Retail

Şeful Pernod Ricard: Nicio ţară nu trebuie văzută în izolare. Gândiţi la scară internaţională

Sfatul CEO-ului Pernod Ricard pentru managerii români: Nicio ţară nu trebuie văzută în izolare. Gândiţi la scară internaţională

Autor: Ioana David

28.10.2010, 11:31 13

În primul interviu acordat preseiromâneşti, Pringuet a vorbit într-o notă extrem de optimistă despreRomânia şi despre afacerile de aici.

Şeful Pernod Ricard, 60 de ani, şi-a trecutRomânia în agendă în anul cu cea mai mare instabilitate economicăşi politică.

Vizita făcută fililalei locale, deşi nu esteprima de acest fel, poate fi considerată un vot de încredere pentruafacerile din România, iar planul de dezvoltare pentru următoriiani, revăzut împreună cu echipa de management, este "foarteambiţios".

Dintr-un sediu discret, Pringuet a discutatdespre brandurile premium şi cât de importante sunt pentru unbusiness din piaţa băuturilor alcoolice, despre criza din Româniaşi despre potenţialul pe termen lung al pieţei locale.

"Înainte de toate este nevoie de încredere,care trebuie să se bazeze pe fapte corecte. Managerul nu trebuie săfie un visător, dar dacă crede că are strategia corectă, trebuie săfie consecvent.

La Pernod Ricard am spus că în industria încare activăm brandurile premium vor alimenta creşterea. Din cauzacrizei însă mulţi au fost de părere să uităm de brandurile premium,deoarece oamenii vor trece la produse ieftine. În realitate, amdemonstrat cu ultimele cifre publicate că, pe fondul reveniriieconomice, cele mai puternice branduri sunt celepremium."

România, o piaţă cupotenţial

Planul pentru perioada următoare este caRomânia să devină o piaţă la fel de importantă ca Italia pentruanumite branduri. Italia are o populaţie de peste 60 de milioane delocuitori, iar din punctul de vedere al consumul de băuturialcoolice pe cap de locuitor se afla pe locul zece la niveleuropean cu un nivel de peste 5 litri pe cap de locuitor anual,conform unor site-uri internaţionale. În România, în 2009, piaţabăuturilor alcoolice de import a fost estimată la 7,5 milioane delitri, potrivit ultimelor informaţ ii disponibile.

Pringuet este de părere că portofoliul pecare îl are pe această piaţă este "potrivit", fiind o industriepentru produsele premium şi superpremium.

Principalele branduri de whisky dinportofoliul Pernod Ricard România sunt Chivas Regal(super-premium), Ballantine's, Jameson (premium), Queen Anne,Canadian Special Old şi MacNairs (mainstream). Pe segmentul devodcă, filiala producătorului francez este prezentă cu brandurileExquisit (superpremium), Absolut (premium), Wyborowa şi Borzoi(mainstream).

"Cu siguranţă consumul va creşte în perioadaurmătoare. Dacă mă gândesc numai la combinaţia dintre Ballantine's,Chivas Regal, Jameson şi Absolut Vodka, pot spune că acestesegmente se potrivesc pentru România şi pentru a «hrăni» creştereaurmătoare", a adăugat Pierre Pringuet.

Afacerile totale din România s-au ridicatanul trecut la 105,7 milioane de lei (24,9 mil. euro), în scăderecu 3% în lei şi cu 15% în euro. În primele cinci luni ale acestuian, vânzările Pernod Ricard au reluat creşterea.

"Cu siguranţă ce a fost mai greu a trecut înRomânia. Anul 2009 a fost cel mai dificil, situaţia fiind similarăîn toată lumea. Acum există mai multă stabilitate şi cred că estecazul şi în România.

Poate 2010 va rămâne greu, dar fără îndoialădin 2011, ţara îşi va recăpăta avântul", spune Pringuet,referindu-se la situaţia macroeconomică a României.

Întrebat care consideră că este cea mai mareproblemă a României în acest moment, el s-a referit la gradul deîndatorare, ceea ce necesită ajustări, "însă din punctul de vedereeconomic, ţara are potenţial".

"România este cu siguranţă una dintre celemai impactate ţări, de aceea ajustările vor dura mai multcomparativ cu alte state.Aici există cluburi exclusiviste şi baruri, este opiaţă atractivă pentru afacerea noastră." Pringuet a adăugat că înultimii şapte ani, în România, Pernod Ricard a crescut în medie cupeste 30% anual în ciuda încetinirii din ultimul an.

Achiziţiile nu sunt pe lista depriorităţi

Şeful Pernod Ricard România aafirmat că în viitorul apropiat nu are în vedere nicio achiziţienicăieri în lume, după ce preluarea Vin & Sprit (proprietarulbrandului Absolut) din 2008 a însemnat creşterea gradului deîndatorare, iar în următorii doi ani se va concentra pe diminuareaacestuia. "După aceea vom vedea. Depinde de oportunităţ i." În ceeace priveşte strategia locală, aceasta se va concentra pe 14branduri strategice din portofoliu care sunt deja aici, pentru căla nivel internaţional tendinţ a este ca mărcile internaţionale săcâştige cotă de piaţă în detrimentul celor locale. O altă tendinţăcare se manifestă atât în unele state europene, cât şi în Americade Nord este dezvoltarea retailului de proximitate. "Micilesupermarketuri se dezvoltă pentru că oamenii sau săturat să se urceîn maşină, să meargă în locuri cu parcări mari, să stea la cozi", amai spus Pringuet.

Atunci şi acum

Şeful Pernod Ricard a venitpentru prima dată în România la începutul anilor '70 într-oexcursie care viza spaţiul sovietic.

După mai multe experienţeneplăcute în restaurantele din statele din regiune, a fost plăcutimpresionat de caracterul românilor. "Am ajuns în România, aproapede graniţă, într-un orăşel.

Era vară, ne-am aşezat la oterasă şi am întrebat dacă putem comanda în engleză sau franceză,iar cineva ne-a răspuns în franceză: vă rog să staţi jos, sunteţibineveniţi. După atâţia ani pot spune despre România că ţara estemult mai bine, dar caracterul oamenilor a rămas acelaşi." De atunciconsideră România o ţară plăcută "poate pentru noi franceziidatorită similarităţilor lingvistice", iar românii "nişte oameniabordabili".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO