Opinii

Codul fiscal: din nou exceptie de la regula

05.07.2004, 00:00 19



Una dintre prevederile cele mai apreciate din cuprinsul Codului fiscal a fost regula ca modificarile Codului fiscal sa se realizeze numai prin lege, promovata, de regula, cu minim sase luni inainte de a intra in vigoare. Din pacate, aceasta regula a avut o viata mult prea scurta pentru a ne convinge de utilitatea ei: Guvernul intentioneaza ca, in perioada vacantei parlamentare, sa modifice Codul fiscal printr-o ordonanta. Sigur ca nu exista nimic ilegal in aceasta procedura, atata timp cat Parlamentul a aprobat, inainte de plecarea in vacanta, legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante care include modificarile Codului fiscal intre domeniile de reglementare.



Cu toate acestea, nu putem sa nu remarcam faptul ca aceasta modificare a Codului fiscal prin Ordonanta nu rezolva una dintre problemele reclamate de catre oamenii de afaceri: instabilitatea legislativa. Practic, la incheierea vacantei parlamentare, ordonanta va intra in discutia Parlamentului. Intr-un an electoral, tentatia unor modificari mai mult sau mai putin populiste va determina fara indoiala discutii aprinse si modificari importante ale continutului unor articole, considerate ca favorizand o categorie sociala sau alta. Mai simplu spus: ordonanta nu va fi decat un proiect de lege care va suferi modificari, foarte probabil, pana la sfarsitul anului. In aceste conditii, singura explicatie pentru modificarea Codului fiscal prin ordonanta este ca acest act normativ este emis numai pentru a simula respectarea unei reguli, care in fond nu este respectata.



O alta problema a Codului fiscal, ignorata se pare, este aceea a neconstitutionalitatii unor prevederi ale acestuia (sanctionarea infractiunilor este de domeniul legilor organice, in timp ce Codul fiscal nu face parte din aceasta categorie). Este important de notat ca ordonantele simple nu pot modifica reglementari care fac obiectul legilor organice, asa cum este precizat si in partea introductiva a art. 1 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 569 din 28 iunie 2004.



In ce priveste continutul ordonantei de modificare a Codului fiscal (varianta publicata pe site-ul Ministerului Finantelor Publice), este foarte clar pentru toata lumea: reforma fiscala se face in Romania numai sub presiunea conjuncturii externe. Asadar, s-a redus impozitul pe profit in tarile vecine, s-a redus si la noi (teoretic). In schimb, atunci cand vorbim de veniturile din munca, impozitarea celor care muncesc se mentine la un nivel foarte ridicat. Nu este deloc intamplator ca impozitul pe dividende (impozit in cascada) creste cu 5% atat in cazul persoanelor fizice, cat si in cazul persoanelor juridice. Reducerea impozitului pe profit este practic anulata de aceasta majorare, dar, atentie!, aceasta masura afecteaza, in principal, investitorii romani. De asemenea, creste impozitul pe veniturile reziduale (veniturile incluse in Capitolul "Venituri din alte surse" din Codul fiscal) de la 10% la 14%. O discutie interesanta ar trebui sa priveasca plafonul de neimpozitare a pensiilor, plafon care a ajuns la 9 milioane lei, in conditiile in care majoritatea pensiilor sunt la un nivel de aproximativ 3 ori mai mic.



"In sprijinul dezvoltarii societatii informationale", specialistii Ministerului Finantelor Publice s-au gandit sa impoziteze publicitatea efectuata pe internet. In acest sens, publicitatea efectuata pe internet nu va fi considerata publicitate audiovizuala si va fi supusa taxei pentru serviciile de reclama si publicitate. In speranta ca se va gasi cineva sa imi explice de ce radioul este mijloc de informare in masa audiovizual si site-urile de pe internet nu sunt mijloace de informare in masa audiovizuale, redau modificarea propusa de ordonanta de modificare a Codului fiscal:



"Prin publicitate realizata prin mijloace de informare in masa scrise si audiovizuale, in sensul legii, se regasesc activitatile agentiilor de publicitate prevazute la clasa de publicitate din codul CAEN, respectiv publicitatea realizata prin ziare si alte tiparituri, precum si prin radio si televiziune."



Cu toate acestea, trebuie remarcat efortul de a modifica unele prevederi restrictive privind deductibilitatea unor cheltuieli, din domeniul impozitului pe profit. Din pacate, modificarile nu au atins, de exemplu, formularea imprecisa a conditiilor de deductibilitate a chetuielilor sau impozitarea succesiva a dividendelor. Luand in considerare cele de mai sus, este de dorit ca autoritatile sa evite introducerea modificarilor prin ordonanta si sa promoveze modificarile printr-un proiect de lege. Nu exista nici un dubiu ca ordonanta va fi supusa validarii legislativului asa ca reglementarea prin ordonante nu are nici o utilitate imediata si nici o justificare reala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO