Media & Advertising

Televiziunile si-au gasit si ele instrumentul de masurare

24.10.2003, 00:00 15

Studiul unic de masurarea audientelor pentru televiziune, care va intra in functiune la inceputul anului viitor, va marca o etapa noua in viata televiziunilor si a cumparatorilor de spatiu de televiziune. Masuratorile vor fi realizate de TNS-AGB International, care a castigat acest contract in urma unei licitatii organizate in aceasta vara de catre Consiliului National al Audiovizualului (CNA).  Contractul va avea o durata de patru ani, dupa care se va organiza o noua licitatie. Costurile de implementare ale acestui studiu vor fi suportate de televiziuni, in proportie de 80% si 20% de agentiile de publicitate.
Acest proiect a fost initiat in urma cu aproape doi ani de catre Consiliul National al Audiovizualului (CNA), in momentul dezvbaterilor la noua Lege a audiovizualului."La inceput am fost priviti cu suspiciune, ni s-a reprosat ca am vrea sa tulburam bunul mers al lucrurilor. Erau destule discutii si nemultumiri privind modul in care se vor masura si institutia care va masura audientele, dar piata singura n-a reusit sa rezolve aceasta chestiune. Membrii CNA sunt multumiti de acest rezultat, care este o premiera prin faptul ca doua companii concurente, TNS si AGB, si-au unit fortele," a declarat Ralu Filip, presedintele CNA."De la 1 ianuarie, vom avea un panel nou, nu mai pot exista suspiciuni, cu un numar semnificativ mai mare de peoplemetre (n.red. un aparat caer se ataseaz= televizorului si inregistreaz= in timp real programele pe care le vizioneaz= membrii unei familii) si cu o marja de eroare mult mai mica," a adaugat seful CNA.Potrivit lui Ralu Filip, marja de eroare actuala pentru masuratorile de televiziune este de 3,5%, iar de la 1 ianuarie, odata cu aplicarea noilor masuratori, va ajunge la 1,5%."Cred ca de la 1 ianuarie rezultatele vor fi mult mai precise, iar o posibila consecinta este ca s-ar putea sa asistam la cresterea numarului de peoplemetre, la solicitarea posturilor de televiziune, in aproximativ doi ani," a mai spus seful CNA.In acest moment, numarul de peoplemetre raportate este 700, iar in 2004 va ajunge la 1.000. Ralu Filip sussine ca ar fi nevoie de 2.000, dar nu exista suficiente posibilitati materiale.Mihai Vartosu, presedintele Asociatiei Romane pentru Masurarea Audientelor (ARMA), care reuneste agentiile de publicitate, adica cele care platesc 20% din costurile acestui studiu spune ca nu vom asista la schimbari spectaculoase pe piata televiziunilor, pe termen scurt."Studiul reprezinta doar o baza de pornire, dar este foarte greu de presupus ca piata se va schimba. Pentru noi, cel mai important lucru este sa avem masuratori precise, corecte. In rest, ca se schimba topul televiziunilor sau audienta difera, acestea sunt fluctuatii normale ale pietei, asta nu inseamna ca masuratoarea este proasta. Unii castiga, altii pierd, iar asta face parte din regula oricarei piete libere," a spus Vartosu.



Erori mai putine
Reprezentantii televiziunilor par si ei multumiti de noile instrumente de raportare. "Acest lucru va aduce un plus de stabilitate pietei de publicitate TV si o mai mare siguranta advertiserilor ca investitia lor in marketing prin intermediul publicitatii TV este cuantificata prin intermediul unor masuratori profesioniste. Din punct de vedere al televiziunilor, masuratorile pe un esantion mai mare vor asigura o analiza mai detaliata a publicului telespectator si o corelare mult mai eficienta a grilelor de programe cu preferintele telespectatorilor," a declarat Lucia Romaniuc, sef la departamentul de cercetare al MediaPro International."Acest contract inseamna un castig pentru piata de media TV, sistemul de masurare va fi unic, va exista un singur set de date pentru toate statiile TV, iar eroarea de masurare va fi foarte mica. Consider ca acest contract este un avantaj pentru piata de televiziune din Romania, fiecare statie TV platitoare va fi masurata si raportata de o singura companie si va avea o imagine cat mai reala asupra audientelor pe care le inregistreaza," a spus, la randul sau, Anca Gheorghe, director marketing la TVR.Din punct de vedere tehnic, noul studiu nu vine cu mari inovatii, conform directorului executiv al TNS AGB, Doru Szobor."Ceea ce e nou prin semnarea contractului e ca pentru prima oara exista un unic furnizor si un unic client, si exista o unica sursa de masurare a audientelor, recunoscuta de toata lumea, pentru ca nu intotdeauna concurenta este productiva, cel putin nu pe aceasta piata," a spus el.Studiul pentru masurarea audientei pentru televiziune este al treilea pentru mass-media romaneasca. In vara acestui an,  institutele de cercetare IMAS si Mercury Research au castigat licitatia pentru desemnarea operatorilor ce vor masura audientele pentru radio, incepand tot cu 1 ianuarie 2004. Pentru presa scrisa, primele masuratori de audienta (SNA) au aparut in urma cu aproximativ un an si este realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO