Opinii

Ce mai ascund noile modificări la Codul Fiscal

 Ce mai ascund noile modificări la Codul Fiscal

Autor: Alexandru Cristea

27.08.2012, 18:54 3659

Mecanismul de plată a TVA la încasarea facturii a captat toată atenţia în ultima perioadă, în timp ce alte propuneri din Proiectul de Ordonanţă de modificare a Codului Fiscal, aparent inofensive, dar de mare impact pe bugetele companiilor din anumite industrii, au fost lăsate în subsidiar.

Este vorba de obligaţia companiilor de a autocolecta şi plăti TVA pentru bunurile constatate lipsă din gestiune, obligaţie care va fi eliminată din Codul Fiscal. Rămâne în schimb aplicabil mecanismul ajustării TVA dedusă, adica anularea deducerii iniţiale de care a beneficiat compania la achiziţia bunului. Cu alte cuvinte, în situaţia obişnuită a unor stocuri de marfă dispărute din gestiune, efectul modificării tehnice propuse este acelaşi: nu se mai autocolectează TVA la valoarea bunurilor lipsă din gestiune, ci se anulează TVA dedusă iniţial la achiziţia acestora.

Merită însă să ne îndreptăm atenţia asupra efectului renunţării la autocolectarea TVA în cazul companiilor de leasing financiar.

În martie 2011, Ministerul de Finanţe introducea una din cele mai contestate prevederi, prin care vehiculele nerecuperate erau văzute drept bunuri lipsă din gestiune şi de aici obligaţia autocolectării TVA pentru valoarea capitalului rămas de facturat. Pe bună dreptate, atât Asociaţia Societăţilor Financiare din România (ALB), cât şi companii de consultanţă fiscală au sesizat anul trecut Comisia Europeană că România încalcă principiile europene în materie de TVA prin această abordare injustă. Pentru a evita declanşarea procedurii de infringement, acum se elimină din Codul Fiscal obligaţia autocolectării TVA pentru bunurile lipsă din gestiune.

În acest context, întrebarea care se pune este în ce măsură vehiculele nerecuperate de firmele de leasing pot face în continuare subiectul taxării, prin ajustarea taxei dedusă iniţial la achiziţie.

Directiva Europeană de TVA prevede limite foarte clare şi pentru situaţiile în care se corectează dreptul de deducere, limite pe care legislaţia românească nu are voie să le exceadă.

Ca regulă generală, o companie care şi-a dedus TVA la achiziţia de bunuri trebuie să corecteze această deducere dacă este mai mare sau mai mică decât cea la care compania are dreptul, însă deducerea iniţială nu poate fi modificată în cazul furtului, distrugerii sau pierderii dovedite corespunzător. Sunt două mecanisme la dispoziţie: fie ajustarea TVA pentru alte bunuri decât cele de capital, fie ajustarea TVA pentru bunurile de capital. Niciunul dintre ele însă, aşa cum apar descrise în legislaţia şi jurisprudenţa europene, nu poate fi aplicat maşinilor date în leasing şi (încă) nerecuperate.

Pentru că orice vehicul achiziţionat de o firmă de leasing este destinat pentru prestarea de servicii taxabile. O întrerupere în prestarea de servicii până la recuperarea eventuală a bunului nu poate fi considerată un motiv de anulare a dreptului de deducere. Firma de leasing intenţionează şi face toate demersurile necesare pentru a recupera şi folosi din nou bunul respectiv pentru activităţile sale economice.

În continuare, poate fi argumentat că vehiculul nerecuperat nu îşi încetează existenţa la momentul rezilierii contractului. Firmele de leasing nu ar apela la recuperatori şi nu ar angrena costuri în recuperarea bunului, dacă nu ar considera că maşina poate fi recuperată.

De altfel, legislaţia românească actuală limitează aplicabilitatea ajustării pentru bunuri de capital excluzând anumite categorii de active, cum ar fi mijloacele de transport a căror durată minimă de viaţă este mai mică de 5 ani.

Mai mult, nerecuperarea unui vehicul are un efect similar pentru proprietar din punct de vedere economic ca şi furtul sau pierderea, situaţii pentru care Directiva interzice ajustarea de TVA în cazul dovedirii corespunzătoare (firma de leasing poate dovedi pierderea cu documentele aferente procedurii de recuperare).

În concluzie, rămâne de văzut dacă Ministerul de Finanţe elimină obligaţia plăţii TVA la presiunea Comisiei Europene, dar încearcă în continuare să taxeze aceste situaţii prin mecanismul ajustării TVA dedusă. Dacă totuşi, în mod corect, se renunţă la orice modalitate de taxare a vehiculelor nerecuperate, ar trebui ca, prin Normele de aplicare la Codul Fiscal, să se clarifice că ajustarea de TVA nu se aplică pentru această situaţie. Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului. Firmele de leasing au dreptul de a-şi păstra dreptul de deducere a TVA pentru maşinile achiziţionate, dar nerecuperate de la clienţi, aşa cum nu au avut niciodată obligaţia autocolectării TVA, conform principiilor europene de TVA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO