Media & Advertising

Nokia va transmite acelasi mesaj in toata lumea

04.10.2004, 00:00 7



Prin recent lansata campanie, Nokia va transmite acelasi mesaj in toate regiunile din lume in care sunt vandute telefoanele mobile ale companiei.



Nokia Corp., cel mai mare producator de telefoane mobile din intreaga lume, isi va globaliza strategia de advertising, o premiera in cazul acestei companii, relateaza Wall Street Journal.



Compania incearca in acest fel sa-si creeze o identitate mai puternica, unificata, pentru a face fata cu succes competitiei din ce in ce mai dure de pe aceasta piata.



Campania, al carei slogan este "1.001 de motive pentru a avea un telefon Nokia", se desfasoara in Europa, Africa si Asia, prin intermediul televiziunii, publicatiilor si reclamelor online. Nokia intentioneaza sa lanseze campania temporar si in Statele Unite, in cateva luni. Nokia doreste sa transmita un mesaj unic in toate tarile in care sunt vandute telefoanele sale, o strategie ce difera de abordarile din trecut in care se apela la imagini si mesaje diferite, in functie de tara.



Campania alimenteaza o disputa deja aprinsa din domeniul marketingului pe marginea intrebarii daca publicitatea ar trebui sa aiba un caracter local sau unul global. Pe masura ce companiile, si producatorii de telefoane mobile in special, se lupta intre ele pentru a castiga atentia consumatorilor, este de o importanta vitala ca acestea sa transmita consumatorilor un mesaj consistent, acelasi in orice loc ar calatori acestia, arata agentiile media. Odata cu aparitia publicitatii online, si chiar cu dezvoltarea celei prin intermediul televiziunii, reclamele sunt transmise mai rapid.





Importanta unei strategii globale



Marketerii sustin din ce in ce mai intens necesitatea conferirii unui caracter global campaniilor publicitare pentru ca, in cazul in care acest lucru se face cu succes, compania de publicitate realizeaza economii importante. Aceasta poate imparti costurile de productie, iar pietele mai mici au de castigat, avand parte de aceleasi reclame de calitate, creative, ca si regiunile mai mari si mai bogate.



Totusi, strategiile globale nu sunt lipsite de riscuri. Aceasta abordare ar putea genera pierderi in cazul in care consumatorii nu reusesc sa inteleaga anumite nuante sau datorita diferentelor de ordin cultural.



Pentru Nokia, agentia SEK & Grey apartinand Grey Worldwide, a creat reclamele destinate Europei, Orientului Mijlociu si Africii. O alta agentie, Bates Advertising din Singapore, parte a WPP Group, se ocupa de regiunea Asia Pacific. Cele doua au colaborat pentru a veni cu o singura campanie. (WPP a incheiat recent un acord de achizitionare a Grey).





1.001 de motive



In noua campanie, Nokia nu explica de fapt cele 1.001 de motive, spune Pekka Rantala, vice-presedinte al departamentului de marketing din cadrul diviziei de multimedia a companiei. "Sloganul se aseamana mai mult cu o zicala".



In reclama se folosesc fotografii pline de stralucire, clare, cum ar fi cea a fetei rotunde a unui bebelus, ca un fel de conotatie a posibilitatii de a utiliza telefonul pentru a memora imagini dragi.



Pentru a elimina temerile privitoare la pierderea nuantei locale, in cadrul actualei campanii se va apela la actori din regiunile in care este lansata reclama desi acestia vor pronunta aceleasi cuvinte, spune Rantala. Acesta adauga ca si cadrul local va fi modificat, utilizandu-se de exemplu o piata in cazul Italiei, sau un bazar in cazul Orientului Mijlociu.



Noua abordare este imbratisata de Nokia in incercarea acesteia de a se redresa dupa o miscare gresita ce a permis companiilor Motorola din Illinois, Samsung Electronics Co din Seul si altor companii rivale sa-i ameninte pozitia de lider pe piata handseturilor. Nokia a redus preturile la handseturi pentru a-si recastiga cota de piata pierduta. Intr-o noua incercare de a-si revigora marca, compania l-a convins recent pe Keith Pardy, un important director de marketing din cadrul Coca-Cola Co. sa devina directorul departamentului sau de brand management. Pardy va ocupa aceasta pozitie incepand cu 1 octombrie.



In prezent, Nokia poate implementa mai usor o strategie de global advertising pentru ca cele mai multe regiuni din lume utilizeaza aceeasi tehnologie a telefoanelor celulare, ceea ce-i permite sa lanseze noi produse in mod simultan pe plan global. Pana acum trecut, acest lucru nu era posibil, compania fiind nevoita sa lanseze produse diferite in momente diferite in functie de regiune.



Un purtator de cuvant al Nokia a refuzat sa precizeze cat de mult intentioneaza compania sa aloce publicitatii in acest an. Anul trecut, Nokia a cheltuit 1,41 miliarde de euro pe publicitate si operatiunile de promovare, in crestere cu 21 de la 1,17 miliarde de euro in 2002. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO