Media & Advertising

Opozitie la Mos Craciun

24.12.2004, 00:00 9



Bill O'Reilly se plangea zilele trecute in Los Angeles Times ca s-a creat un soi de "jihad anticraciunistic", ca, din cauza presei de orientare liberala (liberalii americani, atentie!), nu mai poate omul american sa spuna "un Craciun fericit" fara sa fie luat peste picior. Pai cum sa nu rada "raii" de stanga? Sa luam exemplul romanesc: Mos Craciunii au invadat fiecare reclama, fiecare spot, fiecare publicatie, emisiune etc. E normal sa se formeze o clasa (aproape sociala, nu neaparat ideologica) de indivizi care sa protesteze impotriva Craciunilor de tot felul, a avalansei de beteala si a cohortelor de spiridusi. Bineinteles, principalul repros care intervine cu rezonante de stanga este: Ati facut din Mos Craciun un Mos Comercial! Nimic rau, spun unii! Nu mai suportam, spun altii!



Nu ai cum sa nu fii strabatut macar de ceva sentimente de stanga atunci cand vezi la televizor ca peste intreaga publicitate ninge artificial. Ar trebui sa se dea drumul la sarbatoare prin lege, asa cum n-ai voie sa dai cu artificii decat in anumite zile, dinainte stabilite. E doar o gluma venita din exasperarea fireasca de sarbatoare. Cand petrecerea vizuala tine de o luna deja e greu sa mai faci fata, sa te mai bucuri firesc, "republican", de frumosul Mos Craciun cu plete dalbe...



Sunt binevenite, in cinismul lor, reclamele la firmele de asigurare. Cand crezi ca ai incheiat toate conturile, ca nu mai ai de facut nimic altceva decat sa gusti ceva timp liber de Craciun si Anul Nou se intampla mai mereu sa uiti un lucru important: asigurarea masinii... Pe ultima suta, adica in ultima saptamana, normal, multe firme de asigurari ne-au sarit in cap. Oricat de haioase ar fi reclamele spun un lucru simplu, menit sa te aduca la realitate: da, ai stat la cozi imense in hipermarket pentru cadouri, ti-ai facut provizii solide, dar ai uitat de asigurarea obligatorie!...



Asa ca, la capitolul cinism vesel, conduce reclama Allianz Tiriac. Un domn gras, foarte gras, sta pe o masa de masaj si consuma linistit serviciile unui profesionist in halat. Cand planul devine general se observa ca sala de masaj e improvizata intr-o hala de reparat automobile si ca, alaturi, mecanicul maseaza si masina... Cu ciocanul. Comic, dar si cu un alt mare avantaj: nu contine nici un element "craciunistic", slava Domnului. La "minusuri" as mentiona faptul ca nu poti sta linistit la masaj in timp ce alaturi auzi cu ce obida loveste un mecanic in masina ta. Sau, poate, proiectez o prea mare dragoste a proprietarului pentru autoturismul sau.



Cu prea mult Mos Craciun in publicitate ajungi vrand-nevrand in opozitia Craciunistica. Orice figura sufera in urma supraexpunerii. Chiar si Mosul cu plete dalbe. Nu infierez aici spiritul mercantil... Doar observ ca mercantilitate fara imaginatie, doar cu o amarata trupa de mosnegi si reni cu clopotei e o mercantilitate care-i face de ras pe comercianti.



Cine va specula primul acest trend anticraciunistic, si anticliseu, in general, (nu jihad, cum crede O'Reilly) va avea de castigat un public mare - acela exasperat de responsabilitatile sarbatorilor.





* Costi Rogozanu este redactor sef al ApropoTV, licentiat in Litere, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


Cele mai citite ştiri