Media & Advertising

Revistele de IT romanesti incearca sa faca fata recesiunii

25.07.2003, 00:00 11



Evolutia pietei de IT a condus, in ultimii ani, la dezvoltarea unui gen publicistic nou: revistele de IT. Valoarea acestei piete este discutabila, deoarece putine titluri sunt auditate, insa unele estimari evalueaza piata in jurul a doua milioane de dolari anual.



Chiar daca piata a cunoscut o evolutie dinamica, nu toate publicatiile au fost absorbite, existand numeroase cazuri de reviste care s-au retras. Ultimul exemplu in acest sens este publicatia Net Report, editata de compania Agora Media. In alte cazuri, cum este exemplul IDG Romania, filiala locala a companiei americane cu acelasi nume, companiile s-au specializat pe oferta de servicii, in paralel cu activitatea editoriala.



Un concurent serios pentru revistele de profil s-au dovedit a fi chiar propriile lor site-uri, aproape toate avand si o componenta online. Nu in ultimul rand, recesiunea globala a avut efecte si pe piata autohtona, mai ales in cazul filialelor unor companii straine.



In prezent, pe piata romaneasca isi disputa intaietatea trei trusturi de presa mari care editeaza publicatii de tehnologia informatiei: IDG Romania, Vogel Burda Communications Romania si Agora Media. De asemenea, isi mai desfasoara activitatea si alte publicatii ale unor trusturi cu sprijin financiar mai mic, cum ar fi Publisher Romas, editorul Xtrem PC sau MTR Press, care editeaza revista Connect.





De la reviste la targuri specializate



IDG Romania se afla pe piata romaneasca de zece ani, timp in care a trecut prin mai multe transformari, iar in prezent s-a orientat tot mai tare pe oferta de servicii integrate, activitatea editoriala reprezentand doar o componenta a grupului, conform directorului general Mihaela Gorodcov.



"IDG Romania a urmat trendul de la nivelul corporatiei si ne-am transformat mai pregnant in ultimii cinci ani din publicisti in furnizori de servicii IT&C conexe activitatii noastre de baza," a spus Gorodcov.



Compania editeaza revista lunara PC World Romania, incepand cu 1993, avand ca tinta utilizatorii de tehnologia informatiei cu anumite cunostinte in domeniu, Computerworld Romania, publicatie bilunara destinata segmentului de business si aplicatii, si Network World Romania, publicatie bilunara de tehnologii de networking si telecomunicatii.



De asemenea, IDG organizeaza diverse evenimente de IT&C, cel mai cunoscut fiind ROCS (Romanian Computers Show).



Orientarea companiei catre organizarea de evenimente s-a produs si pe fondul recesiunii sectorului de IT&C, la nivel global.



Gorodcov nu a dorit sa precizeze care din activitatile companiei este mai profitabila, mentionand doar ca "ponderea serviciilor din totalul veniturilor companiei este destul de semnificativa."



IDG Romania are 24 de angajati permanenti si un numar variabil de colaboratori, in functie de proiectele pe care le desfasoara.





Sa se ieftineasca Internetul



Vogel Burda Communications Romania a aparut in 1991, initial sub denumirea de Editura Badescu, devenind in 1997, in urma unei investitii a trustului german Vogel Meridien, Vogel Publishing Romania. Ulterior, ca urmare a fuziunii, in Germania, dintre Vogel Meridien si Hubert Burda, compania a devenit in 2002 ceea ce este astazi. Actionarii companiei sunt compania germana Vogel Burda Holding, cu 60% si o persoana fizica.



Firma are sediul la Brasov si este editorul publicatiilor CHIP Computer & Communications, care apare lunar, CHIP Special, publicatie bilunara care trateaza cate un subiect in fiecare numar, LEVEL Games Hardware & Lifestyle, revista care se adreseaza pasionatilor de jocurile pe computer si al saptamanalului Portal, aparut in luna mai a acestui an, care trateaza subiecte din lumea digitala.



Conform directorului de marketing Leonte Marginean, CHIP este cea mai profitabila dintre revistele companiei, care, conform propriilor declaratii are o cota de aproape 50% din piata.



"In anul aparitiei CHIP, domeniul IT era unul de avangarda in Romania, apoi el a devenit, treptat, unul de nisa. Incet-incet el se transforma si in Romania, in viitorul apropiat, intr-un domeniu de larg interes. Pe masura ce pe piata vor patrunde tot mai multe calculatoare, iar conexiunea la Internet va fi tot mai accesibila, sper ca procentul populatiei Romaniei care are legatura cu IT&C-ul sa creasca semnificativ, a declarat Marginean.



Revistele aflate in portofoliul companiei au continut integral romanesc. Intrucat compania abia a lansat o noua publicatie- saptamanalul Portal- este greu de spus in acest moment ce intentii mai are.



Agora Media, cel de-al treilea jucator important de pe aceasta piata editeaza trei publicatii: PC Magazine Romania, eWeek Romania si Gazeta Informatica, precum si serviciul de stiri Agora News si revista Agora On Line.



Compania a editat pana nu de mult si publicatia Net Report, dar a intrerupt deocamdata publicarea acesteia, din ratiuni economice, conform directorului general Romulus Maier.



"Economia globala a scazut, vanzarile de IT au scazut , iar editurile de profil au avut de suferit, prin scaderea bugetelor de publicitate. Recesiunea a avut efecte si in Romania, unde bugetele n-au crescut, ci dimportiva, au scazut, in unele cazuri (de pilda, in urma fuziunii HP cu Compaq)," a spus Maier.



"Nu am avut probleme cu cititorii, dar numarul firmelor care sa sustina o astfel de revista a ramas constant, daca nu chiar a scazut," a spus el, adaugand ca publicarea revistei ar putea fi reluata in momentul in care piata publicitatii va creste.



Agora Media si-a inceput activitatea in urma cu trei ani, avand in prezent doi asociati.



Potrivit lui Maier, cea mai profitabila dintre publicatii este PC Magazine, licenta a companiei americane Ziff Davis, care conform estimarilor interne are o cota de 30% din piata.



Pe primele trei luni ale acestui an, revistele de IT de pe piata romaneasca au inregistrat incasari brute (rate card) din publicitate de 957.000 de dolari, in crestere cu 3% fata de perioada similara a anului trecut, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piata Alfacont MediaWatch.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO