Media & Advertising

Un nou "joc" pentru agentiile de publicitate

20.05.2005, 12:09 16

Televiziunile ar putea descoperi in viitorul apropiat un adversar redutabil pe piata publicitatii in jocurile pe calculator, care atrag din ce in ce mai multi pasionati si dezvolta, implicit, un teren fertil reclamelor, scrie Financial Times.

In ultimii ani au aparut o serie de companii care imbina talentul de a dezvolta jocuri cu aptitudinile agentiilor publicitare si cu dorinta de a construi un mediu propice pentru cei care isi fac publicitate exploatand expansiunea jocurilor electronice.

Industria a avansat de la publicitatea prin simple panouri statice si plasamente de produse in cuprinsul jocurilor, cum ar fi, de exemplu, o vizita la McDonald''s in "The Sims". Noua generatie de publicitate se bazeaza pe dinamica, are mai multe forme multimedia si poate fi actualizata tot atat de usor ca un panou electronic sau ca un program de televiziune.

Firma israeliana Double Fusion va anunta prima rulare a noii tehnologii, in jocuri ce implica un format media diversificat, cu muzica, animatii si video.

"Un personaj poate ridica o cutie de Cola intr-un joc care este rulat la ora 14. In aceeasi scena, daca jocul este rulat la ora 17, personajul ar putea sa ridice o cutie de Budweiser, depinzand de firma care a achizitionat o anumita ora", au declarat reprezentantii companiei.

Noile servicii vor fi destinate initial celor pasionati de jocurile pe calculator si care dispun de o conexiune la Internet, avand posibilitatea de a rula versiunile pentru retea a jocurilor preferate.

"Audientele televiziunilor sunt in scadere. Oamenii care isi petrec tot mai mult timp cu jocurile electronice reprezinta un mediu in dezvoltare si o buna oportunitate pentru crearea imaginii unei marci. Peste 70% din barbatii intre 18 si 34 de ani obisnuiesc sa utilizeze jocurile electronice, dar numai 0,07% din bugetele destinate campaniilor publicitare sunt orientate spre acest domeniu", a spus Darren Her-man, directorul comercial al companiei IGA Partners, o retea publicitara ai carei fondatori combina experienta media cu expertiza in domeniul jocurilor.

"Industria s-a cristalizat destul de repede iar acum se afla in perioada de extindere. Banii destinati campaniilor publicitare incep sa para-seasca televiziunile si sa se indrepte spre domeniul jocurilor electronice", a spus Mitchell Davis, directorul general al com-paniei Massive, cea mai mare dintre noile retele publicitare.

Massive are contract cu zece realizatori de jocuri si isi va introduce noua tehnologie in aproximativ 40 de titluri pe parcursul anului 2005.

Printre primii care vor beneficia de acest gen de publicitate se numara companiile Intel, Paramount, Universal, T-Mobile, Verizon si Dunkin'' Donuts. Acestea vor plati sume direct proportionale cu timpul in care spotul este vizionat, Massive colaborand cu Nielsen, companie ce masoara audienta.

"Pe masura ce avansezi de la o scena la alta, ai posibilitatea de a viziona un spot. Realizarea produselor publicitare dinamice reprezinta un proces foarte simplu de introducere in joc, in timpul realizarii acestuia. Necesita doar cateva zile de munca suplimentara", a adaugat Davis.

Ubisoft, producatorul francez de jocuri electronice, a introdus noua tehnologie in unul din ultimele jocuri lansate, fiind disponibile afise, panouri in statiile de metrou si postere.

"Daca vrei sa mediatizezi un film care va fi lansat luna viitoare, vrei ca spoturile publicitare sa fie dinamice pentru ca, peste doi ani, nu vrei ca aceleasi panouri sa fie inscriptionate in joc", a spus Jeffrey Dickstein, manager de vanzari la divizia din America de Nord a companiei franceze.

Companiile sunt inca intr-o faza in care isi continua experimentele. David Rubin, brand manager responsabil pentru marca de deodorante Axe, este de parere ca jucatorii schimba opinii intre ei in legatura cu produsul pe care il vad in cuprinsul jocului.

"Totul este sa fie cat mai real. In ''Splinter Cell'', Axe este in baie. Poti sa il ridici, sa il folosesti si, daca vrei, poti sa il arunci pentru a distrage atentia inamicului", a spus Rubin. Concurentii companiei Massive abordeaza in alt mod publicitatea in jocuri. Trymedia Systems ofera servicii sigure pentru descarcarea unor jocuri de pe reteaua Internet si insereaza spoturi publicitare in versiunile de testare gratuia. Alte companii din domeniu sunt Bidamic si Cocojambo. Piata ramane dispersata si foarte redusa. Pentru a reusi, companiile va trebui sa obtina, in viitor, parti tot mai mari din bugetele publicitare ale marilor companii.

"In prezent, bani investiti in reclama prin jocurile electronice provin din bugete secundare, destinate experimentelor. Jucatorii de pe piata trebuie sa intre in bugetele principale daca vor sa obtina venituri substantiale", a spus Michael Goodman, un analist al pietei jocurilor.

Goodman anticipeaza ca piata va creste de la 10 milioane dolari (7,9 milioane euro), nivel atins in 2003, pana la 92 milioane dolari (72,8 milioane euro) in 2007, o rata de crestere importanta dar inca sub nivelul televiziunilor.

"Incepand din 2008, vom experimenta o rata de crestere si mai mare, principalul factor determinant fiind majorarea numarului de terminale conectate", a precizat Goodman.

Singura incertitudine ramane modul in care pasionatii de jocuri electronice vor privi noua tehnologie. Putina realitate este, insa, apreciata chiar si in lumea jocurilor. Tastand "pizza" in timpul rularii jocului "Everquest II", produs de Sony, esti conectat la pagina web a companiei Pizza Hut si poti face o comanda fara sa intrerupi jocul. stelian.vezentan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO