Media & Advertising

Prognoze optimiste si bugete de advertising in crestere pentru 2005

25.06.2004, 00:00 13



Compania Universal McCann a majorat estimarile cheltuielilor de publicitate pentru 2004, citand printre motive ameliorarea climatului economic in SUA si evenimente de amploare precum Jocurile Olimpice si campania electorala americana, oferind totodata o prognoza optimista pentru 2005, relateaza The New York Times.



Robert Coen, director de estimari la Universal McCann, a indicat ca, in acest an, cheltuielile cu publicitatea vor creste cu 6% pe plan mondial, la 519,4 miliarde de dolari, in vreme ce cheltuielile realizate pe piata Statelor Unite vor consemna un progres de 7,3%, la 263,3 miliarde de dolari. Universal McCann face parte din divizia McCann Worldgroup a grupului de companii Interpublic.



In luna decembrie, Coen a anticipat o crestere a cheltuielilor mondiale cu 5,8% si a celor din SUA cu 6,9%, in contextul redresarii industriei publicitare dupa un declin de cativa ani. "Comparativ cu decembrie 2003, previziunile economice sant mult mai optimiste. Putem avea mai multa incredere ca o expansiune economica sustinuta este in curs", a spus vicepresedintele Interpublic.



Coen a estimat ca, in 2005, cheltuielile aferente publicitatii vor avansa cu 5,9% pe plan global, la 550 miliarde de dolari, iar cele din SUA vor progresa cu 6,5%, la 280 miliarde de dolari. Acesta si-a motivat previziunile optimiste pe seama advertiserilor care, la inceput reticenti fata de relansarea industriei publicitare, acum nu isi mai permit sa faca economie la promovare, din ratiuni concurentiale. In opinia lui Coen, expansiunea sectorului publicitar a urmarit trendul general economic de cativa ani, intr-un ritm mai lent, dar in 2005 aceasta crestere ar putea depasi cresterea macroeconomica.



Pana in prezent, analisti din industrie au tratat cu mai multa prudenta prognozele pe 2005, din cauza incertitudinilor privind mentinerea unei cresteri economice puternice. De asemenea, piata publicitatii nu va beneficia anul viitor de cheltuielile masive pentru Jocurile Olimpice sau publicitatea electorala, cifrate la 1,3 miliarde de dolari si, respectiv, 1,5 miliarde de dolari anul acesta.



Potrivit lui Coen, cheltuielile aferente publicitatii vor creste cu 4% in Marea Britanie in 2004, cu 2,6-3,6% in Germania, Franta, Italia si Spania, cu 35% in China, cu 30% in Indonezia, cu 10% in India si cu 1,5% in Japonia.



De asemenea, el a apreciat ca datele din primul trimestru indica o crestere puternica a bugetelor alocate pentru publicitate de producatorii de farmaceutice, de bauturi si snacks-uri, precum si de constructorii auto.



Dinamica cheltuielilor de publicitate este urmarita cu atentie, ca un barometru general al starii economiei, nu doar din perspectiva miliardelor de dolari cheltuiti annual, ci mai ales pentru ca ofera indicii pretioase legate de planurile de viitor ale marketerilor. Spre exemplu, o companie care creste semnificativ bugetul alocat cheltuielilor de publicitate si promovare ar putea de asemenea intentiona sa faca angajari, achizitii de echipament sau sa deschida noi facilitati de productie pentru a face fata cresterii de ansamblu a afacerii.





Saptamana trecuta, in cadrul conferintei AdWatch: Outlook 2004, presedintele companiei TNS Media Intelligence/CMR, Steven Fredericks, a apreciat ca valoarea cheltuielilor cu publicitatea din SUA va creste cu 9,3% in anul curent, comparativ cu nivelul de 7,8% prevazut anterior. "Anul 2004 devine unul favorabil cheltuielilor de advertising", este de parere Fredericks, care a estimat un ritm de crestere de 9,4% pentru primul semestru al anului, si de 9,2% pentru a doua jumatate, fata de valorile inregistrate in perioadele similare din 2003.



Conform estimarilor TNS Media Intellingence/CMR, cheltuielile vor creste pe toate canalele de media, cu exceptia revistelor business-to-business, care vor inregistra o scadere usoara de 0,1% pe intreg anul 2004. Fredericks a prognozat ca cea mai spectaculoasa crestere a cheltuielilor pentru publicitate in Statele Unite o va inregistra internetul, cu 15,8%, urmat de televiziuni, cu 14,3% si radiouri, in crestere cu 11,5%. Ziarele si revistele vor inregistra cresterea veniturilor din publicitate cu 6,4% fiecare, iar outdoor-ul cu 8,4%. Lauren Rich Fine, analist de advertising in cadrul puternicei banci de investitii Merrill Lynch, si-a ameliorat estimarea de crestere pentru industria publicitara la 6,6% fata de previziunea anterioara de 6%.



Vorbitorii care au luat cuvantul la AdWatch: Outlook 2004 au mai atras atentia asupra faptului ca revigorarea cheltuielilor de publicitate se adreseaza unei industrii afectate de schimbare. Recesiunea a adus concedieri si restructurari in cadrul agentiilor de publicitate si a companiilor de media, in eforturile lor de a se adapta cresterii fragmentarii audientei, a ponderii canalelor digitale de media si modificarii preferintelor consumatorilor. "Unul dintre efectele vizibile ale recesiunii este filtrarea pietei... iar cei puternici devin si mai puternici", este de parere Dominic Proctor, CEO al diviziei de media din cadrul WPP, MindShare.



andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO