Media & Advertising

Raport PwC: Industria de media şi divertisment din România va atinge 4 mld. euro în 2023, plus 7% an/an, avans care se va menţine în următorii patru ani. “Perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală şi dominată de publicitate”

Florin Deaconescu, Partener şi Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România

Florin Deaconescu, Partener şi Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România

Autor: Cristina Bellu

18.07.2023, 10:10 366

Industria de media şi divertisment din România ar urma să atingă anul acesta valoarea de 4 miliarde euro, în creştere cu 7% comparativ cu 2022, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze creşteri, conform raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027 (GEMO).

Potrivit datelor PwC, România are cea mai mare creştere estimată a industriei dintre ţările din regiunea Europei Centrale şi de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia sectorul ar urma să urce cu 6% în acest an, în Ungaria cu aproximativ 4,3%, iar în Cehia cu 4,2%.

Totodată, previziunile pentru România indică menţinerea unei rate de creştere a industriei de media şi divertisment între 6 şi 7% pe an până în 2027.

”După o revenire puternică în 2021, când a crescut cu 10%, rata de creştere estimată a industriei de media şi divertisment din România s-a stabilizat la un nivel de 7% în ultimii doi ani, majoritatea segmentelor puternic afectate de pandemie, precum cinematografia sau sectorul de evenimente şi publicaţii business to business, revenind la nivelul pre pandemic. Totodată vedem că perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală şi dominată de publicitate”, spune Florin Deaconescu, Partener şi Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România.

Dintre cele 11 segmente analizate în cadrul raportului pentru România, estimările arată că cele mai mari creşteri procentuale vor fi înregistrate de publicitatea outdoor, cu 33,5%, serviciile Over-the-top - OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, şi cinema, cu 24%. La polul opus se situează ziarele şi revistele tipărite, cu un avans estimat la doar 0,36%.

Industria cinematografică, segmentul cel mai afectat de pandemie, a avut în 2022 cea mai mare creştere de pe piaţa de media şi divertisment din România, cu un avans de 91%, la 43 milioane de euro. Pentru anul acesta creşterea este estimată la 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre pandemic de 59 milioane de euro (2019).

Piaţa de servicii Over-the-top - OTT din România a înregistrat anul trecut a doua creştere din piaţă, de 24%, ajungând la o valoare de 56 milioane euro şi va continua să crească şi în acest an cu o rată estimată la circa 32%, până la 74 milioane euro.

“România rămâne în continuare cea mai mică piaţă OTT din regiunea Europei Centrale şi de Est, în ciuda ratelor de creştere impresionante din ultimii ani, însă competiţia dintre furnizorii OTT prezenţi în România este din ce în ce mai mare”, notează raportul PwC.

Previziunile arată că sectorul de acces la internet din România va avea a treia cea mai rapidă creştere din lume în următorii cinci ani. În 2022, acesta a crescut cu 11%, la 1,27 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indică un avans de aproximativ 13% în 2023.

Publicitatea pe internet* a urcat cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, în 2022. Segmentul va continua să crească şi în 2023, dar într-un ritm mult mai lent, de circa 5%, conform estimărilor.

Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) a stagnat anul trecut, având venituri de 862 milioane euro, iar pentru anul acesta este estimat un avans de circa 2,7%.

Ziarele şi revistele tipărite din România au avut o creştere pentru prima oară din 2018, de aproximativ 16%, respectiv 24%, însă nu se prevede o tendinţă asemănătoare pentru 2023, ci mai degrabă o scădere. În acelaşi timp, vânzările de carte au stagnat la venituri de 142 de milioane de euro, iar pentru anul acesta este aşteptată o creştere timidă de până la 144 de milioane de euro.

Segmentul de radio, muzică şi podcast a continuat să crească şi în 2022, având un avans de 12% anul trecut, la 34 milioane euro şi este estimat să urce la 36 milioane euro în 2023.

Sectorul media B2B a depăşit nivelul prepandemic cu un avans de peste 19% anul trecut, ajungând la 153 milioane de euro. Perspectivele rămân optimiste şi pentru 2023, cu toate că nu este aşteptată o creştere mai mare de 8%.

Publicitatea outdoor a continuat să urce şi în 2022, cu circa 7%, la 32 de milioane de euro, însă în 2023 ar urma să avanseze cu 33,5%, de până la 43 de milioane euro, cea mai mare rată dintre toate sectoarele analizate.

Segmentul de jocuri video şi e-sports (sporturi electronice) a avut un plus de 6% în 2022, ajungând la venituri de 218 milioane de euro. Pentru acest an, se estimează un avans de doar 3,3%, până la 226 milioane de euro.

La nivel global, veniturile industriei de media şi divertisment au urcat cu 2,3% în 2022, la 6,88 trilioane dolari, un ritm mult mai lent faţă de 2021 când a fost de aproximativ 5%, iar pentru 2023 este aşteptată o creştere de 3,4%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO