Media & Advertising

Sistemul de masurare a audientelor TV va fi imbunatatit

08.07.2005, 19:03 27

TNS-AGB, agentia care masoara de mai bine de un an si jumatate audientele televiziunilor din Romania, va imbunatati sistemul pe care il foloseste dupa ce, acum doua saptamani, Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA) a sesizat Consiliul National al Audiovizualului (CNA) in legatura cu nerespectarea unor cerinte prevazute in contract.

Cele mai recente discutii dintre TNS-AGB si ARMA (asociatie care reprezinta televiziunile in negocierile cu firma care masoara audientele) au avut loc saptamana aceasta, la sediul CNA. Tot aici, la jumatatea lunii iunie, Mihail Vartosu, presedintele ARMA, venise pentru a solicita Consiliului sa intervina pentru desfasurarea in mai bune conditii a masuratorilor audientelor TV.

Vartosu a explicat atunci ca ARMA a aflat, in urma unui raport de audit asupra modului in care sunt masurate audientele TV, ca exista mai multe probleme care ar putea periclita rezultatele acestora.

Raportul a fost realizat de agentia Centre D''Etude Des Supports de Publicite (CESP) din Franta, in intervalul noiembrie 2004 - februarie 2005. Printre problemele descoperite de CESP se numara cele privind faptul ca multi dintre membrii gospodariilor vizitate aveau datele socio-demografice gresite sau neactualizate, ca circa 10% din telecomenzile gospodariilor vizitate aveau probleme tehnice grave, ca perioada de proba pentru caminele nou-intrate in panel era prea scurta, ca o buna parte din indivizii din panelul studiat nu se uitau deloc la televizor etc. Studiul a vizat gospodariile care fac parte din panelul ales de TNS-AGB.

La doua saptamani dupa ce rezultatele auditului au devenit publice, reprezentantii TNS-AGB au explicat in fata membrilor CNA ca au avut in prealabil o intrevedere cu reprezentantii ARMA si au discutat in detaliu cele noua probleme aparute in raportul de audit, facand propuneri concrete si luand deja masuri pentru indreptarea lor.

Mihail Vartosu, prezent si el la discutii, a aratat ca este multumit de aceste solutii si a explicat ca aceasta initiativa a pornit de la ideea ca serviciul de masurare a audientelor TV realizat de TNS-AGB " este perfectibil".

Si Ralu Filip, presedintele CNA, a tinut sa precizeze ca nu trebuie sa se inteleaga ca problemele identificate de CESP in sistemul de masurare a audientelor din Romania ar induce neincredere in acest proces. Aceste probleme nu au afectat fundamental procesul de masurare a audientelor, sustine Filip. "Nu e un demers de neincredere ce ati facut dumneavoastra, ci un demers de procedura", le-a spus el celor prezenti la intalnirea de la CNA.

"Nici una din constatarile auditului francez nu exprima o afectare profunda a procesului de masurare", a declarat Ralu Filip, sustinand ca "cele noua probleme pot aparea oriunde si nu au afectat substantial calitatea audientelor".

Filip a spus ca, pentru a se ajunge la o masurare de mai mare calitate a audientelor in Romania, agentia care face masuratorile ar trebui sa tina cont de doua lucruri: sa instaleze mai multe peoplemetere in gospodarii si sa ia in considerare, pe timpul verii, instalarea de asemenea aparate si in hoteluri. "Oamenii se muta din gospodarii in hoteluri pe timpul verii si isi continua acolo obiceiurile de consum", a explicat presedintele CNA, spunand ca ar fi "foarte bucuros daca ARMA ar lua in considerare aceste doua aspecte".

Filip a respins si posibilitatea vreunui prejudiciu de imagine adus companiei TNS-AGB in urma acestor discutii, spunand ca cele doua companii, Taylor Nelson Sofres (TNS) si AGB International, se afla pe locurile doi, respectiv trei in lume, imaginea lor neputand fi atacata. "Sunt prea buni si unii si ceilalti ca sa le fie afectata imaginea", a spus Filip.

Doru Czobor, directorul general al TNS-AGB, nu a dorit sa enumere, concret, masurile care s-au convenit impreuna cu ARMA, multumindu-se sa spuna ca ceea ce se va intampla de acum inainte "va duce la imbunatatirea procesului de masurare".

Mihail Vartosu a spus ca reprezentantii TNS-AGB au facut o serie de propuneri catre ARMA "dupa o lunga pauza" si dupa ce au fost trimise doua randuri de scrisori catre agentia de masurare a audientiei TV. "Tot ezitau sa ia niste masuri serioase", a spus Vartosu.

Referitor la influenta pe care cele noua probleme ar putea-o avea asupra rezultatelor audientelor, Vartosu a spus ca, "desi piata de publicitate s-a aratat ingrijorata in legatura cu unele aspecte ale auditului, pana in prezent nici un membru al ARMA nu a contestat rezultatele". "Unele din probleme, daca ar fi generale in tot panelul, ar putea sa modifice grav rezultatele, dar noi nu credem ca este asa", a mai declarat el, subliniind ca este vorba despre "cele mai bune firme de masurare din lume".

"Nu credem ca lucrurile sunt scapate de sub control, dar vrem calitate maxima pentru banii pe care ii platim, sa se ajunga cat mai aproape de perfectiune", a spus Vartosu.

Intrebat despre criteriile dupa care a fost selectata agentia CESP pentru efectuarea auditului, Vartosu a spus ca CESP este autoritatea in materie din Franta, si este membru al I-JIC (International Joint Industry Committee). "CESP a fost aleasa dintr-o lista lunga, periata de cei de la TNS-AGB International, rezultatele auditului nu pot fi puse la indoiala, nici abilitatile nici autoritatea profesionala a CESP", a declarat Vartosu.

Presedintele ARMA a atras atentia membrilor CNA asupra unei alte probleme intampinate de TNS-AGB in procesul de masurare, si anume aceea ca operatorii de cablu schimba frecventele unor programe fara sa anunte si agentia, creand astfel confuzie in procesul de masurare.

Ralu Filip a decis ca, pentru rezolvarea acestei probleme, sa ii invite la o alta sedinta pe reprezentantii Asociatiei de Comunicatii prin Cablu si pe cei ai ARMA.

TNS-AGB International este o companie de tip joint venture infiintata in 2003 prin unificarea a doua companii care operau panele de peoplemetere, TNS-CSOP si AGB TAM. TNS-AGB International a fost numita drept organism unic de masurare a audientei TV in Romania de catre ARMA, in vara anului 2003. Contractul cu ARMA a fost semnat pe o perioada de patru ani, incepand din ianuarie 2004.

Panelul pe care se fac masuratorile este format din 1.150 de gospodarii dintre care sunt raportate cel putin 1.000. Aceste gospodarii trebuie sa fie reprezentative pentru universul studiat, si anume persoane de peste 4 ani care locuiesc in gospodarii cu cel putin un televizor. Gospodariile au fost alese pe baza studiului de configurare realizat la solicitarea Consiliului National al Audiovizualului, in care au fost incluse 12.000 de gospodarii.

Masurarea se face cu ajutorul peoplemeter-elor, care inregistreaza informatii despre starea televizorului (daca este aprins sau nu), frecventa canalului privit, precum si persoana care se uita la televizor in acel moment. La aceste informatii se adauga datele demografice ale oamenilor inclusi in studiu.

Costurile studiului sunt suportate de industriile media si de publicitate, iar datele de audienta sunt oferite contra cost.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO