă dividendele sunt distribuite în 2022 dar plătite în 2023, se aplică cota de 5 % însă impozitul trebuie plătit până în 25 ianuarie 2023.
  6. Se modifică baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează următoarele tipuri de venit: venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din asocierea cu o persoană juridică, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii, venituri din alte surse. Baza de calcul a CASS o reprezintă nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 şi 12 salarii minime brute pe ţară, nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 şi 24 de salarii minime brute pe ţară şi nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe ţară
  7. Pentru veniturile din chirii impozitul este de 10% din venitul impozabil, adică din venitul încasat efectiv din chirie, fiind eliminată facilitatea de scutire a impozitului pentru 40% din veniturile încasate (cota forfetară)
  8. Din 2023, contractele de închiriere vor trebui, din nou, declarate la ANAF.

PFA

  1. PFA-urile vor putea opta pentru normă doar daca venitul brut anual va fi inferior sumei de 25.000 euro- se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023, deci cu efect din 2024.
  2. Dacă venitul PFA-ului va fi între 12 şi 24 de salarii minime pe economie, atunci baza de calcul a CAS nu poate fi mai mică de 12 salarii minime, dar dacă venitul este mai mare de 24 de salarii minime atunci se va plăti CAS la echivalentul a 24 de salarii minime pe economie. Aceasta înseamnă ca un PFA care obţine venituri peste 24 de salarii minime, va datora o contribuţie dublă faţă de nivelul prezent.
  3. Dacă venitul va fi sub 6 salarii minime PFA nu va fi obligată la plata CASS. Dacă venitul depăşeşte 6 salarii minime, dar nu mai mult de echivalentul a 12 salarii minime se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 6 salarii minime. Dacă venitul este cuprins între 12 -24 de salarii minime se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 12 salarii minime. La venituri de peste 24 salarii minime, se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 24 salarii minime.
  4. O nouă categorie va avea de platit CASS - cei care obţin venituri care depăşesc 6 salarii minime dar nu depăşesc 12 salarii minime. Până acum, aceştia nu datorau CASS şi nu aveau obligaţia depunerii declaraţiei unice.

Impozit specific

  1. Impozitul specific se abrogă începând cu 1 ianuarie 2023. Societăţile care au aplicat acest regim până la data de 31 decembrie 2022, pot opta pentru plata impozitului pe veniturilor microîntreprinderilor sau pentru plata impozitului pe profit.

TVA

  1. Începând cu data de 1 ianuarie 2023 vor fi excluse de la aplicarea cotei reduse de TVA de 9% (se va aplica cota standard de TVA) băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202 10 00 şi 2202 99, respectiv băuturile nealcoolice care conţin adaos de zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate
  2. A fost majorată cota redusă de TVA de la 5% la 9% pentru serviciile de restaurant şi de catering, precum şi pentru activităţile de cazare hotelieră, începând cu data de 1 ianuarie 2023
  3. Stabilirea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a plafonului de 600.000 lei, exclusiv TVA, pentru livrarea de locuinţe ca parte a politicii sociale, către persoane fizice, cu cota de TVA de 5%
  4. Se organizează "Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023”, în format electronic.
  5. Pentru livrările de lemn de foc, cota redusă de TVA de 5% se va aplica până la data de 31 decembrie 2029 inclusiv

Salarizare

  1. Se abrogă prevederea potrivit căreia persoanele fizice care desfăşoară activităţi sezoniere dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, în cursul unui an sunt scutite la plata impozitului pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate salariilor, având în vedere atât propunerea de abrogare a Legii nr. 170/2016 la data de 1 ianuarie 2023, cât şi faptul că din analiza efectelor aplicării măsurii, a rezultat faptul că aceasta nu a condus la atingerea obiectivului estimat, fiind aplicată pentru un număr redus de contribuabili.
  2. Se modifică modul de calcul a deducerilor personale. Deducerea personală va cuprinde deducerea personală de bază şi deducerea personală suplimentară şi se acordă în limita venitului impozabil lunar realizat.
  3. Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului.
  4. Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii de peste nivelul unui venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară nu se acordă deducerea personală de bază.
  5. Deducerea personală suplimentară se acordă astfel: 15% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani, care realizează venituri din salarii al căror nivel este de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară  si 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 ani, dacă acesta este înscris într-o unitate de învăţământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.
  6. Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, se va introduce un nou plafon cu privire la veniturile neimpozabile pe care le pot acorda angajatorii. Astfel, beneficiile acordate lunar de către angajator angajaţilor proprii (există o listă bine definită de beneficii), sunt exceptate de la plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, cumulate, în limita lunară de 33% din salariu de bază al angajatului şi în anumite condiţii.

Microîntreprinderi

  1. Regimul microîntreprinderilor devine opţional
  2. Pentru a putea aplica regimul micro, o firmă nu trebuie sa realizeze venituri din consultanţă şi/sau management, în proporţie de peste 20% din veniturile totale
  3. O altă condiţie nouă pentru încadrarea ca microîntreprindere este: are asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntrepinderilor, inclusiv persoana care verifică îndeplinirea acestor condiţii
  4. În cazul în care oricare dintre asociaţii/acţionarii persoanei juridice române deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntrepinderilor aceştia trebuie să stabilească cele trei persoane juridice române care aplică regimul micro, pentru restul persoanelor juridice urmând să fie aplice impozitul pe profit.
  5. Singura cotă de impunere este de 1%.
  6. Nu vor mai putea aplica regimul microîntreprinderilor: persoanele juridice române care desfăşoară activităţi în domeniul bancar, persoanele juridice române care desfăşoară activităţi în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, inclusiv cea care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii, persoanele juridice române care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc, persoanele juridice române care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale
  7. Microîntreprinderile vor trebui sa aibă cel puţin un salariat
  8. În cazul în care raportul de muncă este suspendat, potrivit legii, condiţia referitoare la deţinerea unui salariat se consideră îndeplinită dacă, perioada de suspendare este mai mică de 30 zile şi situaţia este înregistrată pentru prima dată în anul fiscal respectiv.
  9. S-a redus plafonul veniturilor pentru încadrarea ca microîntreprindere de la 1.000.000 euro la 500.000 euro
  10. O persoană juridică română care este nou-înfiinţată poate opta să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă condiţiile privind asociaţii şi capitalul sunt îndeplinite la data înregistrării în registrul comerţului iar cea privind angajatii in termen de 30 zile inclusiv de la data înregistrării persoanei juridice respective
  11. Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi/sau management în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depăşit oricare dintre aceste limite, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice sistemul micro
  12. În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplineşte condiţia referitoare la salariat, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită această condiţie
  13. Microîntreprinderile care în cursul unui trimestru încep să desfăşoare activităţi dintre cele exceptate datorează impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv
  14. Se introduce in codul fiscal prevederea ca persoanele juridice române comunică organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plăteşte impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
  15. S-a stabilit ordinea în care se scad din impozit sponsorizările şi cheltuielile cu aparatele de marcat electronice fiscale. Astfel, microîntreprinderile care efectuează sponsorizări şi pun în funcţiune aparate de marcat electronice fiscale scad aceste sume din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în următoarea ordine: sumele aferente sponsorizărilor precum şi sumele reportate, după caz, costul de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale şi sumele reportate, după caz. Această ordine va permite şi stabilirea valorii impozitului asupra căruia se vor aplica reducerile de impozit prevăzute de OUG nr.153/2020.

Impozite si taxe locale

  1. În ce priveşte clădirile nerezidentiale deţinute de persoane fizice/jridice, nu se va putea aplica cota marită dacă organul fiscal nu notifică contribuabilul privind depunerea raportului de evaluare
  2. Pentru clădirile nerezidenţiale şi clădirile-anexă aferente deţinute de persoane fizice/juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,5% asupra valorii clădirii (înainte exista un interval de cote în care limita inferioară era de 0,2%)
  3. Pentru clădirile rezidenţiale de asemenea a dispărut de asemenea intervalul de cote de impozitare şi s-a stabilit un nivel minim de 0,1%
  4. Indiferent de tipul proprietarului (persoană fizică/juridică) va exista o cotă de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale şi o cotă pentru clădirile rezidenţiale
  5. Valoarea impozabilă se va lua din studiile de piaţă referitoare la valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, în administrarea UNNPR.

Impozit pe profit

  1. Se extinde facilitatea privind scutirea de impozit a profitului investit şi pentru investiţiile în active utilizate în activitatea de producţie şi procesare precum şi în activele reprezentând retehnologizare.
  2. Nu vor mai fi scutite de impozit dividendele distribuite/plătite fondurilor de pensii administrate privat şi/sau fondurilor de pensii facultative.

Impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi

  1. Majorarea cotei de impozitare a dividendelor de la 5% la 8% începând cu 1 ianuarie 2023 este aplicabilă şi în cazul dividendelor plătite către nerezidenţi

Plăţi cu cardul

  1. Persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, precum şi cele care desfăşoară activităţi de prestări servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei, au obligaţia să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare, inclusiv aplicaţii ce facilitează acceptarea plăţilor electronice, începând cu trimestrul următor celui în care încasările din cursul anului respectiv au depăşit plafonul .În prezent plafonul este de 50.000 euro.

Accize

  1. În perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2023 inclusiv pentru anumite produse (benzină, motorină)  nivelul nu se actualizează cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului 2022, faţă de perioada octombrie 2014-septembrie 2015.
  2. În situaţia în care, în perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2023 inclusiv, nivelul accizelor pentru aceste este mai mic decât nivelul minim prevăzut în Directiva 2003/96/CE al cărui echivalent în lei se stabileşte utilizând cursul de schimb leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului 2022, se aplică nivelul minim prevăzut de directivă.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO