Media & Advertising

Publicatiile economice castiga teren

21.05.2004, 00:00 9

Principalele doua publicatii cu profil economic din Romania, Ziarul Financiar si Capital, au inregistrat cele mai solide cresteri ale numarului de cititori, fata de anterioara livrare de date, potrivit ultimelor date de audienta in domeniul presei scrise furnizate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor BRAT.
Ziarul Financiar a avut in perioada februarie 2003 - februarie 2004 o crestere de 9,9% a numarului de cititori, iar Capital a crescut cu 11,7%. Ultima livrare a Studiului National de Audienta confirma succesul de care se bucura Ziarul Financiar in randul persoanelor cu statut social si venituri ridicate. Astfel, cititorii ZF au cele mai mari venituri din intreaga presa romaneasca (248 USD lunar, in timp ce in randul populatiei venitul mediu lunar este de 123 USD). De asemenea, ZF are cel mai mare procent de cititori cu studii superioare (52,7%) intre toate publicatiile incluse in SNA si cei mai multi cititori din categoria managerilor, directorilor si profesionistilor cu inalta educatie (59,6%).
Ierarhia cotidienelor centrale din Romania, in primele zece pozitii, a ramas aproape neschimbata in ceea ce priveste numarul de cititori, comparativ cu livrarea anterioara, octombrie 2002 - octombrie 2003. Libertatea si-a consolidat prima pozitie, fiind urmata in ordine de Evenimentul Zilei, Pro Sport, Adevarul, Gazeta Sporturilor, Romania Libera, Jurnalul National, National, Ziua si Ziarul Financiar.
Cele 10 cotidiene centrale pentru care sunt disponibile date in SNA sunt citite de 40,1% din populatia cercetata (2,5 milioane persoane). Comparativ cu livrarea precedenta de date (perioada de masurare octombrie 2002 - octombrie 2003), Ziarul Financiar si Libertatea au castigat cei mai multi cititori in acest segment (cate 15 mii cititori).
In functie de numarul mediu de cititori pe editie, ierarhia celor mai importante zece titluri din presa scrisa (cu exceptia suplimentelor gratuite), indiferent de frecventa de aparitie, este urmatoarea: Libertatea (1.102 mii cititori), Practic in bucatarie (1.076 mii), Pro TV Magazin (972 mii), Libertatea de duminica (886 mii), Evenimentul Zilei (744 mii), Rebus (Flacara) (701 mii), TV Satelit (648 mii), TV Mania (590 mii), Practic, idei pentru casa, gradina si apartament (557 mii), Pro Sport (542 mii).
Pro TV Magazin este in continuare cea mai citita publicatie saptamanala din Romania si cel mai citit ghid tv specializat. Fiecare editie a acestei reviste are, in medie, 972 mii cititori.
Primele cinci publicatii lunare, in functie numarul de cititori pe aparitie, sunt Practic in bucatarie (1,076 mii cititori), Rebus (Flacara) (701 mii), Practic - Idei pentru casa, gradina si apartament (557 mii), Secretele bucatariei (513 mii) si Playboy (436).
Playboy domina in continuare autoritar piata revistelor masculine. Celelalte doua reviste din acest segment incluse in SNA (FHM si Hustler) detin, impreuna 46% din piata, in timp ce Playboy are o cota de piata de 56%.
Directorul general Publimedia, companie care editeaza Ziarul Financiar, Dragos Stanca, apreciaza ca noul val SNA nu aduce mari surprize sau informatii pe care principalii actori de pe piata publishingului din Romania sa nu le fi anticipat. "In ceea ce priveste titlurile editate de grupul MediaPRO prin Publimedia International si PBR Publishing, consider ca este remarcabila, in primul rand, performanta Ziarului Financiar, care a inregistrat cea mai mare crestere in audienta dintre toate cotidienele romanesti. Rezultatul ne bucura foarte mult, in conditiile in care audientele celorlalte cotidiene fie au scazut, fie au stagnat, fie n-au crescut cu mai mult de 3,3%", a precizat el.
"De asemenea, este important pentru noi ca reteaua de ziare locale editate de noi ramane, ca audienta cumulata, lider national pe piata titlurilor regionale cu audienta masurata si ca peste 30% dintre publicatiile prezente in SNA care apar in afara Bucurestiului apartin grupului MediaPRO. Trecand de la ziare la reviste, este de subliniat ca ProTV Magazin ramane lider al audientelor pe piata titlurilor cu aparitie saptamanala si lider detasat pe cea a ghidurilor TV. Suntem multumiti, de asemenea, ca Playboy este in continuare lider de necontestat pe segmentul revistelor masculine si ca Acasa Magazin ramane un actor de baza pe piata revistelor feminine", a adaugat Dragos Stanca.
Cresterea Capitalului cu 11,7% este vazuta de Razvan Corneteanu, directorul executiv al Diviziei Ziare Ringier Romania, ca un rezultat al investitiilor facute in acesta. "Cresterea Capitalului a fost determinata de investitiile pe care le-am facut anul trecut, iar acum culegem rezultatele". Cat despre celelalte publicatii Ringier, Corneteanu afirma: "si Pro Sportul a reusit sa-si pastreze distanta fata de competitie. Ceea ce confirma faptul ca am reusit sa-l mentinem pe primul loc si asta a fost principala batalie a Ringier din ultimele 9 luni".
Lipsa de surprize a datelor furnizate de SNA a fost subliniata si de Peter Jansen, Managing Director Sanoma Hearst Romania. "Ultimele rezultate sunt asa cum ne asteptam sa fie, inclusiv pentru titlurile noastre, care sunt stabile sau in crestere. In general, se poate vedea ca datele oferite de SNA urmeaza evolutia tirajelor, dar cu un decalaj de timp", a precizat Jansen. El a spus ca decalajului e favorabil pentru titlurile care pierd din tiraj, lucru observabil numai dupa un an, dar dezavantajeaza titlurile noi deoarece tirajele bune pot fi observate in SNA numai dupa unul-doi ani.
Lucian Ionita, sales & marketing director Jurnalul National, considera ca aceste rezultate trebuie privite cu anumite rezerve. "Din pacate pentru un studiu atat de vast si de puternic cum este SNA-ul, fiecare livrare a avut micile ei particularitati (perioade mai lungi sau mai scurte de masurare, intarzieri, erori anuntate in chestionare etc.). Asta face ca evolutia (comparatii intre valuri succesive) sa trebuiasca privita cu oarece rezerve. In multe cazuri, intre audienta si evolutia vanzarilor unui titlu in aceeasi perioada sunt mari diferente. E deci greu de spus acum daca "print-ul" romanesc evolueaza asa cum rating-ul total SNA o arata. Poate peste inca alte trei-patru valuri", a declarat Ioni???ta.
Studiul National de Audienta, ajuns la cea de-a saptea livrare de date (perioada de masurare fiind 3 februarie 2003 - 1 februarie 2004), ofera date de audienta pentru 76 de publicatii: 30 de reviste lunare, 7 bilunare, 16 publicatii saptamanale, 21 cotidiene si doua suplimente gratuite.
Date tehnice (sub tabel) SNA este realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Universul SNA cuprinde toate persoanele ce traiesc in  centre urbane cu mai mult de 50.000 locuitori, cu varsta intre 14 si 64 de ani. Conform Recensamantului Populatiei 2002, universul este format din cca. 6,26 milioane persoane (47 orase, inclusiv Bucuresti). Esantionul utilizat de SNA este aleator, proportional cu marimea oraselor, avand un volum de 14.623 persoane. Extragerea esantionului s-a facut dupa listele Directiei Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei. Activitatea de teren a fost realizata de CSOP si IMAS. Esantionul utilizat pentru aceasta livrare de date contine un numar de 11.309 de interviuri comune cu cele utilizate pentru livrarea de date anterioara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO